Na twee succesvolle evenementen in de Dutch Supercar Challenge was het Hollandse startgeweld ditmaal neergestreken op het TT-circuit van Assen. In het weekend van 15/16 mei reden alle vier de divisies van deze populaire Nederlandse raceklasse twee races. Het team van Bas Koeten Racing was met de Porsche GT3 Supercup en twee SAKER Sportscars naar het Drentse circuit afgereisd. De Dutch Supercar Challenge mocht aantreden in het voorprogramma van de Superleague Formula.



De Porsche GT3 Supercup werd bestuurd worden door Wolf Nathan. Zijn vaste teammaat Jaap van Lagen reed dit weekend in de Porsche Supercup in het voorprogramma van de Formule 1 op het stratencircuit van Monaco. De Porsche kwam in actie in de Supersport I klasse die tegelijk met de GT-divisie van start ging. De twee SAKER Sportscars werden bestuurd door de duo's Bas Koeten/Dick Knijn en Coos Schouten/Jeroen Rutges. Deze viercilinders worden ingezet in de Supersport II klasse waarin vooral BMW's en SEAT Leon Supercopa's rijden.

In de Supersport II klasse reden de beide SAKER Sportscars een half uur durende kwalificatie. Beide auto’s maakten hun debuut in deze sterk bezette divisie. Het duo Jeroen Rutges/Coos Schouten noteerde de snelste tijd, terwijl Bas Koeten/Dick Knijn plaats vier opeisten. Na de kwalificatie besloot de organisatie om alle deelnemende SAKER Sportscars in de Supersport II klasse een strafgewicht van 80kg op te leggen om in lijn te komen met de gewicht/pk verhouding van de rest van het veld. Jeroen Rutges/Coos Schouten kozen echter voor deelname in de snellere Supersport I divisie. Daardoor schoven Bas Koeten/Dick Knijn door naar een fraaie derde startpositie achter de SAKER Sportscar van Derwin Belt en de BMW E46 M3 van Pieter van Soelen. Wolf Nathan plaatste de Porsche GT3 Supercup op plaats vijftien in de Supersport I klasse.


In de grijs/blauwe SAKER Sportscar ging teameigenaar Bas Koeten van plaats drie van start. De eerste twee ronden voerde Koeten een fraai gevecht met de BMW M3 van Van Soelen. Koeten wist de BMW te verschalken en kon samen met de leidende SAKER Sportscar een gat slaan naar de achtervolgers. Van Soelen wist zich echter te herpakken en kon de Bas Koeten Racing SAKER Sportscar nog inhalen waardoor Koeten als derde de pitstraat binnenkwam voor de rijderswissel. Debutant Dick Knijn, voorheen actief in de Volkswagen Endurance Cup, wist zich te consolideren op plaats drie waardoor het team van Bas Koeten Racing in deze eerste race een verdiende podiumplaats binnenhaalde.


De overplaatsing naar de Supersport I klasse betekende een flinke kluif voor het duo Coos Schouten/Jeroen Rutges. Beide coureurs beschikken over veel ervaring in de SAKER Sportscars van Bas Koeten Racing. Coos Schouten nam de start voor zijn rekening, direct achter de Porsche GT3 van Wolf Nathan. Schouten had een goede start, maar werd in de eerste raceronde aangetikt door een V8 Star Opel Omega waardoor de SAKER Sportscar spinde. De directe aansluiting werd hierdoor ingeleverd met de overige auto’s in het veld. Schouten wist echter vele posities goed te maken door de strijd met onder meer Porsche GT3s in zijn voordeel te beslissen. Halverwege de race, na circa 30 minuten, gaf Coos Schouten het stuurtje van de SAKER Sportscar over aan Jeroen Rutges. Ook Rutges bewees uit het juiste racehout gesneden te zijn door volop strijd te voeren met de BRL V6-en, Porsches en Aston Martins. Eindresultaat was een verdienstelijke tiende plaats in de Supersport I klasse, tevens de startplaats van de race van zondag. Wolf Nathan gaf zijn Porsche GT3 Supercup de sporen, maar moest in de veertiende ronde opgeven na een uitschieter in de grindbak. De auto was te diep in het grind beland waardoor de auto de race niet kon vervolgen. Gelukkig bleek er geen schade te zijn ontstaan.

De tweede race in de Supersport I en GT klasse werd gekenmerkt door een enorme crash waarbij enkele auto’s zeer zwaar beschadigd raakten. Jeroen Rutges nam de start voor zijn rekening in de SAKER Sportscar van Bas Koeten Racing en mocht de race aanvangen van plaats 16. Wolf Nathan bemande de Porsche GT3 Supercup en moest vrijwel achteraan starten na zijn uitvalbeurt in de eerste race. Na de rollende start bond het voltallige veld de strijd met elkaar aan waarbij contact niet overal werd vermeden. Bij het ingaan van de tweede ronde werd de Mosler MT900R achterstevoren getikt waarna een kettingreactie volgde. Een BRL V6, een Porsche 997 GT3 en een Corvette waren bij de crash betrokken en raakten zeer zwaar beschadigd. De Mosler vatte voor de ogen van het publiek op de hoofdtribune vlam waarna de onfortuinlijke coureur bevrijd werd door de heldhaftige coureur uit de Corvette. Jeroen Rutges kon met zijn SAKER Sportscar de crash nipt ontwijken (spectaculaire videobeelden volgen nog). Wolf Nathan reed eveneens vlak achter de gecrashte auto’s en moest al slalommend door de brokstukken zijn weg vervolgen.

Als gevolg van de heftige crash werd de race geruime tijd stilgelegd om de wrakken af te voeren. De race werd flink ingekort en de verplichte rijderswissel kwam te vervallen. Na circa 30 minuten werd de race hervat en werden de resterende 25 minuten verreden. Beide Bas Koeten Racing coureurs waren in hevige gevechten gewikkeld en beleefden zodoende een enerverende race. Jeroen Rutges finishte met zijn SAKER Sportscar op plaats 10 en Wolf Nathan wist zijn Porsche vanuit het achterveld naar een verdienstelijke 6de plaats te rijden.

Het duo Dick Knijn/Bas Koeten ging na de Superleague Formula van start in de tweede race van de Supersport II klasse. Vanaf plaats drie ving Koeten de race aan met de grijs/blauwe SAKER Sportscar. Als vierde dook Koeten de eerste bocht in, direct achter de BMW van Gooshouwer. Leiders waren de SAKER Sportscar van Derwin Belt en de BMW van Pieter van Soelen. Teameigenaar Koeten voerde een fel gevecht met de BMW en het kwam tot een aanvaring waardoor Koeten een lekke band opliep. Een extra pitstop was hierdoor noodzakelijk wat tot aanzienlijk tijdverlies leidde.

Na de bandenwissel wist Koeten nog terrein goed te maken om vervolgens het stuur over te geven aan teamgenoot Dick Knijn. Knijn had zichtbaar moeite de auto naar zijn hand te zetten. Na de race verklaarde Knijn dat de baan zeer glad was, wat ook terug te zien was in de rondetijden van de concurrentie. Een 12de positie in de Supersport II klasse was het eindresultaat.

Tijdens de Masters of Formula 3 zal het team van Bas Koeten Racing opnieuw aan de start verschijnen in de Dutch Supercar Challenge. In het weekend van 5 en 6 juni zullen tal van raceklasses acte de présence geven op het Zandvoortse asfalt. Ook zal het Red Bull Formule 1 team een spectaculaire demonstratie geven om de raceharten van de fans sneller te doen kloppen.

Tekst: PR
10552383
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9198
9480
48040
10432803
209844
257487
10552383

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven