De Dutch Supercar Challenge Dunlop Finaleraces werden op het TT Circuit van Assen verreden tijdens het weekend van 22 en 23 oktober. Uiteraard was het voltallige team van JR Motorsport weer van de partij in een ultieme poging om alsnog beslag te leggen op punten en bekers. De snelle BMW’s van het Westfriese team waren enkele weken geleden nog actief op het Grand Prix circuit van Spa-Francorchamps en bezetten deze week het heilige asfalt van de MotoGP baan van Assen.

Kwalificatie, vrijdag 21 oktober
Vrijdag is gewoontegetrouw kwalificatiedag in de Dutch Supercar Challenge, terwijl zowel de zaterdagen als de zondagen in het teken staan van de races. Voor de Sport divisie werd de BMW E36 van Richard van den Bos en Bert van der Zweerde ingeschreven. De startnummer 401 auto legde beslag op de tweede positie in de Sport divisie door een 1:50.852 te rijden. In de SuperSport I divisie neemt Bert van der Zweerde deel met een BMW M3 Silhouette met startnummer 205. Hij reed vrijdags een snelste tijd van  1:42.726 en legde daarmee beslag op de poleposition van zijn divisie.

Binnen de SuperSport II divisie is Pieter van Soelen een van de troeven. Hij rijdt met een BMW E46 Coupé GTR onder startnummer 301. Met 1:46.391 werd hij de snelste in zijn klasse. Koen Bogaerts en Mark van der Aa met de BMW 132 GTR hadden 1:47.707 nodig om de 4.555 meter lange baan af te leggen en werden vierde in de SuperSport II divisie. Ook Marco Poland was dit weekend weer van de partij, hij moest echter vrijdag in de kwalificatie verstek laten gaan door schade aan zijn auto, waardoor hij achteraan zou moeten starten in de eerste race van zaterdag.

Race 1, zaterdag 22 oktober
Net nadat iedereen de lunch had verorbert werd het startsein al gegeven voor de eerste race van de SuperSport II en Sport divisie. Om 13.00 uur vertrokken de dames en heren coureurs voor een uur lang vol losgaan op de snelle Drentse omloop. Van Soelen claimde hierin een hoofdrol door vanaf de poleposition weg te spurten en geen moment meer bedreigd te kunnen worden. In luttele ronden tijd wist hij met de dikke BMW al een voorsprong op te bouwen die hij tijdens de verplichte pitstop weliswaar verloor, maar hem wel voldoende marge gaf om als leider terug op de baan te komen en de overwinning te claimen. Vooraf meldde Van Soelen al: “Ik heb veel strafseconden staan en wil dus zo snel mogelijk zoveel mogelijk voorsprong pakken op de rest.” Dat plan slaagde meesterlijk en zo wist hij de grootste beker uit de strijd te slepen. Voor teamgenoten Mark van der Aa en Koen Bogaerts verliep de race minder goed. Aanvankelijk wist Mark na de start de nodige plaatsen goed te maken en een opmars in te zetten, helaas duurde die opmars te kort en spinde de bolide van de baan waardoor er erg veel posities verloren gingen. Desondanks zetten de coureurs hun opmars weer voort nadat de bolide het asfalt weer was opgestuurd. Verder dan tot een dertiende positie algemeen konden de mannen echter niet meer komen in de beperkte tijd die de race duurde.

“De auto lag erg lastig op de weg vandaag, het ging gewoon allemaal niet lekker”, vatte Koen de race kort samen. Marco Poland wist vanaf de start eveneens een zeer sterke opmars te maken. Hij begon als 32e aan de race en werkte zich tijdens de 60 minuten durende wedstrijd op naar een zestiende plaats, geen slechte prestatie voor een rijder die dit weekend nog geen meter reed op de Drentse baan! Richard van den Bos kende net als Koen en Mark een lastige race, de E36 BMW kwam vanaf de tweede startpositie niet verder dan tot de zesde positie aan de finish.

Voor Bert van der Zweerde in de SuperSport I bolide ging de eerste race zeer voorspoedig. De snelle BMW Silhouette gilde het onder de beroering van Van der Zweerde uit van genot. Bert jankte de BMW met ogenschijnlijke eenvoud naar de eerste positie en legde zelfs beslag op de achtste plek algemeen, daarbij vijf potentieel snellere auto’s uit de GT divisie achter zich latend.

Race 2, zondag 23 oktober
De allerlaatste racekilometers van het 2011 seizoen werden op zondag verreden onder een stralend zonnige en staalblauwe hemel. De temperatuur was weliswaar niet erg hoog, in de zon uit de wind was het prima uit te houden. Voor de coureurs was het een uitdaging om de juiste temperatuur in de banden te krijgen. In de GT en SuperSport I divisie werd daarom voor twee opwarmrondes gekozen. Voor Bert van der Zweerde verliep de race in de openingsfase niet zoals geplant, hij verloor enkele posities in het algemene klassement, maar wist later weer prima op te klimmen naar de achtste positie aan de finish. Veel belangrijker echter was de overwinning in de SuperSport I divisie die hij hiermee scoorde, de tweede op rij dit weekend. In de race van de SuperSport II en Sport divisie verliep het voor Pieter van Soelen niet helemaal perfect. Hij startte de race vanaf de poleposition en kwam als derde over de streep. De reden hiervan was met name de lange pitstop die hij moest maken vanwege de strafseconden die hij opliep door eerder behaalde successen. Ondanks dat scoorde hij toch weer een dubbelpodium, maar moest het kampioenschap ditmaal aan de concurrentie laten. Teamgenoten Mark van der Aa en Koen Bogaerts moesten van verderweg komen, maar scoorden toch een prima vierde positie. Koen vertelde net nadat hij bij de pitstop het stuur had overgedragen aan Mark: “In de eerste stint heb ik een goede opmars gemaakt en de auto naar de vierde positie gereden, ik hoop dat Mark er nog een podium uit kan halen.” De strijd met de snellere Pieter van Soelen werd echter verloren, waardoor de mannen net naast het podium grepen. Voor Marco Poland verliep het weekend ronduit teleurstellend.

Hij wist vrijdag geen kwalificatietijd te zetten doordat een andere deelnemer bruusk zijn auto bij hem naar binnen reed met een boel schade aan een wielkast tot gevolg. Hierdoor werd de vrijdag van Poland volledig versjteerd. Ondanks dat kwam hij nog als zestiende over de meet in de eerste race. In de tweede race was het voor hem helaas voortijdig gedaan, technische malheur plaagde hem op zondag: “Het weekend liep allerminst zoals ik wilde. Vrijdag liep ik schade op door een aanvaring en nu weer technische problemen. Volgend jaar gaan we het opnieuw proberen.” In de Sport divisie wisten Richard van den Bos en Bert van der Zweerde ondanks schade aan de auto naar een tweede positie te rijden. De pitstop was langer dan bedoeld om de schade te herstellen, maar de mannen wisten met een reeks snelle tijden en inhaalmanoeuvres toch de tweede positie veilig te stellen en weer een beker aan de collectie toe te voegen. Richard van den Bos liet weten: “Ik ben er twee keer afgetikt en toch stond ik op het podium. Ik heb dus een dubbel gevoel, tevreden met het resultaat, maar zeker niet met de wijze waarop het tot stand is gekomen.”

Tekst: PR

10525927
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2264
9746
21584
10432803
183388
257487
10525927

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven