Een week geleden werd Ardi van der Hoek gebeld of hij met de K1 Roadster wilde uitkomen op de Rizla Racing Day. "Natuurlijk wilde ik dat", stelde de coureur uit ’s-Gravendeel, die vervolgens op het circuit van Assen voor 58.000 toeschouwers de snelste raceronde van het complete Dutch Supercar Challenge weekend neerzette. "Deze sportwagen is echt super. Hij gaat als de brandweer."



Ardi van der Hoek had zijn pijlen dit seizoen aanvankelijk gericht op het Dutch GT4 Championship. Maar technische problemen met de fraaie Camaro gooiden zijn ambitieuze plannen flink door elkaar. Daarom had de Zuid-Hollander afgelopen weekend eens te meer zin om het gaspedaal flink in te trappen met een K1 Roadster.

De Dutch Supercar Challenge is voor Ardi van der Hoek allesbehalve onbekend terrein. Hij veroverde met collega-rijder Arjan van der Zwaan al eens het kampioenschap in de snelle GT-klasse. Dat gebeurde destijds met een Audi van Brinkmann-Motorsport. "Olly Brinkmann vroeg me een week voorafgaand aan de Rizla Racing Day of ik in de K1 Roadster wilde stappen. Die auto racet al een jaar in Slowakije en doet het daar erg goed", vertelt Van der Hoek. "De K1 maakte nu op Assen zijn Nederlandse racedebuut en ik had veel zin om achter het stuur te kruipen."

Van der Hoek vormde op het bekende TT-circuit van Assen een koppel met Dick Kvetnansky. "Hij is een Slowaak, die in eigen land al een jaar met de K1 op de circuits rondrijdt", weet Ardi. "Hoewel ik er nu pas voor het eerst mee reed, had ik al vlot de snelheid te pakken. De K1 Roadster is een makkelijke auto. Je kunt heel simpel schakelen dankzij de flippers aan het stuur. Bovendien heeft de wagen behoorlijk wat downforce. Hij gaat machtig goed door de bochten, waar je – ten opzichte van de concurrentie – heel veel snelheid kunt genereren. De kwalificatie ging dan ook direct al goed. Ik pakte een prima derde startpositie."

Dick Kvetnansky nam de start en de eerste helft van de openingsmanche voor zijn rekening. "Hij kwam halverwege de wedstrijd als 8ste binnen", vertelt Van der Hoek. "We verloren helaas een seconde of tien, omdat we moesten bijtanken. Dat mag in de Dutch Supercar Challenge pas als de rijderwissel voltooid is en de deuren van de wagen weer gesloten zijn. Niettemin kon ik goed op weg en aan een inhaalrace beginnen. In de slotfase passeerde ik René Snel nog en kwam ik in de K1 Roadster als derde over de finish. Later hoorden we dat ik iemand had ingehaald tijdens een gele vlag-situatie. Daardoor kregen we een tijdstraf, hetgeen ons uiteindelijk op de 5de plek deed belanden. Niettemin hadden we een erg goed tempo laten zien. Met een rondetijd van 1.42,546 was ik de op één na snelste man op de baan."

Gestart vanaf een kansrijke plek 5, kreeg het debuterende K1 Roadster-duo vlak na aanvang van heat 2 een tegenslag te verwerken. "Dick spinde in de eerste bocht, waardoor hij helemaal achteraan kwam te liggen. Hij zette aan voor een inhaalrace en kwam rond plaats 10 binnen voor de verplichte pitstop", zegt Van der Hoek. "Ik kon vervolgens richting de 4de stek oprukken en had zelfs zicht op een podiumplaats. Helaas kreeg ik problemen met de dynamo. Die raakte leeg, waardoor we drie ronden voor de finish met technische pech uitvielen. Dat was erg jammer, want met 1:42,124 had ik de snelste raceronde van de wedstrijd én het weekend neergezet. Ondanks de tegenslag hebben we de K1 Roadster tijdens zijn debuut op Nederlandse bodem goed kunnen presenteren. Ik heb genoten om met deze fraaie en snelle sportwagen te kunnen racen. Er wordt nog gekeken of de K1 Roadster vaker gaat meedoen aan de Dutch Supercar Challenge. Ik heb me in elk geval uitstekend vermaakt met deze auto."

PR

10529489
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5826
9746
25146
10432803
186950
257487
10529489

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven