Op het zonovergoten circuitpark Zandvoort hebben het afgelopen weekend de Pinksterraces plaatsgevonden. Na twee races in het buitenland werd het hoog tijd voor spektakel op Nederlandse bodem. Nadat op donderdag de vrachtwagen van Brax Racing neergezet was langs de beroemde en beruchte Audi-S bocht, werden op vrijdag de wagens onder handen genomen. Tijdens de vrije training werden diverse set-ups geprobeerd voor zowel de Saker Sportscar GT als de Seat Leon Supercopa. Aan het einde van de dag waren de rijders tevreden met de auto’s en na een rondje over het circuit waarbij de gegevens uit de auto’s geanalyseerd werden was het gehele team er klaar voor.




Terwijl CPZ langzaam wakker werd stond het Dutch Supercar Challenge veld al klaar op de grid voor de kwalificatie. In twintig minuten moest het snelst mogelijke rondje uit de auto gehaald worden. Luco Hornsveld begon goed in de sessie, maar hoorde al snel iets tijdens het aanremmen. Om de auto niet in de berm te moeten parkeren heeft hij zich tijdens de resterende minuten van de kwalificatie daarom rustig gehouden. Toch wist hij een mooie 1:55.602 op de klok te krijgen, waarmee hij een 13de plaats bemachtigde. Niet het gewenste resultaat, maar toen het probleem wat hij had een kromme draagarm bleek te zijn, was hij toch erg tevreden. De Saker werd bestuurd door Milko Tas. Ondanks een aantal overstuur momentjes, reed Milko met een grote glimlach de pitstraat weer in. Een 1:49.818 zorgde voor een tweede plaats op de startgrid. Vanwege de constante rondetijden in de race, zou de wedstrijd zeer spannend worden.

Net na het middaguur begon race 1 van het weekend. Milko Tas reed zijn stint tot de pitstops erg sterk en bleef op het vinkentouw bij Bert van der Zweerde. De posities 1 en 2 werden ingevuld door Claassen en Van Soelen. Toch was het niet zijn inspanning waardoor de derde plek werd behaald, want de motor van de BMW van Van der Zweerde liet het afweten. Vervolgens mocht Milko Tas verhit uitstappen en plaatsmaken voor Bob Herber. Deze kwam, geholpen door de strafseconden van de competitie, op de tweede plek op de baan. Van Soelen had echter zijn tanden in het BMW-stuur gezet en wist vrij snel de tweede plek terug te pakken. Luco reed ondertussen een prima race. Een 1:54.780 werd zijn snelste tijd. Iets boven wat hij had gehoopt, maar gezien de problemen tijdens de kwalificatie toch een prestatie om erg trots op te zijn. Dat er in de autosport veel te danken is aan techniek, zal Van Soelen echter niet vergeten. Een kapotte achterwielophanging gooide roet in het eten en gaf de tweede plek terug aan Bob Herber. En Bob zat op doorrijden! Onder de finishvlag was hij Claassen tot op 3 tiende genaderd. Achteraf bleek dat de banden helemaal op waren. Luco Hornsveld kwam met het prachtige geluid van de Seat over de streep in 7de positie. Een prima resultaat voor de coureurs in race 1!

Bij de start rond de klok van half 5 viel Milko Tas helaas een paar plaatsen terug. Later zou hij uitleggen dat hij de Saker niet in de goede versnelling wist te krijgen. Maar Milko is erg gedreven en na enkele bochten lag hij alweer tweede. Net achter de KTM X-bow werd dit het gevecht van de wedstrijd! Versluis moest trappen voor wat hij waard was om Milko achter zich te houden.

Beide coureurs verloren door dit gevecht echter nogal wat tijd, waardoor Van Soelen met rasse schreden dichterbij kwam en zowel Tas als Versluis voorbij ging. Na de pitstops kon hij de leidende positie ook vasthouden, zijn tegenstanders hadden immers strafseconden die hij niet had in verband met het uitvallen in race 1. Bob Herber zou het de laatste helft van de race erg zwaar gaan krijgen. Terwijl hij op een tweede positie reed noteerde de X-bow onwaarschijnlijk snelle rondetijden en kwam daardoor ook snel dichterbij. Een ietwat slordige rijstijl van Versluis zorgde echter voor een uitstapje in de grindbak en een ware 360º achterop het Zandvoortse circuit. Toch bleef de hete adem niet lang uit de nek van Herber. Een achterstand van ongeveer 10 seconden was in een mum van tijd dichtgereden en in de laatste fase kon Bob Herber de Saker Sportscar GT niet meer op de twee plek houden. Een zeer spannende race en een zwaarbevochten tweede plaats voor Versluis en een derde positie voor het duo Herber/Tas.

Eigenlijk vielen alle gevechten op de baan in het niet in vergelijking tot de strijd die de Saker Sportscar en de KTM X-bow leverden. Toch reed ook Luco een spannende race. Zijn gewilde 1:53 haalde hij net niet, een 1:54.100 was het maximaal haalbare tijdens dit weekend. Maar met een 6de plek kon ook hij uiteindelijk tevreden terugkijken op een geweldig weekend.

Tekst: BraxRacing
10529011
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5348
9746
24668
10432803
186472
257487
10529011

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven