Voor de SLAM!FM Finaleraces, het laatste race onderonsje van de Dutch Supercar Challenge, werd het veld op het TT Circuit Assen gastvrij onthaald. Met typische Assense weersomstandigheden zou het een bewogen weekend worden waarin de bandenkeuzes als gevolg van regen en zonneschijn een zeer belangrijke factor zou gaan blijken te zijn.

 

De inmiddels al gekroonde kampioen van de SuperSport2 divisie, Pieter van Soelen, wist zijn BMW E46 M3 met een 1:48.808 op een droge baan naar de tweede startplaats te rijden. Richard van den Bos en Bert van der Zweerde hadden een tijd van 1:50.661 nodig om naar de tweede positie in hun eigen divisie te rijden. Koen Bogaerdts en Mark van der Aa sloten achter hen aan op de derde positie met een 1:52.895. Marco Poland had 1:53.767 nodig om de baan van 4.555 meter te ronden. Hij was daarmee goed voor de vijftiende tijd.

Race 1 zaterdag 23 oktober
Tijdens de voorlaatste race van het seizoen wist Pieter van Soelen zijn tweede startpositie niet te bekronen met een podiumplaats, al was hij dat vooraf vast van plan. Wegens dit seizoen zeer zeldzame technische problemen en zeer moeilijke weersomstandigheden wist Van Soelen niet verder dan de zevende positie te komen.

Marco Poland kende ook een moeizame race. In de natte en gladde omstandigheden spinde hij, waarna hij een inhaalrace moest rijden die hem uiteindelijk aan de meet de vijftiende positie in zijn divisie opleverde. Overall werd hij tweeëntwintigste.

Klasse kampioenen Richard van den Bos en Bert van der Zweerde wisten zich na hun tweede kwalificatiepositie niet in de kop van het veld te nestelen aan de finish. De snelle BMW viel uit met problemen, wat hen uiteindelijk nog een vermelding als negende in de eigen divisie opleverde. Bert van der Zweerde: “Erg jammer dat we niet zijn gefinisht, maar ja we zijn toch al kampioen. We gaan alleen nog steeds voor het overall kampioenschap.”

Mark van der Aa en Koen Bogaerdts gingen de Finaleraces in met uitzicht op de tweede positie in het kampioenschap. Met een kwalificatietijd als derde in de eigen divisie leken de mogelijkheden nog zeker aanwezig te zijn. Gedurende de race werd de 1-serie BMW echter geplaagd door een technisch probleem. Een aandrijfas gaf voortijdig de geest wat er de oorzaak van was dat de heren niet aan de finish kwamen en hun tweede positie niet konden verdedigen.

“Het is erg jammer dat we nu net een technisch probleem kenden, we wilden tweede worden en dat gaat zo niet lukken. Bij het uitaccelereren van de GT chicane viel de aandrijving ineens weg, de aandrijfas is gebroken. Niets aan te doen”, verklaarde Koen desgevraagd.

Race 2 zondag 24 oktober
Ook de tweede race werd gekenmerkt door zeer wisselende weersomstandigheden en bijbehorende problemen om de juiste bandenkeuze te maken. In de allerlaatste racemeters van het zomerseizoen 2010 streden de mannen van JR Motorsport een fraaie strijd die nog de nodige successen opleverden.

Pieter van Soelen verklaarde voor aanvang van de race: “We gaan vandaag absoluut voor de overwinning nadat het gisteren allemaal niet liep zoals we hadden willen hebben.” De SuperSport2 kampioen kon de belofte echter niet inlossen. Hij kende een race waarin hij geregeld te kampen kreeg met versnellingsbakproblemen, wat hem de kans ontnam om zich aan zijn belofte te houden. Hij moest zijn meerdere erkennen in de auto’s van Janssen – De vries en Henk Thuis. Van Soelen kwam ondanks de problemen nog als derde over de streep.

De race van Marco Poland verliep ook op zondag niet geheel volgens plan. Hij spinde bij de start en moest direct aan een inhaalrace vanaf de laatste positie beginnen. Dat die druk hem tot grote prestaties bracht werd duidelijk nadat de finishvlag viel en Poland als zevende werd geklasseerd. Gedurende de race wist hij vrijwel het gehele veld een keer in te halen wat hem uiteindelijk een fraaie positie als zevende opleverde. Hij toonde zich na de race tevreden met die verrichting: “Nadat ik bij de start iets te enthousiast was met het gaspedaal kon ik achteraan beginnen. Ik heb vanaf dat moment wel een hele leuke race gereden en ben blij met de uitslag.”

De dikke BMW E36 van Richard van den Bos en Bert van der Zweerde kwam in de laatste race als tweede in hun divisie over de meet wat genoeg was om hen ook het overall kampioenschap nog te bezorgen. De heren reden een fraaie race ondanks de omstandigheden die continue veranderden. De situatie van regen naar droog en weer terug naar regen bracht hen niet van de wijs. Richard reed de eerste stint die hen de tweede positie opleverde. Nadat Bert het stuur had overgenomen wist hij de verloren plekken door de pitstop weer goed te maken en consolideerde de tweede positie. “Dat we zowel kampioen van de divisie als overall kampioen zijn, dat stemt ons zeer tevreden. Ik ben nu tweemaal op rij kampioen in verschillende divisies. Volgend jaar gaan we wederom voor het kampioenschap!”

Ook Mark van der Aa en Koen Bogaerdts kampten op zaterdag nog met problemen, die ze zondags probeerden weer volledig teniet te doen. Ze konden echter niet voorkomen dat teamgenoten Van den Bos en Van der Zweerde voor hen op het podium eindigden. Van der Aa en Bogaerdts werden derde en stelden daarmee de derde positie in het kampioenschap veilig.

Koen vertelde: “We gingen voor de tweede plek in het kampioenschap, dat hebben we niet gehaald helaas. Gisteren hadden we een kapotte aandrijfas en dat soort dingen heb je nou eenmaal niet in de hand. We zijn tevreden met de eindstand, al hadden we natuurlijk liever gisteren beter gefinisht en dus ook hoger in het kampioenschap kunnen komen.”

Tekst: PR

10564492
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2514
9220
60149
10432803
221953
257487
10564492

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven