Carlo Kuijer heeft afgelopen weekend tijdens de Gamma Racing Days zijn tweede podium van het Dutch Supercar Challenge-seizoen geboekt. Samen met gastrijder Berry van Elk racete de Divitec-coureur op het TT-circuit in de Supersport I-divisie naar plek 2. “Met plaats 4 op de zaterdag kunnen we van een erg geslaagd weekeinde spreken”, aldus de Dongenaar. “Mijn monteurs hadden een sterke auto neergezet. Zij verdienen een groot compliment.”

Normaal bestuurt Carlo Kuijer in zijn eentje de fraaie SF 11 bolide van Team Divitec Racing. Dit keer had hij echter de zoon van Dutch Supercar Challenge-organisator Dick van Elk als tweede coureur in zijn line-up opgenomen. “Berry rijdt normaal gesproken met zijn eigen auto. Maar door een defect aan zijn motor kon hij niet deelnemen. Toen heb ik hem aangeboden om dit weekend bij mij in te stappen en gezamenlijk op Assen te racen”, aldus Kuijer.

De vrije trainingen op Assen stonden in het teken om een in Zolder opgelopen euvel op te lossen. “We hadden in België een elektronica probleem met de versnellingsbak”, legt Kuijer uit. “Door een sensor te vervangen, hoopten we het geheel opgelost te hebben. Helaas was dit niet het geval. Uiteindelijk bleek er een ontstekingsvertraging te zijn, waardoor de schakelproblemen veroorzaakt werden. Daar kwamen we aan het eind van de tweede oefensessie achter. Zo konden we wel met een goed lopende auto de kwalificatie in, maar hadden we nog weinig aan de set-up van de bolide kunnen doen. Dat laatste was het hoofddoel in de ‘kwalli’. Tot mijn grote verbazing liep de SF11 echter al dermate goed, dat ik in de Supersport 1-klasse startpositie 3 wist te veroveren. De auto lag gewoon lekker en de bochtensnelheid was prima. Met P3 als een bijzonder welkom cadeautje.”

Tijdens de start van de eerste race bleek direct het verschil tussen Kuijers bolide en het gros van zijn tegenstanders die over de nodige brute snelheid beschikken. “Op het rechte end kwamen er meteen een paar tegenstanders voorbij, maar in het eerste technische gedeelte met bochten schoot ik in onze klasse zo maar naar de kop”, zo maakte Kuijer een bijzonder apart begin mee. “Nadat op het rechte end Bert van der Zweerde, Wolf Nathan en Jacky van der Ende weer aan mij voorbij waren gegaan, kon ik goed aanpikken bij het trio. Op een gegeven moment viel Jacky succesvol aan bij Wolf en kon ik in zijn slipstream mee. Ik kwam tijdens de verplichte pitstop dan ook als 3de binnen, waarna ik het stuur overgaf aan Berry”, aldus Kuijer, die zag dat de wisseling van bestuurder wat kleine probleempjes met zich meebracht. “Berry is enorm lang, terwijl ik een klein turfje ben, dus we moesten de stoelpositie veranderen. Bovendien had Berry nog geen meter in de SF 11 geracet, dus moest hij even wennen in het begin. Dat bleek wel toen hij dacht dat er een Porsche uit de snelle GT-divisie achter hem zat. Nadat hij ruim baan had gemaakt om deze auto te laten passeren, zag Berry to zijn schrik dat het Wolf Nathan was. Vervolgens pushte Berry nog flink om de 3de plaats alsnog te heroveren. Dat lukte net niet. Op zich jammer, maar we waren toch tevreden. De auto had immers bewezen uitstekend mee te kunnen. Een podiumplaats zou er zondag tijdens de tweede heat zeker in zitten.”

Dit verwachtingspatroon zou daadwerkelijk uitkomen. Nadat Carlo Kuijer na de openingsschermutselingen van de tweede wedstrijd op plek 4 lag, koos hij vol voor de aanval. “Ik vermaakte me enorm in de auto en vergde veel van de wagen”, stelde Kuijer. “Nadat ik Jacky van der Ende snel te pakken had, zag ik dat Wolf Nathan wat overstuur had. Daar kon ik vervolgens van profiteren, waardoor ik fraai op P2 lag. Ik wilde ook nog richting koploper Bert van der Zweerde gaan, maar die was echt de rapste van dit weekend. Bij de rijderswissel lag ik netjes tweede en zo stapte Berry in. Hoewel hij meer dan verdienstelijk reed, had Berry nog een angstig momentje. Met zijn dik twee meter zat hij in de Strubben met zijn knieën tegen het stuur en spinde hij. Gelukkig kon hij nog door, maar dat kostte wel tijd natuurlijk. Desondanks hervond Berry de snelheid en zijn vertrouwen en reed hij vervolgens prima rondetijden. Uiteindelijk is hij keurig als tweede afgevlagd en stonden we mooi op het podium.”

Kuijer is bijzonder verheugd over het tripje naar het ereschavot. “Na de regen van Spa, zijn we nu ook op de droge baan van Assen naar het podium gereden. Dat betekent dat we onder alle omstandigheden kunnen scoren. We hebben dus met de auto én het team weer flink wat progressie gemaakt. Ik moet mijn team dan ook de welgemeende complimenten maken!”

Over vier weken is de volgende wedstrijd van de Dutch Supercar Challenge. Dat is een speciale, aangezien het de 24 uur van Zolder betreft. “Dat wordt mijn eerste endurance wedstrijd over een hele dag racen”, kijkt Kuijer met veel genoegen vooruit. “Dat wordt een schitterend iets om aan mee te doen.”

Tekst: PR

10532812
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9149
9746
28469
10432803
190273
257487
10532812

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven