John van der Voort en Peter Claassen hebben hun eerste overwinning in de Supersport II-divisie van de Dutch Supercar Challenge binnen. Het duo, vorig seizoen met de BMW 1-serie actief in de Sport-divisie van de DSC, had dit jaar de stap gewaagd om het een divisie hoger te proberen en liet vandaag zien dat er ook in deze divisie rekening gehouden dient te worden met de mannen. Kanttekening was wel dat Peter Claassen de gehele race voor zijn rekening nam, maar dat maakte de pret er bij het team niet minder om. Claassen moest wel alles uit de kast trekken voor de overwinning, want zijn voorsprong op achtervolgers Herber/Tas in de Saker GT was op de eindstreep slechts drietiende van een seconde. In de Sport-divisie profiteerden Nik de Jong en Koen Bogaerts van problemen bij de concurrentie. Meest opvallende naam op het podium van de Sport-divisie was die van Rob Nieman, die een zeer goede race beloond zag worden met een tweede plaats. Derde werden Eline Braspenning en Iman van Schelven.

Peter Claassen had een wereldstart bij de eerste race van de DSC tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuitpark Zandvoort. Claassen, gestart op de zesde positie, lag bij het ingaan van de Tarzanbocht al op de eerste plek. Ook Pieter van Soelen, gestart op positie drie, had een goede start. Hij lag bij de Tarzanbocht op de tweede positie, nog voor Bert van der Zweerde met de BMW E46 M3 GTR en Milko Tas in de Saker GT. Van Soelen noteerde in het begin van de race snelle rondetijden en slaagde er in de derde ronde in om voorbij te gaan aan Claassen. Tot aan de pitstops ging de strijd om de koppositie gelijk op tussen Van Soelen en Claassen en ook daarachter was de stand stabiel, want Bert van der Zweerde en Milko Tas gingen gelijk aan elkaar op. Tas kreeg echter de derde positie al snel in de schoot geworpen, want de motor van de BMW E46 M3 GTR liet Van der Zweerde, evenals gisteren in de vrije trainingen, in de steek. Toch geen loon naar werken dus voor JR Motorsport, die tot half vijf vanmorgen bezig waren geweest om de auto van Van der Zweerde weer te prepareren voor vandaag. "Tja, wat kan ik zeggen, het was een korte race… De start was niet helemaal top, maar de tijden daarna waren prima. Ik kon me meten met de snelste tijden, totdat de oliepomp het begaf. Gelukkig hebben we een dag extra om de auto in orde te krijgen en dan gaan we er maandag weer vol voor,” aldus Bert van der Zweerde.

Na de pitstops was de top drie in verband met de resultaatseconden door elkaar gegooid. Peter Claassen had de koppositie weer overgenomen van Van Soelen en ook Bob Herber, die het stuur had overgenomen van Milko Tas, was voorbij gegaan aan de kampioen van afgelopen seizoen. Toch lukte het Van Soelen al snel om de tweede plek weer terug te pakken van Herber. Lang kon Van Soelen niet van die tweede positie genieten, want ook zijn BMW haalde het einde van de race niet. “Achter was aan één kant de ophanging afgebroken”, legde Van Soelen na de race uit. “Eerst dacht ik dat ik een lekke band had, maar toen ik gas gaf trok de auto helemaal scheef. Daarom heb ik de BMW aan de kant moeten parkeren. Toch ben ik wel tevreden, want het ging vandaag stukken beter dan de vorige race op Rockingham. Ik kijk dan ook uit naar maandag, dan gaan we ons best doen om vanaf de laatste startplaats op het podium te komen!”

Bob Herber en Peter Claassen mochten dus samen gaan uitmaken wie er met de overwinning vandoor zou gaan. Herber drong tot het einde van de race aan bij Claassen, maar slaagde er niet in om een inhaalactie te plaatsen. “Mijn banden waren helemaal op aan het einde van de race’, aldus Bob Herber na afloop. “Bij het aanremmen voor een bocht kon ik naar Peter Claassen toe remmen, maar ik kon elke keer pas heel laat op het gas omdat de auto anders gewoon uitbrak. De vorige race op Rockingham spinde ik ook van de baan toen ik vooraan reed en dat wilde ik vandaag absoluut voorkomen. Een tweede plek is dan ook een uitstekend resultaat.” Peter Claassen won zo dus de race, voor het duo Herber/Tas. De Duitser Martin Roos profiteerde optimaal van de technische problemen bij de kop van het veld zag zijn goede race beloond met een derde positie.

In de Sport-divisie ging het in de eerste ronde niet goed voor Koen Bogaerts. Achterop het circuit werd de BMW-coureur het gras ingeduwd door Ron Braspenning, waardoor Bogaerts de eerste plek in de divisie af moest staan aan Laurens de Wit. Lang kon de Wit niet genieten van de eerste positie, want Bogaerts herstelde zich goed en pakte al snel de koppositie terug van de bestuurder van de Downforce BMW.Om de derde positie was de strijd hevig tussen Rob Nieman in de Renault Clio en Philip Hillege in de BMW Compact van Team Braspenning. Nieman slaagde er in het begin van de race in om de strijd om de derde positie in zijn voordeel te beslissen. Naarmate de race vorderde ging het beter en beter voor Nieman, want de Clio-coureur was niet alleen snel onderweg maar zag ook dat zijn naaste concurrenten problemen kenden. Zo werd Hillege door de wedstrijdleiding naar binnen geroepen  omdat zijn BMW vloeistoffen lekte en viel Laurens de Wit uit na een aanvaring met een andere deelnemer. “Het ging erg goed, totdat ik in de tarzanbocht van achteren werd aangetikt door Luco Hornsveld”, vertelde Laurens de Wit.  “Hij remde te laat waardoor hij tegen mij aankwam. Hierna was mijn rechter achterwielophanging krom en was de auto amper te besturen. Erg zonde, want door de vele resultaatseconden van de rest had ik vandaag kansen op de overwinning.”

Door de problemen bij de concurrentie kwam de overwinning van Nik de Jong en Koen Bogaerts zelfs met 55 resultaatseconden niet in gevaar, maar achter het duo was het na de pistops nog lang spannend. Rob Nieman moest namelijk knokken voor zijn tweede positie met Iman van Schelven, die het stuur van de tweede BMW Compact van Team Braspenning had overgenomen van Eline Braspenning. Van Schelven slaagde er een paar ronden voor het einde in om de tweede plek van Nieman over te pakken, maar later bleek dat van Schelven dit deed onder een gele vlag omdat net daarvoor de Seat Leon SuperCopa van de gebroeders Monster was stilgevallen in dezelfde bocht. Daardoor werden Eline Braspenning en Iman van Schelven na de race teruggezet naar de derde plek en kreeg Rob Nieman toch de tweede positie terug. Dat Nieman na afloop blij was bleek wel op het podium!

Uitslag race 1 Dutch Supercar Challenge Pinksterraces:
01. John van der Voort / Peter Claassen   BMW130I   1:02:06.365 
02. Bob Herber / Milko Tas   Saker Sportscar GT   1:02:06.730   +0.365
03. Martin Roos   RED Lotus Exige    1:02:24.396   +18.031
04. Luc de Cock   Lotus 2/11 GT4    1:02:39.029   +32.664
05. Piet Versluis    KTM X-Bow    1:02:47.749   +41.384
06. Eugène Janssen     1:03:19.299   +1:12.934
07. Luco Hornsveld    Seat Leon Supercopa    1:02:07.426  +1 ronde 
08. Fiona James   Ginetta G50 GT4    1:03:23.216   +1 ronde
09. Koen Bogaerts / Nik de Jong   BMW E36 M3    1:03:27.818   +1 ronde
10. Eline Braspenning / Iman van Schelven    BMW E36 M3    1:03:35.522   +1 ronde
11. Rob Nieman    Renault Clio RS 2.0 16V    1:03:44.119   +1 ronde 
12. Willem van der Kooi / Ben Verwoerdt   Lotus Exige Cup 190   1:03:44.253   +1 ronde
13. Mark Willems / Erik Braunius   BMW E46 M3     1:04:50.754   +1 ronde
14. Nico Been   Renault Clio RS 2.0 16V    1:04:54.555   +1 ronde 
15. Jitse Villerius  BMW 130i    1:02:20.953   +2 ronden
16. Aart Bosman  Porsche 944 S2    1:03:03.820   +2 ronden
17. Cor Euser    1:03:39.857   +2 ronden
18. Frank Bédorf    Renault Clio RS 2.0 16V    1:03:52.827   +2 ronden 
19. Peter Tunissen   BMW 130i     1:02:23.280   +3 ronden
20. Manfred Lewe   Ford Focus ST    1:02:27.572   +3 ronden
21. Guillaume Schulz   Lotus Exige    1:02:15.912   +4 ronden
22. Esra van Elk / Lotte Cortie   Mini Cooper S    1:03:15.377   +4 ronden
23. Ferry Monster / Robin Monster   Seat Leon Supercopa     53:04.808   +5 ronden
24. Helmert Jan vd Slik / Isaac vd Slik   Marcos Mantis    53:40.432   +5 ronden
25. Pieter van Soelen    BMW 132 GTR    43:11.430   +10 ronden
26. Philip Hillege / Jan-Bart Kolsteren   BMW E36 M3    44:57.315   +12 ronden
27. Henk Thuis   Honda Civic 2,2c TDi    35:18.068   +16 ronden
28. Ron Braspenning    BMW E46 M3    31:14.474   +25 ronden
29. Richard van den Bos / Bert van der Zweerde   BMW E46   9:26.121   +27 ronden
30. Laurens de Wit    BMW 130i    8:49.697   +28 ronden
31. Marco Rugieri    Lotus Exige Cup 255    3:19.582   +31 ronden

10533305
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9642
9746
28962
10432803
190766
257487
10533305

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven