Voor de zevende ronde van het kampioenschap van de Dutch Supercar Challenge werden in het tweede weekend van augustus voor de Rizla Racing Day op het TT Circuit Assen de tenten opgeslagen. Het team van JR Motorsport parkeerde de trailer op een uithoek van de paddock, waar de tijdelijke behuizing van het West Friese team voor enkele dagen zou zijn. Dit maal werden er drie BMW’s door het team op de baan gebracht, waarvan twee in de Sport en een in de Supersport II divisie.

 

Titel uitdager in de Supersport is dit jaar overtuigend Pieter van Soelen die vorig seizoen zijn titel verloor aan teamgenoot Bert van der Zweerde. Van der Zweerde is dit jaar samen met Richard van den Bos uitdager voor de titel in de Sport divisie. De strijd gaat daar goeddeels tussen de JR Motorsport bolides in handen van Bert en Richard enerzijds en Koen Bogaerts en Mark van der Aa, anderzijds. Wegens vakantie moest Mark dit weekend verstek laten gaan en werden de diensten van Peter Versluis verworven.

Zaterdag 7 augustus race 1:
Gedurende de kwalificatiesessies op vrijdag wist Van Soelen zijn BMW E46 M3 naar de poleposition te sturen onder zonnige omstandigheden. Hij bleef de gebroeders Monster met hun SEAT Leon Supercopa slechts 0.055 seconden voor, maar het was afdoende voor de eerste plek voor de eerste race. Tijdens de zaterdagse eerste race wist Pieter van Soelen vervolgens zijn pole te verzilveren door naar een schitterende podiumfinish toe te werken. De derde plek viel hem ten deel na een stevige strijd.

“De omstandigheden wisselden, we begonnen op een droge baan en kregen halverwege regen. Bij de pitstop heb ik intermediates (banden tussen droog en nat weer in) laten monteren, dat werkte prima. Derde is niet verkeerd voor het kampioenschap,” zou Van Soelen later verklaren. Ook de heren Van den Bos en Van der Zweerde wisten vrijdag prima te kwalificeren met een achtste positie op de startopstelling en een tweede plek binnen de Sport divisie. Koen Bogaerts en Peter Versluis (normaal rijdend als Ferrari coureur in de GT divisie) behaalden de tiende positie overall, vierde in de Sport divisie.

In de eerste race wisten kampioenschapsleiders Richard van den bos en Bert van der Zweerde zich prima op te werken naar de absolute klasse leiding, wat ze op de vijfde positie overall bracht. De heren sturen op het Assense thuiscircuit van Van der Zweerde zo snel de baan rond dat ze zich kunnen meter met menig SuperSport deelnemer. De gelegenheidsteamgenoten Bogaerts en Versluis wisten zich in de wisselende omstandigheden niet aan de kop van het veld te melden. De omstandigheden waren dermate lastig dat de heren genoegen moesten nemen met de zevende positie aan de finish.

Bert vertelde over race 1: “Dit soort omstandigheden ligt me altijd wel goed, de auto was ook prima voor elkaar. Dit was weer zo’n dag dat alles op z’n plek viel en we de winst konden binnen hengelen.”

Zondag 8 augustus race 2:
Zondagmorgen werd het circuit volledig door de motoren en superkarts in beslag genomen om in de middag voor de vierwielers plaats te maken. De tweede race van de DSC divisies SuperSport2 en Sport traden rond 14.35 uur aan voor de 45 minuten durende race. Ditmaal een race die zeker op een natte baan zou beginnen, de vraag was tot voor kort voor de race slechts hoe nat het zou worden. Regengod Pluvius gaf hierop antwoord door de sluizen vlak voor de race te openen en de baan flink onder water te zetten. De coureurs gingen allemaal van start op volledige regenbanden.

Pieter van Soelen wist ook op de volledig natte baan de kudde wilde paarden onder het gaspedaal te temmen, de kampioenschapsleider maakte geen fouten en scoorde ook op zondag weer een ijzersterk podium, ditmaal werd de beker voor de tweede plek aan hem uitgereikt. Desgevraagd vertelde de man uit Rockanje: “Dit zijn mijn favoriete omstandigheden! Ik heb een hele leuke race gereden, lekker geknokt met Andre de Vries en weer een podium gepakt, ondanks de 60 strafseconden die ik heb. Ik ben zeer tevreden, de auto was weer top!”

Ook Peter Versluis vermaakte zich goed op de Assense baan. Samen met Koen Bogaerts reed hij de snelle BMW 1-serie naar een plekje net buiten het podium. De snelle mannen scoorde ene mooie vierde positie, ondanks de grote hoeveelheid nattigheid die de race in zijn greep hield. Versluis zag de grap van de regenval wel in: “Ik heb met die BMW nu de baan droog gereden voor mijn volgende race in de GT divisie… Het is wel even wennen om in deze auto te rijden, een BMW is toch iets anders dan een Ferrari.”

Bert van der Zweerde en Richard van den Bos kenden een wat meer tumultueuze race dan hun teamgenoten. De BMW E36 M3 startte in handen van Van den Bos die twee minuten te vroeg de pits instuurde en de rijderswissel uitvoerde, wat de heren op een straf kwam te staan. Bert van der Zweerde nam het stuur van Richard over,

kwam binnen het pitstopwindow alsnog binnen voor een pitstop, maar werd al snel de baan weer opgestuurd.De wedstrijdleiding besloot dat de pitstop te kort was en deelde een stop and go penalty van 73 seconden uit aan de heren. De tijd was gebaseerd op het aantal seconden dat de heren te kort hadden stilgestaan tijdens het pitstopwindow. Ondanks de grote hoeveelheid fouten en straffen was Bert niet ontevreden met het weekend: “We staan ver voor in het kampioenschap en zijn alleen maar verder uitgelopen, de auto was top en deze weersomstandigheden liggen mij wel. Ik ben niet ontevreden al is een podium halen altijd mooier dan zevende in je klasse worden…”

PR

10552110
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8925
9480
47767
10432803
209571
257487
10552110

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven