Ardi van der Hoek en Robert de Graaff blijven hun goede reeks op Spa Francorchamps voortzetten. Na hun pole position op vrijdag pakte het duo met de Audi R8 GT3 LMS tijdens de zaterdagrace met een voorsprong van 35 seconden overtuigend de overwinning. De race werd gekenmerkt door typisch Spa-francorchamps weer, met verschillende safetycar situaties tot gevolg. Tweede werden Martin Short en Mike Guasch met de Mosler Super GT. In de Supersport I-divisie pakte Bert van der Zweerde met zijn BMW silhouette de eerste plaats, voor de sterk rijdende Carlo Kuijer. Ook in de Supersport II-divisie pakte een coureur uit de stal van JR Motorsport de eerste plek, want die ging naar Koen Bogaerts. Aart Bosman bleek de snelste coureur in de Sport-divisie.

Het regende flink bij de start van de race op Spa Francorchamps, waardoor het zicht voor veel coureurs door de spray zeer beperkt was. Dit gold niet voor polesitter Robert de Graaff, die een goede start had en voor de hairpin zijn concurrenten achter zich kon laten. Diederik Sijthoff kon met zijn Viper aansluiten op de tweede plaats, met daarachter de Engelsman Martin Short. Aan Rick Abresch ging dit alles voorbij, want op een merkwaardige manier brak bij zijn Corvette in de opwarmronde de wielophanging af. Hierdoor moest hij al voor de start van de race de pitstraat opzoeken.
 
De start zelf ging ook niet voor iedereen goed. Dave Basu, gestart vanaf de zesde positie, ging te enthousiast door Eau Rouge waardoor hij met zijn Corvette C6.R GT1 van de baan schoof. De Corvette belandde in de vangrail, en kon zijn weg niet vervolgen. Bovendien schoten Ric Wood en Peter Claassen na een touche met Koen Bogaerts rechtdoor de grindbak in. Dit alles zorgde ervoor dat al na de eerste ronde de safetycar de baan op moest komen. Wel was Martin Short in de eerste ronde nog Diederik Sijthoff voorbij gegaan. Achter Sijthoff lagen Dick Kvetnansky, Berry van Elk en Jan Versluis op de plekken vier, vijf en zes.
 
Nadat de brokstukken van de Corvette van Dave Basu waren opgeruimd ging het ook bij de herstart van de race fout. Martin Webb vloog op dezelfde plek als Dave Basu van de baan waardoor opnieuw de safetycar de baan op moest komen. Met de tweede safetycar situatie kwamen ook de pitstops in zicht, waardoor het veld door de resultaatseconden weer door elkaar werd geschud. Bovendien werd Diederik Sijthoff na de pitstops in La Source rond getikt door Jacky van der Ende in de BRL-V6. De Viper-coureur viel hierdoor enkele plaatsen terug.
 
Ardi van der Hoek had bij de pitstops het stuur van Robert de Graaff overgenomen en kon ook de eerste positie vast blijven houden. De Audi-coureur liep gestaag uit op zijn achtervolgers. Dit groepje achtervolgers werd geleid door Berry van Elk, met daarachter Mike Guasch en Diederik Sijthoff. Sijthoff herpakte zich goed na zijn spin en was onder de natte omstandigheden een aantal ronden de snelste man op de baan. Sijthoff kon dan ook voorbij gaan aan de Mosler van Guasch, om daarna richting Berry van Elk te gaan rijden.
 
Dat ging Sijthoff toch niet zo makkelijk af, omdat Guasch met de Mosler van Martin Short steeds beter in zijn ritme kwam. Guasch kon namelijk aanhaken bij Sijthoff en probeerde een paar keer om de Viper voorbij te steken. Guasch ging hierbij echter zelf in de fout door over een natte witte lijn te gaan waardoor hij rechtdoor schoot met zijn Mosler en vele kostbare seconden verloor.

Guasch liet het er echter niet bij zitten en rukte weer op naar Diederik Sijthoff. “Ik zat op de monitoren mee te kijken en ik zag dat Mike vlak achter de Viper zat”, vertelt Martin Short achteraf. “Op de radio bleef ik dus roepen pak die Viper, pak die Viper! Daarna ging Mike echter over de witte lijn en spinde hij. Dat hij zich daarna zo goed herstelde was erg knap van hem.”

Guasch was in de laatste ronden ontketend en verschalkte met nog twee ronden te gaan ook nog Berry van Elk. Van Elk kreeg het met zijn Praga R4S daarna nog lastig, omdat Diederik Sijthoff en ook Roger Grouwels flink aandrongen bij de lange coureur. Van Elk hield zich echter breed en kon zo verhinderen dat zijn derde plaats werd afgepakt. Op de finishlijn pakte Grouwels nog wel bijna de vierde plaats af van Diederik Sijthoff. Het verschil bedroeg op de streep namelijk slechts 0.072 sec.
 
In de Supersport I-divisie ging het bij de startopstelling fout voor Luc Braams in de Camaro GT4. Bij het begin van de opwarmronde kwam de Camaro namelijk niet van zijn plek waardoor deze naar de pitstraat moest worden geduwd. De start zelf van de race was bovendien voor de deelnemers zeer lastig door de vele spray en de daar voorafgaande lastige formatie.
 
Na de eerste ronde, toen de safetycar al de baan op kwam, bleek dat Jacky van der Ende de beste start had gemaakt. De BRL-coureur werd daarbij op de voet gevolgd door Martin Webb in de BMW E46 GTR en Coos Schouten in de Saker. Bij de herstart van de race ging het fout voor de op de tweede plaats liggende Martin Webb, want hij vloog van de baan bovenop Eau Rouge en parkeerde zijn auto in de vangrails.

Na de pitstops was Carlo Kuijer op de eerste plaats komen te liggen, met daarachter Jeroen Rutges in de Saker en Jacky van der Ende op de derde plaats. Van der Ende viel echter door de touché met Diederik Sijthoff een aantal plekken terug. Hierdoor kwam Bert van der Zweerde op de derde plaats te liggen.
 
Van der Zweerde bleek tijdens de race beter in zijn vel te zitten dan in de kwalificatie. De bestuurder van de BMW-silhouette noteerde snelle rondetijden en kon zo steeds sneller richting de kop van zijn divisie rijden. Van der Zweerde reed gestaag richting Carlo Kuijer toe en slaagde erin om Kuijer voorbij te gaan. Achter Kuijer was Lamborghini-coureur Simon Atkinson inmiddels opgerukt naar de derde positie, een plek die Atkinson niet meer af zou geven.

Bert van der Zweerde pakte dus weer een overwinning in de Supersport I-divisie, en ook Carlo Kuijer was blij met zijn tweede plaats. “Ik hoopte vooraf al een beetje op regen, omdat mijn auto ten opzichte van de rest eigenlijk nog wat vermogen te kort komt. In de regen heb je dat vermogen namelijk veel minder nodig, en dat bleek ook wel”, verklaart Carlo Kuijer. “Toen Bert me inhaalde dacht ik er eerst aan om aan te haken zodat ik het hem moeilijk kon maken, maar ik besloot rustig aan te doen om mijn tweede plaats veilig te stellen.”

Ook in de Supersport II-divisie zorgde de regen in de openingsronde voor veel positiewisselingen. Polesitter Ferry Monster werd de dupe van een rommelige opwarmronde, waarbij de rij naast hem sneller van start ging dan zijn rij. Pieter van Soelen, Jan van der Kooi en Koen Bogaerts konden hier goed van profiteren. In zijn opmars kwam Bogaerts in zijn eerste ronde wel in contact met Peter Claassen, die hierdoor samen met Ric Wood in de grindbak terecht kwam.

 Na de safetycar situaties waren Pieter van Soelen en Koen Bogaerts op de eerste twee posities komen te liggen, met daarachter Jan van der Kooi, Marcel Norbart en Ferry Monster. Van Soelen en Bogaerts konden uitlopen op dit groepje, en raakten in een felle strijd verwikkeld met elkaar. Bogaerts leek daarbij de snellere man, en plaatste aan het einde van het rechte stuk na Raidillon een inhaalactie op Van Soelen. Zij aan zij ging het tweetal door les Combes, waarbij uiteindelijk Pieter van Soelen eieren voor zijn geld koos.

Na de pitstops was Van Soelen weer ruimschoots op de eerste plaats komen te liggen, omdat hij door zijn uitvalbeurten op Assen helemaal geen strafseconden had. Koen Bogaerts viel terug naar een derde plaats achter Nick Aerts, maar slaagde erin om in de slotfase Aerts nog in te halen. De BRL-coureur viel bovendien nog een paar plaatsen verder terug, want ook Luc de Cock en Robin Monster konden nog aan hem voorbij komen. Jan van der Kooi viel bij de pitstops door pech veel plaatsen terug. Tijdens zijn pitstop ging namelijk de batterij van zijn stopwatch leeg waardoor hij niet meer wist hoe lang hij al stilstond. Uiteindelijk kwam Van der Kooi op slechts de twaalfde positie terug de baan op.
 
De overwinning leek uiteindelijk naar Pieter van Soelen te gaan, die na afloop nog zeer blij was met zijn eerste plaats. “Eigenlijk had ik al een beetje geluk bij de start. In de regen zie je in dat grote veld namelijk amper iets en moet je dus echt rijden op de lichten van je voorganger. Dat ging me gelukkig goed af en ik kon zo goed vooraan blijven rijden. De safetycar situaties kwamen mij bovendien ook gunstig uit. Ik ben zeer blij met dit resultaat, na de pech van de eerdere races werd een overwinning wel weer eens tijd!”
 
Ook Koen Bogaerts was na afloop tevreden met zijn resultaat. “Het was echt glibberen en glijden deze race. Voor de pitstops had ik een spannend gevecht met Pieter van Soelen, die ik maar net voor kon blijven. Ik wist dat ik door de pitstops achter hem terug zou vallen maar eerlijk gezegd denk ik dat hij me anders ook nog wel had gepakt. Pieter was erg snel vandaag.”

Na afloop kreeg Pieter van Soelen echter een penalty vanwege inhalen tijdens de safetycar situatie. Van Soelen viel hierdoor terug naar de tweede plek, waardoor Koen Bogaerts alsnog de eerste positie in handen kreeg.

In de Sport-divisie was Aart Bosman in de eerste ronde zeer snel onderweg. De Lotus-coureur pakte meteen de eerste positie over van Erik van de Munckhof, die bij de start terugviel tot de vierde positie. In het kielzog van Aart Bosman schoof teamgenoot Guillaume Schulz door naar de tweede positie, voor Richard van den Bos die op de derde plaats aanschoot.
 
Deze rangschikking bleef tot aan de pitstops, mede door de twee safetycar situaties, gelijk. Bosman Van den Bos en Schulz moesten bij de pitstops echter alle drie 35 seconden langer stilstaan, waardoor na de pitstops de top drie gewijzigd was. Nico van Vliet was namelijk op de eerste plaats komen te liggen, met daarachter Erik van de Munckhof.

Aart Bosman was na de pitstops echter ontketend. Met zijn Lotus ging hij eerst voorbij aan van de Munckhof en in de slotfase van de race slaagde Bosman er ook nog in om voorbij te gaan aan de ETEC-BMW van de gebroeders Van Vliet.
 
Erik van de Munckhof lag ondertussen op de derde positie, maar hij zag een goede klassering in rook opgaan omdat de motor van zijn Focus Silhouette kapot ging. Hierdoor kwam Nik de Jong op de derde plaats terecht, en De Jong reed bovendien snel richting Nico van Vliet toe. Van Vliet slaagde erin om voor De Jong te blijven, maar het verschil met de ETEC-BMW bedroeg slechts één seconde.
 
De eerste plaats was echter voor Aart Bosman, die hiermee weer goede zaken deed voor het kampioenschap. “Ik pakte al heel veel posities bij de start. Door de regen deed iedereen rustig aan waardoor ik zo misschien wel tien plaatsen op kon schuiven”, legt Aart Bosman uit. “Ik moest ook wel, want door mijn vele resultaatseconden wist ik dat ik bij de pitstops lang stil moest blijven staan. In het begin van het seizoen kon ik nog weleens rustig aan doen maar door die vele seconden moet ik echt flink trappen om vooraan te kunnen komen. Maar dat is juist ook het leuke weer aan deze klasse. Mijn voorsprong in het kampioenschap heb ik met dit resultaat weer een beetje uit kunnen bouwen!”

Tekst: DSC

10552024
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8839
9480
47681
10432803
209485
257487
10552024

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven