Nadat we op woensdag avond aangekomen zijn op het circuit van Silverstone en tot 03.30 uur bezig zijn geweest met het opbouwen van de hospitality unit en de trailer leeg maken, ging dan donderdag de eerste test sessies met de GT3 van start.

We hadden deze dag drie sessie van 45 minuten elk om te testen. In de ochtend was het droog en in de middag zou het gaan regenen. Omdat Ben nog geen enkel ronde in de GT3 gereden had werd besloten om hem de eerste 45 minuten te laten rijden en wennen aan de baan. Onbeschrijfelijk wat de auto kan en hoe deze GT3 aan de weg plakt, na een aantal rondes ging Ben naar binnen om alles te controleren om vervolgens 45 minuten probleemloos op de baan te blijven. Het probleem van Assen bleek een incident te zijn geweest ronde tijden waren er niet maar het gevoel van een snelle auto was er wel. In de middag was Jan aan de beurt en ook hij zou voor de volle 45 minuten gaan. Helaas was het gestopt met miezeren en ging het harde regenen, uiteindelijk was Jan de enige op de baan met slicks. Vreemd genoeg kon hij het tempo van de teams die op regenbanden stonden nog wel redelijk volgen. Zo kwam ook de tweede sessie aan een einde en wederom probleemloos.

De derde sessie besloten Ben en Jan samen te rijden, de auto werd op regenbanden gezet en Ben deed de eerste 20 minuten. Ben is in de regen in een Lotus niet de beste combinatie maar in dit geval ging het redelijk. De auto was onderstuurd maar Jan zou zich met de set up voor de regen bemoeien. Aan het einde van de sessie liet Jan de GT3 goed bulderen en was hij in gevecht met een Mosler. Deze auto's rijden 2 klasses hoger dan wij, maar Jan leek het allemaal niet erg te vinden en voelde zich als een vis in het water.

Vrijdag begonnen de vrije training om 09.00 uur in de morgen, net uitgerust klom Ben weer in de GT3. Ondertussen regende het wederom en ging het redelijk, Ben was duidelijk bezig de auto aan het ontdekken in de regen en de kwalificatie zou in de regen gereden worden door Jan en bij droog weer door Ben. Jan die het tweede deel van de training voor zijn deel nam kreeg het 5 minuten voor einde van de vrije training voor elkaar om boven aan op de scorenbord te staan, echter ging Team Riwal met de Seat Leon SuperCopa nog 2 seconden sneller in hun laatste ronde en namen zij de snelste ronde over.

Om 14.10 uur moest de kwalificatie gereden gaan worden. Jan was er klaar voor en zat al in de auto, vanuit de ooghoeken zag Ben nog een Lotus staan zonder coureur en vroeg zich af waar de beste man gebleven was. Helaas heeft de man in kwestie 10 minuten voor de tijd besloten dat de Lotus die hij zou gaan rijden niet competitief genoeg was en vertrok hij naar het BMW team waar hij vorig jaar ook reed. Ben twijfelde geen moment en riep: "Laat mij die auto maar kwalificeren zien we daarna wel weer verder". Snel werd door Wim Schouten de stoel en de gordels nog even aangepast en zo gezegd zo gedaan. Ben stond op de start grid met start nummer 301. Ondertussen regende het pijppestelen en reed Ben voor het eerst in deze auto.

Een erg spannende kwalificatie was het niet. Jan was in het nadeel in verband met de nog niet werkende tractie control en dat was bij deze hoeveelheid regen wel een fijn optie. Ben reed zoals we van Ben gewend zijn om in de laatste ronde zijn snelste ronde en neer te zetten. Op 0.4 seconden zette hij zijn wagen achter die van Jan op de GT3 startgrid. Morgen om 12.30 uur is er een één uurs race waar Ben en Jan samen zullen strijden en hopelijk een podium.

Vandaag is de eerste race gereden en vertrokken wij van een zevende plaats. Het weer was droog vandaag dus alle reden om eens even lekker te presteren. Voorafgaand aan de race was er nog een interview met SBS reporter Jack Plooij die ons vroeg naar de plannen. "Kampioen worden", was het enige antwoord dat we konden geven.

Jan zou de start voor zijn rekening nemen omdat de baan wat vochtig was en hij onder deze omstandigheden zeer snel is. Bij de start kwam Jan als tweede door voordat de race begonnen was kortom een wereld start. De volgende ronde kwam Jan als eerste door.  Hij had in de eerste ronde de test rijder van Lotus gepasseerd en lag nu op anderhalve seconde voorsprong.  Deze stand zou drie ronden duren tot Jan een foutje maakte en opkomend rechte stuk even een 360 maakte en terug viel naar P6. Jan had er daarna direct weer de gang in en het zou 4 rondes duren en hij lag weer op P3, helaas gingen de nummers 1 en 2 van Soelen en Monster toch nog even wat harder. We zouden tijdens de pitstop wel kijken hoe we stonden.

Na 28 minuten racen kwam Jan binnen en stond ik niet klaar, echt een mega grote fout van mijzelf tijdens de pit window hoor je gewoon klaar te staan. De auto werd gecontroleerd want er kwam bij het rechter achterwiel wat rook vrij. Er werden geen onregelmatigheden gevonden en Jan reed door. Bij het verlaten van de pit kwam Jan weer op P3 achter de Monsters met de Seat uit. Helaas na 3 ronden verloor Jan snelheid en weer 1 ronde verder waren beide aandrijfassen defect. Helaas na een super mooie race waren wij uitvallers geworden.

De andere Lotussen uit ons team gingen ook nog goed helaas viel twee ronden later ook de auto van Luc de Cock stil met electrische problemen. Willem van der Kooi wiens auto ik gisteren nog kwalificeerde kwam niet verder dan P7 een mooie wedstrijd voor hem. In de sport kwam Aart Bosman met de Lotus op P4 net een plaats te kort voor het podium en Mischa Strijder die met mijn oude auto reed kwam op P6 over de finish.

Kort gezegd vonden Jan en ik ons Waterloo in Silverstone en zal er weer hard gewerkt moeten worden om de auto morgen aan de start te krijgen.

Tot morgen allemaal,

Vanuit Silverstone,
Ben Verwoerdt en Jan Van der Kooi

10552343
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9158
9480
48000
10432803
209804
257487
10552343

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven