Lang leek het erop dat Berry van Elk op Assen zijn goede resultaten van circuit Zolder een vervolg kon geven. De Mosler-coureur was de snelste in de race, en lag na de pitstops ruim vijftien seconden voor op de concurrentie. Toch ging het fout bij Van Elk nadat hij met zijn Mosler spinde bij het aanremmen van de GT-bocht. De Mosler eindigde hierbij in het grind en kon zijn weg niet vervolgen. Peter Versluis, ook zeer sterk rijdend, profiteerde optimaal en kon hierdoor de eerste positie overpakken. Het werd een dubbeloverwinning voor VEKA Racing, want Rick Abresch pakte de tweede plek voor René Snel. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Jochen Habets. Achter hem eindigden Wolf Nathan en Jaap van Lagen op de tweede plaats, voor Henk Thuis. Nelson van der Pol was de snelste BRL-coureur. Cor Euser had een slechte start van de race. De ervaren coureur had met zijn Marcos LM600 last van een aanlopende band en moest met een hevig rokende bolide in de tweede ronde al binnenkomen. Euser verloor hiermee veel tijd en kon achteraan aansluiten.

 

René Snel kon hiervan profiteren. De bestuurder van de fraaie Porsche GT2 had een goed begin van de race en was vanaf zijn zesde startpositie al in de eerste ronde doorgestoomd tot achter Cor Euser. Toen Euser terugviel werd dit automatisch de eerste positie. Snel kon de eerste ronden een voorsprong van een paar seconden pakken op Berry van Elk. Daarna kwam Van Elk met zijn Mosler MT900 GT3 in een snel ritme. Ronde na ronde kon Van Elk inlopen op René Snel. Inhalen bleek voor Van Elk echter lastig. De Mosler-coureur bleef dan ook vlak achter de Porsche hangen maar het lukte hem niet om een gaatje te vinden. Hierdoor kon Peter Versluis, die een zeer goed begin van de race had en van de dertiende startpositie opgeklommen was tot plek drie, de aansluiting vinden bij de kop van het veld. Versluis zette Van Elk hierbij meteen onder druk, en pakte in de achtste ronde zelfs brutaal de tweede positie over van Van Elk. Het lukte Versluis echter niet om hierna René Snel verder onder druk te zetten. Bovendien kon Berry van Elk de aansluiting bij Peter Versluis blijven houden. Van Elk pakte dan ook in de dertiende ronde de tweede positie van Versluis weer terug.

Na de pitstops waren verschillende coureurs door hun resultaatseconden van positie gewisseld. Rick Abresch was door dit alles met de Ferrari F430 GT2 op de eerste positie komen te liggen, met vlak achter hem aan Berry van Elk. Van Elk zette Abresch na de pitstops meteen onder druk en bleek weinig moeite te hebben om Abresch zijn eerste positie te ontnemen. René Snel was na de pitstops wat verder teruggevallen. Snel had zijn derde positie namelijk af moeten staan aan Peter Versluis, die hierna op jacht ging naar de tweede positie van Rick Abresch. Er ontstond tussen de twee Ferrari´s een spannend gevecht, maar uiteindelijk was het Peter Versluis die in de 26e ronde Rick Abresch in de eerste bocht in kon halen.

Berry van Elk had ondertussen al een voorsprong van ruim vijftien seconden op zijn concurrenten, en leek dan ook op een zekere overwinning af te stevenen. Niets bleeks minder waar, want Van Elk verremde zich met nog tien minuten op de klok in de GT-bocht, en kwam met zijn Mosler vast te zitten in het grind. Versluis en Abresch schoven hierdoor door naar de eerste twee posities en stonden die dan ook niet meer af. De derde plek was na afloop nog onduidelijk. Dick Kvetnansky en Ardi van der Hoek leken deze met de K1 op te eisen, maar zij kregen na afloop een tijdstraf voor inhalen onder geel. Derde werd hierdoor toch nog René Snel, die hiermee een goed optreden met een podium beloond zag worden.

Voor Wolf Nathan, die in de kwalificatie samen met Jaap van Lagen pole position had getraind in de Supersport I-divisie, verliep de start van de race niet zoals hij gepland had. Nathan schoot rechtdoor in de eerste bocht en moest lijdzaam toezien dat het gehele veld hem voorbij reed. Nathan kon hierdoor een echte inhaalrace gaan rijden. Henk Thuis profiteerde hier optimaal van. De ‘racende opa’, zoals Thuis zichzelf noemt, noteerde snelle rondetijden maar had al snel twee jonge honden achter zich aan. Charlie Frijns en Jochen Habets zetten Thuis namelijk flink onder druk. Thuis bood echter knap weerstand, en gaf Frijns pas in de zevende ronde de mogelijkheid om voorbij te steken.

Daarna kwam Thuis ook onder druk te staan van Jochen Habets, die er na een paar ronden ook in slaagde om aan Thuis voorbij te gaan. Achter Habets was ondertussen Philippe Ribbens in de Renault Mégane Trophy aangesloten, waardoor Thuis ook met Ribbens een felle strijd moest leveren. Jochen Habets was ondertussen al richting Charlie Frijns gekropen en kon tot de pitstops vlak achter Frijns blijven. Na de pitstops lag Habets dan ook ruimschoots aan de leiding, omdat hij als enige van de top in de Supersport I-divisie geen strafseconden had.

Henk Thuis had ook geprofiteerd bij de pitstops en was weer voorbij gegaan aan Charlie Frijns. Die zette echter meteen weer Henk Thuis onder druk. Helaas moest Frijns die aanval staken omdat hij een drive-though kreeg voor een te korte pitstop. Wolf Nathan had voor de pitstops weer veel plekken goedgemaakt waarna Jaap van Lagen na de pitstops nog verder naar voren kon rijden. Van Lagen reed snelle rondetijden en kwam na de drive-through van Charlie Frijns al op de derde positie te liggen. In de laatste ronden slaagde Van Lagen er bovendien nog in om de tweede positie over te pakken van Henk Thuis. De overwinning ging echter naar Jochen Habets, die het harde werken aan zijn Porsche 997 GT3 hiermee beloond zag worden. Wolf Nathan en Jaap van Lagen eindigden op de tweede positie, voor Henk Thuis.

Bij de BRL’s bleek het in de kwalificatie al dat Nelson van der Pol dit weekend de te kloppen man was. Dit bleek ook in de race, want Van der Pol eindigde met ruime voorsprong op de eerste positie. De tweede plek ging naar Jacky van der Ende, voor Dick Freebird.

10526050
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2387
9746
21707
10432803
183511
257487
10526050

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven