Hoewel Carlo Kuijer tijdens de laatste twee races van het Dutch Supercar Challenge-seizoen geen topresultaten wist neer te zetten, heeft hij afgelopen weekeinde het TT-circuit van Assen wel met een lekker gevoel verlaten. "Dat ik tijdens de vrije training in mijn klasse de beste rondetijd neerzette, geeft aan dat er potentie zit in ons project. Dat geeft vertrouwen voor het volgende seizoen, wanneer we zeker door willen gaan", aldus de coureur van Team Divitec Racing.

De vrije training van een raceweekend is het ideale moment om een goede set-up van de wagen voor de kwalificatie en de wedstrijden te vinden. Maar soms is het tevens een uitstekende boost voor het zelfvertrouwen, zo ondervond Carlo Kuijer afgelopen weekend in Assen.

Met een rondetijd van 1.48,600 zette Carlo in het 13-koppige veld van de Supersport 1-divisie zelfs de rapste chrono neer. "Het was de allereerste keer dat ik tijdens een training of kwalificatie de snelste coureur was", kijkt de rijder uit Dongen tevreden terug op zijn prestatie. "Dit geeft zowel de potentie van de wagen als mijn progressie als coureur weer. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee."

Helaas voor Carlo Kuijer verliep de kwalificatie een stuk minder fortuinlijk. Net op het moment dat hij zich wilde gaan opmaken voor zijn vliegende ronde, kreeg hij te maken met technische tegenslag. "De computer van mijn versnellingsbak begaf het. Daardoor kon ik nog wel terugschakelen, maar niet meer op. Dat is een beetje lullig in een snelheidssport. Daardoor kwam ik niet verder dan de elfde tijd."

De monteurs haalden vervolgens snel uit België een nieuwe computer, waardoor Kuijer zaterdag wel op de grid kon plaatsnemen. "Vanwege het lekkere gevoel van de vrije training, had ik er toch veel vertrouwen in. Ik maakte echter een verkeerde bandenkeuze. Door miezerregen was het te nat om slicks te monteren, waar te droog om de nat-weer-banden te gebruiken. De intermediates waren de juiste keuze, zo bleek tijdens de race. Ik had echter voor profielloze slicks geopteerd, maar daardoor had ik te weinig grip. In ronde zes spinde ik dan ook. Ik maakte een 360 graden spin en bleef heel even stil staan op de baan. Een vlak achter mij rijdende coureur kon mij helaas niet meer ontwijken, waardoor we beiden met schade uitvielen. Dat was erg jammer."

De technische staf van Carlo Kuijer lapte de Solution F-Astra op tijd op om in de allerlaatste heat van het seizoen 2009 te kunnen participeren. "Ik moest in de achterhoede starten, dus nam een gok om in de openingsfase zoveel mogelijk plaatsten te kunnen goedmaken. Ik koos voor een zachte compound banden. Deze pieken eerder, waardoor je in het begin direct kunnen aanvallen. Dat verliep naar wens. Ik werkte me naar voren, maar merkte dat de prestatie van het bandenrubber in het vervolg eerder afvlakte dan gehoopt. Daardoor kon ik later in de race het tempo niet goed genoeg meer volgen en kon ik de concurrentie niet meer bijhouden. Ik finishte uiteindelijk als 8ste."

"Het was al met al een heel leerzaam seizoen’’, overziet Carlo Kuijer zijn tweede jaar in de Dutch Supercar Challenge. "De doelstelling vooraf was om, waar mogelijk, de aansluiting met de top te vinden. Het begin van het seizoen heb ik vooral gebruikt om ervaring op te doen en veel kilometers te maken. Op die manier heb ik aan mezelf kunnen schaven. Het ging steeds beter. Tijdens de Rizla Racing Days heb ik in de Supersport 1 zelfs even op de tweede plaats gelegen, maar viel ik helaas uit. Mijn snelle tijd tijdens de vrije training van afgelopen weekend geeft eens te meer aan dat we met het team op de goede weg zijn. Ik kijk dan ook al uit naar 2010. Dan wil ik echt richting de top van de klasse kruipen. Nu gaan we hard werken om het budget voor het komende seizoen rond te krijgen. Want volgend jaar sta ik graag weer aan de start."

Tekst: PR

10525944
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2281
9746
21601
10432803
183405
257487
10525944

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven