K2 Content

Makkelijk was het zeker niet, maar ook in een weekend waar de snelheid er net niet was, heeft Richard Verschoor weer drie punten voor het FIA Formule 2 kampioenschap gescoord.

Daarmee bewees het 23-jarige TeamNL-talent opnieuw ook onder moeilijke omstandigheden solide races af te leveren. Door een tegenvallende kwalificatie moest Verschoor op het Italiaanse circuit van Imola zowel in de sprint- als in de hoofdrace vanaf plek vijftien vertrekken. In de sprintrace reed de Trident-piloot om alle problemen heen en eindigde op een keurige zevende positie. In de hoofdrace zat de Nederlander klem in een groep, en omdat inhalen op Imola nauwelijks mogelijk is, leverde een foutloze wedstrijd uiteindelijk een tiende plaats op. Niet de resultaten waar Verschoor vooraf op gehoopt had, maar gezien de kwalificatie en het raceverloop het maximaal haalbare.

 

Na de lange pauze die volgde op de eerste drie ronden van de titelstrijd in Bahrein, Djedda en Melbourne, was het eindelijk weer tijd voor actie voor de rijders van het FIA Formule 2 kampioenschap. Met de ronde op het klassieke Autodromo Enzo e Dino Ferrari keerde de titelstrijd terug op Europese bodem. Voor Richard Verschoor, die uitkomt voor het Italiaanse Trident Racing, meteen ook een soort tweede thuisrace. Het 23-jarige TeamNL-talent keek dan ook uit naar de hervatting van het seizoen op een circuit waar fouten door de grindbakken langs de baan direct worden afgestraft.

 

In de kwalificatie klokte Verschoor op zijn eerste set banden een tiende tijd. Bij het vallen van de vlag prijkte de naam van de Nederlander op plek negen, wat door de omgekeerde top tien als startopstelling voor de sprintrace een plek op de eerste rij zou betekenen. Ondanks zijn lastige kwalificatie, waarin hij net de snelheid miste, kon Verschoor dus toch redelijk tevreden zijn. Na afloop kwam echter de teleurstelling toen bleek dat diverse rijders die wegens het overschrijden van de track limits hun tijden waren kwijtgeraakt, deze toch weer terugkregen. Gevolg was dat Verschoor opeens duikelde naar de vijftiende plaats en daarmee zowel de sprint- als hoofdrace vanaf deze moeilijke positie moest beginnen. "We hebben wat meer werk te verzetten, maar we gaan er tegenaan", was de nuchtere maar strijdvaardige constatering van de Trident-piloot.

 

Dat alles mogelijk is, bleek ook weer direct na de start van de sprintrace. Richting de eerste bocht ging het net achter de kop volledig mis. Bij deze startcrash raakten vijf auto's betrokken die meteen waren uitgeschakeld. Verschoor wist alle problemen te omzeilen en lag, na als vijftiende te zijn gestart, direct op plek acht. Uiteraard ving de safetycar het veld op en toen na vijf ronden het veld weer werd losgelaten, kon Verschoor goed aanhaken bij het lint van rijders op de plekken drie tot en met zeven. Imola is echter een baan waar, door de vele snelle bochten, in de slipstream rijdend de voorbanden snel te warm worden en gaan slijten. In het tweede deel van de wedstrijd moest Verschoor dan ook een wat groter gaatje toestaan. De rijder achter het TeamNL-talent kon hem echter geen moment bedreigen waardoor Verschoor als achtste de finish passeerde. Uiteindelijk werd dit omgezet in een zevende positie omdat een voor de Nederlander geëindigde rijder werd gediskwalificeerd, waardoor de Trident-piloot in plaats van één, twee punten voor het kampioenschap mocht bijschrijven.

 

In de hoofdrace startte Verschoor, net als het grootste deel van het veld, op de zachte banden. Met opnieuw een goede start wist het TeamNL-talent direct op te rukken van plek vijftien naar elf, om als laatste rijder met de zachte banden in ronde acht de pits op te zoeken en over te schakelen naar de harde banden. Als zestiende kwam de Nederlander de baan weer op en zat vervolgens volledig klem in de strijdende groep om de plaatsen dertien tot en met zeventien. Door het in een treintje rijden waren de rondetijden niet geweldig, maar omdat inhalen in Imola zoals gezegd nauwelijks mogelijk is, zag Verschoor een goede eindklassering steeds verder uit beeld verdwijnen. Alleen omdat de top zes nog binnen moest komen voor hun bandenwissel, lagen er nog kansen op een top tien klassering. Met nog vier ronden te gaan dook de top zes de pits in en met daarnaast nog een fraaie inhaalactie rukte Verschoor op naar plek negen. In de voorlaatste ronde had de Nederlander echter geen verweer tegen de op zachte en daarmee veel snellere banden rijdende coureur achter hem, en passeerde zo als tiende de finish. Na een moeilijke maar opnieuw solide en foutloze wedstrijd pakte de Trident-piloot ook nu weer een punt voor het kampioenschap.

 

PR

 

 

19186277
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5969
6691
12660
19120996
136797
225513
19186277

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven