Hoe jammer is het als je wél de snelheid hebt, maar deze door pech niet kunt omzetten in je allereerste podiumplaats ooit? Autocoureur Carlo Kuijer maakte het mee tijdens de Rizla Racing Days in Assen. "Het afgelopen weekend was er één vol persoonlijke pieken, maar resultaten met dalen," aldus de rijder van Team Divitec Racing.

Voor Carlo Kuijer, uitkomend in de SuperSport 1 divisie van de Dutch Supercar Challenge, begon het raceweekend op vrijdag met de vrije training. Na het ijzersterke optreden, drie weken geleden op de Belgische baan van Zolder, had de Brabander er veel zin in. "Helaas had ik tijdens de vrije training problemen met mijn geluidsdemper. De wedstrijdleiding had ons op het hart gedrukt dat we niet meer dan 105 decibel aan geluid mochten produceren. Er waren echter nogal wat equipes, waaronder ik ook, die teveel herrie maakten. Ik moest dus al na een paar rondjes naar de kant."

De monteurs van Team Divitec Racing hebben vervolgens de demper opgevuld om zo de geluidslimiet niet te overschrijden tijdens de kwalificatie. "Ik was lekker mijn banden aan het opwarmen, waarna ik me klaar maakte voor mijn snelle run. Bij het aanzetten kreeg ik echter wederom de zwarte vlag voor een teveel aan decibellen. Ondanks dat ik de ronden daarvoor niet vol gas ben gegaan, had ik in de SuperSport 1 klasse van de 16 rijders toch nog de 8ste tijd gereden. Hoewel ik baalde dat ik niet verder mocht met de kwalificatie, gaf deze tijd aan dat ik in de race met wel vol gas geven nog flink veel progressie zou kunnen boeken," aldus Kuijer.

Dankzij het lenen van goede geluidsdempers bij de racecollega’s van de Benelux Racing League, kreeg de crew van Kuijer het voor elkaar om het geluidsniveau van de auto op aanvaardbaar niveau te krijgen. Daardoor kon de rijder uit Dongen zijn Solution F-Astra vol vertrouwen de sporen geven voor race 1. "Ik kreeg echter snel te maken met pech. Ik was amper op weg om naar de grid opstelling te rijden of mijn aandrijfas explodeerde. Ik reed vervolgens rustig door naar de pits, waar mijn team het euvel snel ging repareren. Daardoor verloor ik al voor de start veel kostbare tijd. Met twee ronden achterstand ben ik vervolgens aan de wedstrijd begonnen. Puur om te kijken wat er mogelijk zou zijn in race 2."

Ondanks de malheur ging de rappe bolide als een speer. "Ik reed zelfs de derde snelste rondetijd van iedereen. Ik heb zelfs, ondanks de twee ronden achterstand in het begin, een aantal wagens ingehaald en ben nog als 11de geklasseerd. De snelheid van de auto en de bijbehorende rondetijden gaven me echt vertrouwen voor de manche van zondag."

Startend vanaf plek 11 had Carlo Kuijer er direct goed de snelheid in. "Ik kwam goed door de hectiek van de eerste twee bochten, waarbij de nodige coureurs flink schade reden. Vervolgens was het goed tempo rijden en kwam ik in een groep terecht die streed om de plekken vier tot en met acht. Na een goede pitstop kon ik halfweg koers Erol Ertan voorbij. Vanaf dat moment zat er absoluut een podiumplaats in. Helaas verremde ik me zelf, waardoor Erol naar alle waarschijnlijkheid ook zijn rempunt miste en vervolgens achter bij me naar binnen knalde. Gevolg was dat we er beiden hard vanaf vlogen en met schade uitvielen. Dat was heel erg zonde. Want de rijders die uiteindelijk 1, 2 en 3 zijn geworden, zaten op dat moment allen achter ons! Dat geeft aan dat we voor een topklassering aan het strijden waren."

Het uitvallen is des te zuurder omdat Carlo Kuijer voor het eerst een felbegeerde plek op het ereschavot had kunnen behalen. "Het zit er absoluut in. Dat is voor ons een verrassing, want volgens de planning zouden we pas in 2010 zo ver zijn. Maar na Zolder en dit weekend op Assen denk ik dat het dit jaar al mogelijk is. Dat geeft me veel vertrouwen voor de volgende races, die begin oktober op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps zijn."

Tekst: PR

10564252
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2274
9220
59909
10432803
221713
257487
10564252

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven