Waar iedereen het gehele weekend al voor vreesde werd vandaag de waarheid. De gehele morgen was het nat op de Nürburgring waardoor de tweede race van de Dutch Supercar Challenge op het Duitse circuit onder natte omstandigheden verreden werd. Cor Euser bleek in de race door niemand bij te houden en won de race met een geruime voorsprong. Tweede werden Siebrand Dijkstra en Arjan van der Zwaan, die al in de eerste ronde spinden maar door een knappe inhaalrace toch nog op het podium eindigden. Derde werd Rick Abresch, die profiteerde van de straftijd die Peter Versluis aan zijn broek kreeg voor een te korte pitstop. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis. Thuis kon in de beginfase het tempo van zijn concurrenten in deze divisie goed bijhouden en kon daardoor optimaal profiteren van de strafseconden die zijn concurrenten hadden. Jaap van Lagen en Wolf Nathan bekroonden hun goede race met de tweede plek. Michael Donovan eindigde op de derde positie. Niels Bouwhuis won bij de BRL’s.

 

Bij de start van de race was het Arjan van der Zwaan die met zijn Audi R8 LMS GT3 als koploper de eerste bocht in schoot. Lang kon Van der Zwaan niet van zijn eerste positie profiteren, want Cor Euser was vanaf de start meteen snel en slaagde er dan ook in om al in het infield gedeelte van het circuit Van der Zwaan voorbij te steken. Van der Zwaan leek aan te sluiten, maar maakte verderop op het circuit een kostbare fout door in de rondte te gaan. Dit gaf de tweede en derde positie aan Peter Versluis en Rick Abresch.

Cor Euser noteerde in de beginfase veruit de snelste rondetijden. De enige coureur die dezelfde tijden als Euser kon rijden was Arjan van der Zwaan, die na zijn spin de jacht op zijn voorliggers geopend had. Van der Zwaan was na zijn spin achter Alex van ’t Hoff, dit weekend rijdend met een Ferrari F430 GT3 omdat reeds in de vrije trainingen de krukas van de motor van zijn Mosler kapot ging, terechtgekomen maar kon al vrij snel aan Van ’t Hoff voorbij gaan.

Van der Zwaan liep daarna in op Peter Versluis en Rick Abresch en kreeg daarbij de eerste positieverbetering in zijn schoot geworpen. Peter Versluis verremde zich namelijk in de Mercedes Arena waardoor zijn Ferrari achterstevoren kwam te staan. Zowel Abresch als Van der Zwaan konden hierdoor aan Versluis voorbij gaan. Nog voor de pitstops slaagde Van der Zwaan er bovendien in om de tweede plek op te eisen door Rick Abresch te verschalken.

De voorsprong van Euser bleek voor de pitstops groot genoeg om zijn resultaatseconden te compenseren. De Marcos-coureur bleef dan ook ruim aan de leiding met achter hem aan Siebrand Dijkstra. Dijkstra noteerde in de regen goede rondetijden en kon zijn achtervolgers Peter Versluis en Rick Abresch goed achter zich houden. Versluis leek hierdoor op de derde positie te eindigen, maar zag zijn podium na de race in rook opgaan toen bleek dat zijn pitstop te kort had geduurd. Versluis kreeg hierdoor dertig strafseconden aan zijn broek en eindigde daardoor op de vijfde positie tot achter René Snel. De vierde positie van Snel was overigens een prestatie van formaat, want de Porsche-coureur was als laatste de race gestart. De derde positie was voor Snel niet haalbaar, waardoor Cor Euser, het duo Dijkstra/Van der Zwaan en Rick Abresch het podium mochten beklimmen.

In de Supersport I-divisie had Erol Ertan een zeer goede start. De Mégane-coureur ging meteen voorbij aan Nol Köhler en kon in de eerste ronde meteen een gaatje slaan. Dat gaatje ging echter snel verloren nadat Ertan zich in de tweede ronde verremde in de eerste bocht. Ertan bleef hierbij wel eerste, maar werd daarna meteen onder druk gezet door Nol Köhler en BRL-coureur Henry Zumbrink. Achter de drie koplopers kwamen Michael Donovan en Dennis Retera snel naar voren rijden. Zumbrink was er na een paar ronden in geslaagd om voorbij te gaan aan Nol Köhler en ook Donovan en Retera konden voorbij gaan aan de Porsche-coureur. Ertan kon zijn goede start geen vervolg geven want Donovan en Retera slaagden er beiden in om Ertan te passeren. Ook Henry Zumbrink wilde voorbij gaan aan Ertan, maar plaatste een te enthousiaste inhaalactie op de Renault Mégane waardoor Ertan in de rondte werd getikt.

De actie tussen Henry Zumbrink en Erol Ertan was niet de enige touché in de race. Zo kwamen ook De Porsches van Frijns en Habets met elkaar in aanraking in de Mercedes Arena. Het betekende voor beide coureurs het einde van de race.

Dennis Retera deed het uitermate goed in de beginfase en kon als leider de pitstops beginnen. Retera had echter veel resultaatseconden en viel na de pitstops een aantal posities terug. Henk Thuis, die voor de pitstops nog was opgeklommen tot de derde positie, had nog geen strafseconden en kon daardoor het tweede gedeelte van de race als leider beginnen. Om de tweede positie werd in de slotfase nog flink gestreden. Eerst vochten Michael Donovan en Marc Goossens felle gevechten met elkaar uit maar die strijd moest Goossens staken toen zijn BRL technische mankementen vertoonde. Daarna kreeg Donovan het aan de stok met Jaap van Lagen, die na de pitstops het stuur van de Porsche had overgenomen van Wolf Nathan.

Van Lagen slaagde erin om de tweede positie te pakken, maar kreeg het niet meer voor elkaar om de eerste positie van Henk Thuis in gevaar te brengen. Die won dus de race, voor Wolf Nathan en Jaap van Lagen. Michael Donovan eindigde op de derde positie.

Bij de BRL’s ging de overwinning uiteindelijk naar Niels Bouwhuis, die profiteerde van het falen van de BRL van Marc Goossens. Goossens werd ondanks zijn haperende BRL nog wel tweede. Derde werd gastrijder Renger van der Zande, ondanks zijn crash met Nelson van der Pol in de laatste ronde. Deze crash betekende echter met nog twee minuten te gaan code rood waardoor Van der Zande wel werd geklasseerd.

Tekst: DSC

10533103
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9440
9746
28760
10432803
190564
257487
10533103

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven