Danny van Dongen en Dick Kventnasnky hebben op Circuit Zolder de eerste overwinning voor K1 in de Dutch Supercar Challenge behaald. Tijdens de zaterdagrace waren zij onder andere vader en zoon Van Elk in de Mosler MT900 GT3 en Alex van ’t Hoff en Rick Abresch in de Ferrari F430 GT3 te snel af. Bij de BRL’s ging de overwinning naar Jacky van der Ende, nadat Donny Crevels een drive-through had gekregen voor een te korte pitstop. In de Supersport II-divisie ging de overwinning naar Luc de Cock.

 

Berry van Elk was bij de start van de race goed weg. Bij het doven van de lichten schoot de Mosler-coureur al meteen voorbij aan de Ferrari van Dave Basu. Van Elk kon daarna meteen aansluiten bij de K1 Roadster met Dick Kventnasnky achter het stuur. Van Elk was snel onderweg en kon na een paar ronden al voorbij gaan aan Kventnasnky. Die kreeg het daarna op zijn beurt aan de stok met Dave Basu, die snelle rondetijden noteerde en de K1 van Kventnasnky flink onder druk kon zetten. Basu slaagde er dan ook in om voorbij te gaan aan de K1, maar de Ferrari-coureur schoot daarna rechtdoor in de kleine chicane waardoor Kventnasnky weer voorbij kon gaan aan Basu. Berry van Elk had tot aan de pitstops een gat van ruim twintig seconden gecreëerd op zijn achtervolgers. Bij de pitstop gaf Berry van Elk het stuur van de Blueberry Mosler MT900 GT3 over aan zijn vader Dick van Elk, die dit weekend eenmalig de Mosler bestuurt. Van Elk begon dan ook zo goed als onervaren aan zijn stint, want hij had in de kwalificatie met de Mosler pas zijn eerste ronden op droog asfalt gereden.

Ook bij de K1 vond een rijderwissel plaats. Dick Kventnasnky gaf het stuur over aan de ervaren Danny van Dongen, die tijdens de kwalificatie al had laten zien snelle rondetijden te kunnen rijden met de K1. Van Dongen reed dan ook ronde voor ronde naar koploper Van Elk toe en zag de achterstand van twintig seconden snel kleiner worden. Met nog tien ronden te gaan had Van Dongen het gat met Van Elk in zijn geheel dichtgereden en kon hij zonder veel moeite de eerste plaats met twee handen beetpakken. Van Dongen kon daarna rustig zijn voorsprong uitbouwen en daardoor K1 de eerste overwinning in de Dutch Supercar Challenge bezorgen. Dick en Berry van Elk eindigden ondanks de onervarenheid van Dick op de tweede plaats.

Om de derde positie was het nog lang spannend. Dave Basu leek deze plaats te pakken, maar Rick Abresch, die het stuur van de Ferrari F430 GT3 had overgenomen van Alex van ’t Hoff, was snel onderweg en kon richting de Ferrari van Basu kruipen. Bovendien kreeg Basu te kampen met versnellingsbakproblemen, waardoor Alex van ’t Hoff en Rick Abresch de laatste podiumplaats van Basu weg konden kapen. Ondertussen leek Carlo Kuijer er in de Supersport I-divisie met de overwinning vandoor te gaan, ware het niet dat de techniek van zijn Opel Astra Silhouette hem opnieuw in de steek liet. Hier ging de overwinning daardoor naar Ruud Olij, voor Jan-Marc Schulz. Kuijer eindigde nog wel op de derde positie.

Bij de BRL’s was de strijd uitermate spannend. De top vier van deze divisie zat de gehele race uitermate dicht bij elkaar. Bij de start van de race was het Donny Crevels die de eerste positie pakte, voor Nelson van der Pol en Jacky van der Ende. Henry Zumbrink, die tijdens de kwalificatie nog de snelste tijd noteerde, viel terug naar de vierde positie.

Dit viertal bleef tot aan de pitstops zeer dicht bij elkaar, maar na de pitstops leek dat toch anders. Donny Crevels had namelijk een voorsprong gecreëerd van een aantal seconden en leek weg te lopen bij de concurrentie. Crevels bleek echter te kort te hebben stilgestaan bij de pitstop waardoor hij van de wedstrijdleiding een drive-through kreeg. Crevels viel hierdoor terug tot de derde positie, vlak voor Henry Zumbrink maar achter Nelson van der Pol en Jacky van der Ende. 

Van der Pol en Van der Ende vochten een felle strijd uit onder elkaar, waarbij het Van der Pol was die lang de deur dicht kon houden. Toch lukte het Van der Ende in de slotfase om een gaatje te vinden bij Van der Pol. Jacky van der Ende pakte dus de overwinning op Zolder, voor Nelson van der Pol en Donny Crevels. Van der Pol deed hiermee goede zaken voor het kampioenschap, want zijn voornaamste concurrent Niels Bouwhuis eindigde slechts op de vijfde plaats. Voor Bouwhuis verloopt het weekend op Circuit Zolder nog niet naar wens, want in de kwalificatie kwam de BRL-coureur in aanraking met de BMW van Sergei Pustovoytenko, waarbij beide bolides aardig wat schade opliepen.

Tijdens de kwalificatie leek het erop dat het gevecht in de Supersport II-divisie beslist ging worden tussen het duo Van den Bos/Bogaerts en Luc de Cock. De Cock was namelijk maar 0,1 seconde sneller geweest en Bogaerts en Van den Bos waren er dan ook op gebrand om het De Cock op zijn ‘thuis’circuit moeilijk te maken. Dat lukt niet, want de BMW E36 M3 liet Van den Bos en Bogaerts in de steek. In het begin van de race noteerde het duo snelle rondetijden, maar naarmate de race vorderde werden die tijden steeds slechter. Uiteindelijk bleek dat de motor van de BMW maar op vijf cilinders reed en het duo moest dan ook met technische problemen opgeven.

De Cock had het daardoor eigenlijk makkelijk, en eindigde dan ook met een ruime voorsprong op de eerste positie. Tweede eindigde JR Motorsport-coureur Marco Poland, voor het debuterende duo Rosoux en Lequeux in de BMW 1-serie silhouette.

Tekst: DSC

10533341
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9678
9746
28998
10432803
190802
257487
10533341

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven