In het weekend van 3 tot en met 5 juni beleeft de Dutch Super Car Challenge een driedubbelele primeur; de eerste auto ooit rijdend op Bio-Methanol, de eerste Nissan 350Z in het startveld en gereden door de jongste coureur ooit. KNAF Talent First coureur Bas Schouten (16 jaar) zal tijdens het Superleague Formula evenement op het TT-circuit van Assen de BioMCN Nissan 350Z FlexFuel besturen.

Bio-Methanol is een duurzame tweede generatie biobrandstof geproduceerd door het Nederlandse bedrijf BioMCN. Bio-Methanol is chemisch identiek aan reguliere methanol, maar wordt gemaakt van de duurzame grondstof glycerine. Door het gebruik van een restproduct als grondstof stoot Bio-Methanol ruim 70% minder CO2 uit dan reguliere benzine! Bio-Methanol wordt volledig duurzaam geproduceerd uit reststromen, waardoor er geen conflict met de voedselvoorziening bestaat.

Naast het feit dat Bio-Methanol zeer duurzaam is, heeft het ook een zeer gunstig effect op de prestaties van de motor.  Bio-Methanol kan hogere compressieverhoudingen aan zonder spontaan te ontbranden (het z.g. ‘pingelen’), waardoor de motor meer vermogen levert.

In het begin van 2011 werd, na enkele goede gesprekken, de beslissing genomen door de organisatie van de Dutch Supercar Challenge om Bio-Methanol (M85) toe te staan als brandstof.

Met BioMCN als stuwende kracht achter de Nissan 350Z FlexFuel, namen Stichting GUTTS en Bas Koeten Racing in 2009 het initiatief om de eerste volledig FlexFuel opererende wedstrijdauto in Nederland te bouwen. In nauwe samenwerking met de KNAF werd het prototype 350Z FlexFuel gebouwd en in de seizoenen 2009 en 2010 ingezet in het Nederlands Rally Kampioenschap. Bestuurd door verschillende coureurs, werden in 2010, in vrijwel alle wedstrijden waar de auto aan deelnam, klasse overwinningen geboekt.

Voor het seizoen 2011 werd besloten om, na de successen in de rallysport, de focus te verleggen naar de autorensport. BioMCN, Stichting GUTTS en Bas Koeten Racing benaderden de Dutch Supercar Challenge met het voorstel tot deelname op Bio-Methanol.

Na het akkoord ging Bas Koeten Racing aan het werk om de auto geschikt te maken voor circuitgebruik. Belangrijkste punten in dit traject betroffen gewichtsreductie en verbetering van de wegligging. De gewichtsreductie werd bereikt door gebruik van lichtere koolstofvezel panelen en verwijdering van componenten die in de rallysport noodzakelijk zijn.

Het meest uitdagende onderdeel was de wegligging; de standaard auto (verplicht in de rallysport) moest een volledig instelbaar onderstel krijgen. Het ontwerp voor deze aanpassing en zelfs de productie van enkele componenten is geheel ‘inhouse’ gerealiseerd door Bas Koeten Racing. Zij toverden de Nissan 350Z FlexFuel om van een winnende rallyauto naar een competitieve circuitauto. Uniek hieraan is tevens dat dit proces geheel omkeerbaar is en de auto ook nog terug te bouwen is naar rallyauto. Innovatie gaat dus verder dan alleen de brandstof.

De Nissan 350Z FlexFuel is een blik in de toekomst, het laat zien waar de kansen liggen voor de autosport en ook in de rijdersbezetting klinkt deze visie door. Bas Schouten (16 jaar) werd in 2010, na zorgvuldige selectie, uitgeroepen tot KNAF Talent First rijder.

Het KNAF Talent First (KTF) talentenprogramma voor de autorensport is een initiatief van het Bestuur Sectie Autorensport (BSA) van de KNAF. Beginnende 'circuittalenten' krijgen hiermee een steuntje in de rug van de bond. Van de tien geselecteerde talenten toonde Bas Schouten zich de winnaar en kan nu met ondersteuning vanuit KTF aan zijn eerste stappen op de autosportladder beginnen.

Sindsdien is Bas Schouten druk bezig geweest met de gevestigde orde te laten schrikken en behaalde in diverse klassen waaronder de opstapklasse in de autosport, de Formule Ford, mooie overwinningen. Het collectief achter de Nissan 350Z FlexFuel, BioMCN, Stichting GUTTS en Bas Koeten Racing, laten zien wat de toekomst van de autosport is. “De kampioenen van morgen op de brandstof van morgen”.

De Bio-Methanol aangedreven Nissan 350Z FlexFuel is het gehele weekend te bewonderen op het TT-Circuit van Assen tijdens de races van de Dutch Supercar Challenge en komt uit in de klasse Supersport 2. De Dutch Supercar Challenge rijdt in het voorprogramma van de bekende Superleague Formula waarin bekende coureurs de strijd met elkaar aangaan in V12 formuleauto’s. Klik hier voor alle details over het programma.

Factsheet Bio-methanol
BioMCN produceert als eerste ter wereld middels een innovatief en gepatenteerd proces 250 miljoen bio-methanol per jaar op industriële schaal. Bio-methanol is chemisch identiek aan reguliere methanol maar gemaakt van de duurzame grondstof glycerine in plaats van aardgas. Door minder fossiele brandstof te gebruiken leveren BioMCN en haar afnemers een bijdrage aan een beter milieu.

BioMCN, opgericht in het najaar van 2006, speelt hiermee in op nationaal en Europees overheidsbeleid om het gebruik van groene brandstof in benzine en diesel te stimuleren. In een recente Europese richtlijn wordt gesteld dat in 2010 meer dan vijf procent van de hoeveelheid brandstof zou moeten bestaan uit biobrandstoffen. Momenteel is dat aandeel minder dan twee procent.

De feiten:
•    Bio-methanol is groen.  Door het gebruik van een restproduct als grondstof stoot bio-methanol  ruim  70% minder CO2 uit een liter reguliere benzine!  
•    Bio-methanol kan hogere compressieverhoudingen aan zonder spontaan te ontbranden (het z.g. ‘pingelen’), hierdoor is het vermogen van deze 280pk sterke Nissans gegroeid naar 300pk.
•    Bio-methanol wordt volledig duurzaam geproduceerd uit reststromen, waardoor er geen conflict met de voedselvoorziening
•    Duurzame methanol kan ook gewonnen worden uit CO2 die ontstaat bij raffinage en andere productieprocessen, die anders de grond in gepompt wordt. Vang dit op en verwerk dit verder tot duurzame methanol.
•    Bio-methanol levert de oplossing voor het tijdig behalen van de Europese energie doelstelling voor biobrandstoffen: 10% bijmenging in 2020

Tekst: PR

10564385
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2407
9220
60042
10432803
221846
257487
10564385

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven