Gisteren wist hij de eerste race van het seizoen in de Dutch Supercar Challenge in Spa-Francorchamps op zijn naam te schrijven en dat deed hij de tweede race ook. Martin Short is goed op weg en begint het seizoen zoals hij het afgelopen seizoen afsloot namelijk met het winnen van races.



Een nieuwe race, maar met bekende mensen op het podium. Short had een makkelijke race, omdat zijn naaste concurrenten problemen kenden of zichzelf uitschakelden. Peter Versluis en Berry van Elk moesten namelijk beiden opgeven met technische problemen en Nicky Pastorelli kwam met de Passat V8Star vast te zitten in de grindbak. Cor Euser behaalde knap de tweede plek nadat hij uit de pitstraat was gestart. In de Supersport I-divisie won Henk Thuis, Bert van der Zweerde boekte een overwinning in de Supersport II-divisie en Nik de Jong en Koen Bogaerts waren de concurrentie in de Sport-divisie te snel af.

Voor de deelnemers van de Dutch Supercar Challenge was het bij de start van de race even billenknijpen, omdat het rode licht extreem laat op groen ging. Martin Short reageerde uiteindelijk het beste en dook als eerste La Source in. Achter Short had Xavier Maassen een zeer goede start. De bestuurder van de rode Rudolph-Viper ging zowel Berry van Elk als Peter Versluis voorbij en pakte hiermee de tweede positie achter Short. Maassen noteerde de eerste ronden gelijke rondetijden als Short, maar de Engelsman was ontketend en kon na een drietal ronden toch een gaatje slaan naar Maassen.

Achter de twee koplopers hadden Peter Versluis en Berry van Elk elkaar weer gevonden. Evenals gisteren had het duo in de eerste ronden een fraai gevecht met elkaar, waarbij Van Elk er alles aan deed om voorbij te gaan aan Versluis. Helaas kreeg dit gevecht een teleurstellend einde, omdat Van Elk te kampen kreeg met problemen aan de versnellingsbak van de Mosler MT900 GT3. Hierdoor koos Van Elk ervoor om de Mosler uit voorzorg in de pitsstraat te parkeren.


Cor Euser startte vandaag uit de pitstraat maar had problemen bij deze start. De lamp aan het einde van de pits bleef namelijk te lang op rood staan waardoor Euser veel tijd verloor. "Ik zat helemaal te koken van woede in die auto", aldus Euser na afloop. "Het leek wel of het vijf minuten duurde. Uiteindelijk ben ik maar weggereden want anders had ik er nog gestaan denk ik." Euser zette zich na de start schrap voor een ware inhaalrace, want voor de pitstops had de bestuurder van de Marcos LM600 al de vierde positie in de GT-divisie te pakken, voor Engelsman Ric Wood.

Na de pitstops was het nog steeds Short die tweede lag, voor Edward Grouwels en Peter Versluis. Versluis kroop hierna naar Grouwels toe, maar moest zijn wedstrijd staken na technische problemen met de Corvette. Hierna was het aan Pastorelli de beurt om richting Grouwels te rijden. Pastorelli, die het stuur van de Passat V8Star had overgenomen van Danny Werkman, had eerst de hete adem van Cor Euser in zijn nek maar kon al snel een paar seconden loskomen van Euser. Daarna maakte Pastorelli echter een kostbare fout door in de Bruxelles-bocht rechtdoor te schieten. Hierdoor kwam de bolide vast te zitten in het grind en moest Pastorelli de strijd staken. Cor Euser pakte in de laatste ronde nog een plek af van Edward Grouwels, waardoor Euser toch nog op de tweede positie terechtkwam. Short had inmiddels een voorsprong van ruim een minuut op Euser. De Engelsman won dan ook de race, voor Cor Euser en het duo Grouwels/Maassen.

In de Supersport I-divisie zagen we een vertrouwde naam aan de top. Henk Thuis was namelijk wederom ontketend en pakte bij de start al een ruime voorsprong op zijn achtervolgers, zijnde Nol Köhler, Erol Ertan en Martin Webb. Ertan was bij de start Webb voorbij gegaan maar kon niet lang genieten van deze derde positie. Al in de tweede ronde moest hij namelijk opgeven met technische problemen.


Martin Webb had ook geen vlekkeloze race. De Engelsman kwam al vroeg in de race in aanraking met de V8Star van Danny Werkman en spinde hierdoor in de busstop. Het wierp Webb een paar plaatsen terug, achter Habets die zelfs als laatste was gestart. Habets was snel onderweg in het eerste gedeelte van de race en had zelfs al voor de pitstops de derde positie van Gerard de Jong overgenomen.

Na de pitstops kwam Habets vlak achter Henk Haane, die het stuur van Nol Köhler had overgenomen, de baan op. Haane was echter snel onderweg en kon weglopen bij Habets. Het meest opvallende waren nog wel de snelste rondetijden van Henk Haane en koploper Henk Thuis. Beiden noteerden namelijk een snelste tijd van 2:33.472. Thuis kon de voorsprong die hij in het begin van d race had opgebouwd behouden en reed zo solide naar de finish toe. "Ik had een goede race, want ik kon in het begin zelfs een aantal snelle GT-bolides bijhouden", aldus de blije Henk Thuis na afloop. "Ik vond het ook leuk om te zien dat de snelste tijd van Henk Haane gelijk was aan die van mij. Ik denk dat wij nog leuke duels gaan uitvechten dit seizoen!"

In de Supersport II-divisie was JR Motorsport wederom ontketend. Bert van der Zweerde en Pieter van Soelen reden beiden weg van de concurrentie. Die concurrentie had overigens pech, want de Saker van het duo Herber/Tas kwam bij de start na een touche met een andere deelnemer licht in aanraking met de pitmuur en verloor hierdoor een paar kostbare plekken. De Saker kwam hierna in gevecht met de Seat Leon SuperCopa van de gebroeders Monster. Ronde na ronde waren de beide duo's met elkaar in gevecht en wisselden ze regelmatig van positie.

Ook aan de kop van het veld was het stuivertje wisselen, want Pieter van Soelen had zijn tanden in het stuur gezet en maakte het Van der Zweerde zeer moeilijk. Even pakte Van Soelen zelfs de eerste positie over van Van der Zweerde, maar Van der Zweerde herstelde zich door in de zevende ronde weer voorbij te steken aan Van Soelen.


Na de pitstops waren de rollen weer omgedraaid, want nu was het weer Van Soelen die aan het langste eind trok. Van der Zweerde had door zijn strafseconden een achterstand van een tiental seconden, maar reed met snelle rondetijden langzaam naar Van Soelen toe. In een van de laatste ronden was de achterstand van Van der Zweerde op Van Soelen minimaal en had Van der Zweerde vervolgens weinig problemen om van Soelen de baas te zijn. Hierdoor pakte Bert van der Zweerde de tweede overwinning van het seizoen, voor zijn teamgenoot Pieter van Soelen. Robin en Ferry Monster eindigden op positie drie, voor het duo Tas/Herber.

"Het ging allemaal erg goed, ik heb een mooie dag gehad. Alleen die achterblijvers vormden soms wel een probleem, en als je met je teamgenoot zo dicht bij elkaar rijd wil je mekaar er niet af rijden. Ik ben heel blij met deze overwinning," verteld Bert van der Zweerde. Ook Pieter van Soelen was tevreden over het weekend met een derde en een tweede plaats. "Het ging goed vandaag, een stukje beter dan gisteren. Ik was net niet snel genoeg om Bert voor te blijven, dat was jammer want ik werd opgehouden door een achterblijver. Daardoor kon Bert me voorbij. Als die er niet was geweest had ik gewonnen. De pitstop ging goed, het team heeft haar werk opnieuw goed gedaan."

De Sport-divisie was vandaag wederom een prooi voor het duo Nik de Jong en Koen Bogaerts. De jonge coureurs, die de afgelopen twee seizoenen met een Porsche 996 GT3 uitkwamen in de Supersport I-divisie van de DSC, lijken dit jaar de goede keuze te hebben gemaakt. Met de door JR Motorsport geprepareerde bolide haalde het duo dit weekend het maximaal te behalen puntenaantal.

Achter Nik de Jong en Koen Bogaerts was er de gehele race een felle strijd gaande tussen de BMW's van Braspenning Racing en de BMW's van Downforce Motorsport. De duo's Hillege/Kolsteren en Braspenning/Van Schelven hadden het niet makkelijk met de BMW 130i van Laurens de Wit.

Na de pitstops had De Wit, die de BMW 130i deelt met Peter Tunissen, zelfs de tweede plek in de divisie overgenomen van de beide duo's van Braspenning Racing. Het duo Hillege/Kolsteren kreeg tevens nog concurrentie van Ron Braspenning zelf, want hij had na de pitstops het stuur van de BMW 130i coupé overgenomen van Hank Kruyt en noteerde hiermee snelle rondetijden.

Braspenning ging uiteindelijk nog voorbij aan het duo Hillege/Kolsteren, maar de achterstand op zijn dochter Eline was te groot om nog dicht te rijden. Hierdoor eindigde Eline Braspenning samen met Iman van Schelven op de derde plek, achter Laurens de Wit die in zijn eerste race in de DSC meteen naar het podium reed. Een knappe prestatie van de jonge coureur!

10526168
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2505
9746
21825
10432803
183629
257487
10526168

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven