JR Motorsport heeft in de eerste race van de Dutch Supercar Challenge tijdens de SLAM!FM Finaleraces op het TT-circuit van Assen goede zaken gedaan. Bert van der Zweerde en Pieter van Soelen scoorden namelijk een duidelijke één-twee terwijl Milko Tas en Bob Herber niet verder kwamen dan de vierde positie. De race begon droog maar het laatste kwartier begon het te druppelen waardoor er in de slotfase nog veel gebeurde. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Laurens de Wit, die deze positie ondanks een drive-through behaalde. Eline Braspenning eindigde op de tweede positie, voor Aart Bosman die ook een drive-through penalty kreeg maar toch nog op het podium kwam.

Bij de start van de race pakte JR Motorsport meteen de kop. De van pole gestarte Tas werd namelijk meteen voorbij gereden door Bert van der Zweerde en Pieter van Soelen en moest lijdzaam toezien dat ook Ferry Monster voorbij stak aan de Saker. Tas slaagde er daarna wel in om een positie terug te winnen van Monster maar had daarna wel een paar seconden achterstand op de twee koplopers.

Bert van der Zweerde en Pieter van Soelen leken daarna uit te lopen op Tas, ware het niet dat van Soelen in de zesde ronde spinde en zo weer achter Milko Tas terecht kwam. De tijden van de top drie waren tot aan de pitstops gelijk waardoor er daar geen positiewisselingen meer plaatsvonden. Die vonden wel plaats achter de top drie, want Ferry Monster kreeg het aan de stok met Diederik Sijthof waarbij het Sijthof was die aan het langste eind trok.

“Ik had echt een superstart, vanaf de startlijn kon ik er perfect vandoor gaan en direct naar de leiding doorstoten. Dit resultaat is echt perfect voor ons.” Over de race vertelde Bert van der Zweerde na de finish: “Dit is voor ons een perfect scenario, ik heb de race gewonnen, de leiding in het kampioenschap overgenomen en Pieter is tweede geworden. Ook in het kampioenschap staat hij nu achter me en voor de Saker. Deze uitslag is een droom, morgen zullen we nog hard aan de slag moeten om de eindoverwinning binnen te hengelen, maar het uitgangspunt is nu helemaal goed.”

Na de pitstops werd die vierde positie van Sijthof zelfs een eerste positie maar daar kon de Marcos-coureur niet lang van genieten. Sijthof bleek namelijk een te korte pitstop gemaakt te hebben waardoor hij middels een drive-through werd gestraft. Nadat Sijthof zijn straf had uitgevoerd kwam hij weer als vierde de baan op. Ook de gebroeders Monster kenden problemen. Zij lieten hun Seat Leon SuperCopa in de pitstraat staan omdat de rechter voorschokbreker afgebroken bleek te zijn.

De top drie was na de pitstops ongewijzigd maar dat bleef niet zo. Het begon namelijk langzamerhand te regenen en dat is normaal gesproken in het voordeel van JR Motorsport. De Saker van Bob Herber, die het stuur van Milko Tas had overgenomen, gaat namelijk meestal niet lekker in de regen. Ook ditmaal, want de tijden van Herber zakten meteen in elkaar waardoor Van Soelen met rasse schreden richting de Saker reed.

Herber moest Van Soelen dan ook voorbij laten gaan en moest lijdzaam toezien dat ook Diederik Sijthof snel dichterbij kwam. Herber viel uiteindelijk dus terug tot de vierde positie en baalde na afloop flink. “Weer die regen…”, was de korte reactie van Herber. Pieter van Soelen werd tweede achter Bert van der Zweerde en stook zijn blijdschap en dat van zijn team niet onder stoelen of banken. “Het was zonde van mijn spin, maar verder ging het top”, vertelde Van Soelen. “Van ons mag het morgen weer regenen. Dit is een heel mooi resultaat voor mij, voor Bert en vooral voor het team. We staan nu weer op de eerste en tweede plek in het kampioenschap en kunnen morgen echt een hele mooie race laten zien. In het kampioenschap heeft Van der Zweerde nu een paar punten voorsprong op Van Soelen en het duo Herber/Tas, het kampioenschap in deze divisie is dus tot aan de laatste race spannend. 

In de Sport-divisie ging het bij de start van de race al fout voor de Lotus Exige van Willem van der Kooi en Ben Verwoerdt. De bestuurder van de Lotus ging namelijk bij het uitkomen van de GT-bocht te snel op het gas en raakte in een spin waarna het gehele veld aan hem voorbij ging. Beter ging het met André de Vries en Laurens de Wit. Het Downforce duo behield bij de start de eerste en tweede positie in hun divisie en konden samen uitlopen op de rest van het veld, waarbij het Aart Bosman was die naar de derde positie was opgeklommen.

Laurens de Wit kon in het begin van de race aan blijven haken bij André de Vries en slaagde erin om voorbij te gaan aan de gastrijder van Downforce Motorsport. Achter het duo kon Aart Bosman niet lang genieten van zijn derde positie, want Eline Braspenning was er goed voor gaan zitten en was erin geslaagd om voorbij te gaan aan de Lotus van Bosman. Ook hierachter was het spannend, want Rob Nieman en Nico Been zaten tot aan de pitstops dicht bij elkaar en lieten elkaar geen duimbreed toe. 

Na de pitstops was André de Vries achtergebleven in de pitstraat. “De auto voelde niet meer stabiel en was ook erg moeilijk te besturen”, legde André de Vries na afloop uit. “Het leek iets met de ophanging te zijn van het rechter voorwiel, maar dat weten we nog niet zeker. Verder rijden was niet verstandig.”

De top drie bestond daarna uit Laurens de Wit, Eline Braspenning en Aart Bosman. Dit werd nog even spannend, omdat zowel De Wit als Bosman een drive-through kregen omdat ze te kort hadden stilgestaan in de pitstraat. Beide coureurs hadden echter een geruime voorsprong op hun achterligger waardoor hun positie niet meer in het geding kwam. Laurens de Wit won dus de race, voor Eline Braspenning en Aart Bosman.

10564025
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2047
9220
59682
10432803
221486
257487
10564025

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven