De ontknoping van het kampioenschap in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge was een waar huzarenstuk. Spannende duels, veel actie op de baan en de nodige problemen bij de verschillende coureurs zorgden ervoor dat tijdens de race regelmatig werd geswitcht tussen de virtuele kampioenen. Uiteindelijk bleek Alex van ’t Hoff het kampioenschap naar zich toe te hebben getrokken. Cor Euser won echter de race, voor Martin Short, die op de streep slechts 0,024 seconden tekort kwam op Euser. Derde eindigde Robert de Graaff. In de Supersport II-divisie ging de overwinning naar Jaap van Lagen en Wolf Nathan, maar dit bleek voor het duo niet genoeg om de titel binnen te halen. Die ging namelijk naar Rob en Charlie Frijns, die met hun zevende plek het kampioenschap in deze divisie veilig stelden.

 

Een kwartier voor de start van de race was er een korte regenbui over Assen gekomen, waardoor bijna het gehele veld ervoor koos om regenbanden te monteren. Dit bleek in de beginfase ook de beste keuze. Robert de Graaff had de beste start, en kreeg daarbij Cor Euser in zijn kielzog. Het duo kon zich in de eerste ronden losrijden van de achtervolgers, waaronder Rick Abresch, Alex van ’t Hoff en Martin Short. Martin Short was als een van de weinigen gestart op intermediates en dat betaalde zich na een kwartier uit. De Engelsman ging steeds snellere rondetijden rijden en slaagde er dan ook in om zowel Alex van ’t Hoff als Rick Abresch te verschalken. Daarbij ging Van ’t Hoff bovendien ook voorbij aan Abresch.

Martin Short reed daarna naar Robert de Graaff en Cor Euser toe, die samen aan het strijden waren voor de eerste positie. Cor Euser kreeg daarbij een steeds beter tempo te pakken en hem lukte het dan ook om voor de pitstops nog voorbij te gaan aan De Graaff. De Graaff kwam daarna onder druk te staan van Short, die er geen gras over liet groeien en meteen bij De Graaff voorafgaand aan de Ramshoek een inhaalactie plaatste. Short probeerde daarna ook nog voorbij te gaan aan Euser, maar besloot om na twee ronden achter Euser gezeten te hebben naar binnen te gaan voor zijn pitstop.

Die pitstops verliepen niet voor iedereen vlekkeloos. De man die de meeste problemen bij die pitstops was was Alex van ’t Hoff. Van ’t Hoff, die voorafgaand aan de pitstops op kampioenschapskoers leek te liggen, stond door een problematische wielmoer twee minuten te lang stil in de pitstraat. Het wierp Van ’t Hoff terug tot de achtste positie in de GT-divisie. Hierdoor was het Cor Euser die virtueel aan de leiding lag, maar had bovendien Peter Versluis ook weer alle kans om kampioen te worden. Versluis had dit weekend echter niet het geluk aan zijn zijde. Na zijn teleurstellende zaterdagrace gaf op zondag namelijk de versnellingsbak de geest, waardoor Versluis elke ronde zijn auto moest resetten en daarmee telkens veel tijd verloor. Versluis viel hiermee ver terug, en bijvoorbeeld Alex van ’t Hoff kon hem weer voorbij gaan.

Het ging er daarna om hangen wie er kampioen ging worden. Met de aan de leiding liggende Euser moest Van ’t Hoff alle zeilen bijzetten om genoeg punten te scoren voor het kampioenschap. Van ’t Hoff kreeg daarbij uiteindelijk onverwacht hulp van Rick Abresch, die ook technische problemen kreeg en daardoor met zijn Ferrari terugviel. Van ’t Hoff eindigde uiteindelijk op de vijfde positie in de GT-divisie, en dat bleek omdat Martin Short en Robert de Graaff niet meededen voor de punten in het kampioenschap genoeg om de titel binnen te halen. De overwinning van de race ging naar Cor Euser, al was zijn voorsprong op Martin Short zeer klein. Slechts 0,024 seconden scheidden hem en Euser. Derde eindigde Robert de Graaff.

In de Supersport I-divisie had Jaap van Lagen weer een zeer goede start van de race. Evenals de zaterdag kon de snelle coureur zich ook nu weer meten met verschillende deelnemers van de GT-divisie. De voorsprong die Van Lagen opbouwde ten opzichte van zijn achtervolgers groeide dan ook snel. Daarachter waren er verschillende coureurs die streden om de overige podiumplaatsen. Ruud Olij had zich met zijn BMW E46 V8 GTR gesetteld op de tweede positie, met daarachter Nol Köhler met de Porsche 997 GT3 en de Renault Mégane Trophy van Erol Ertan en Philippe Ribbens.

Na de pitstops viel Ruud Olij toch een aantal plaatsen terug. Hierdoor kwam de Renault Mégane Trophy van Ertan/Ribbens op de tweede positie te liggen, voor Nol Köhler die door zijn resultaatseconden langer stil moest staan. Köhler ging er daarna echter voor zitten en slaagde erin om voor het einde van de race de Renault Mégane Trophy weer in te halen. Köhler eindigde hierdoor op de tweede plaats, achter Wolf Nathan en Jaap van Lagen. Derde eindigden Erol Ertan en Philippe Ribbens.

Rob en Charlie Frijns kenden op Assen een problematisch weekend. Nadat men op Spa Francorchamps de motor van de Porsche 997 GT3 al een keer had gewisseld bleek ook op Assen de motor niet optimaal. Eerst had men te maken met een olielek, waarna op zaterdag een kapotte radiateur ervoor zorgde dat de motor te weinig koelwater had. Hierdoor werd besloten om op zondag de race te rijden met een Porsche 996 GT3 uit de stal van Lammertink. Het bracht vader en zoon Frijns uiteindelijk de zevende plaats in de race, die genoeg bleek voor het kampioenschap van de Supersport I-divisie.

Ook bij de BRL’s was nog niet bekend wie zich de nieuwe kampioen mocht gaan noemen. Voorafgaand aan het weekend had Nelson van der Pol de leiding in handen, maar die was h ij door technische problemen op zaterdag kwijtgeraakt aan Niels Bouwhuis. Van der Pol eindigde wel op de vierde positie op zondag, maar Niels Bouwhuis pakte met een derde positie het kampioenschap bij de BRL’s.

De overwinning in de race ging naar Donny Crevels, die zich na een mindere start naar voren vocht. Crevels viel in de beginfase van de race terug tot de vierde positie, maar reed daarna strakke rondetijden met uiteindelijk in de slotfase de eerste positie als resultaat. Henry Zumbrink eindigde met ruim een seconde achterstand op Crevels op de tweede plaats.

Tekst: DSC

10529120
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5457
9746
24777
10432803
186581
257487
10529120

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven