In de vierde ronde van de Dutch Supercar Challenge op het circuit van Hockenheim (Duitsland) hebben Duncan Huisman en Edo de Vries een keurige vierde plaats behaald in de Supersport 1 divisie. Gisteren leek het duo van Racing4panda in de openingsrace ook op een sterke finish af te steven, totdat een klapband linksachter roet in het eten gooide. Over twee weken (12 en 13 juli aanstaande) staan alweer twee races op het Duitse Oschersleben voor de deur. Huisman en De Vries hopen daar opnieuw met de Porsche 997 GT3 sterk voor de dag te komen.

Na achtereenvolgens de Nürburgring, Zandvoort en Spa Francorchamps streek afgelopen weekend het circus van de Dutch Supercar Challenge neer op de Hockenheimring. Huisman begon afgelopen vrijdag met het verkennen van het 4.574 meter lange circuit en gaf zijn stuurtje gedurende de twintig minuten durende sessie over aan De Vries. Voor de ondernemer uit Friesland was de baan compleet nieuw en probeerde op zijn beurt de limieten van het circuit op te zoeken. Daarna werd de kwalificatie verreden.

De Vries begon met de belangrijke tijdtraining en probeerde meteen een snelle tijd op de chrono’s te zetten. Toen een dreigend wolkendek met rassenschrede het circuit naderde, maakte De Vries plaats voor Huisman. De viervoudig winnaar van de WTCC races op Macau zette direct een snelle tijd van 1:49 neer. In de slotfase wist de inwoner uit Rotterdam zijn tijd zelfs met twee seconden aan te scherpen. Zijn snelste tijd werd echter afgenomen, doordat hij deze onder een gele vlag situatie had neergezet. Hij eindigde uiteindelijk als derde in zijn klasse (twaalfde algemeen).

Op zaterdagmiddag kwam Huisman goed uit de startblokken. In de openingsronde wist de rijder met startnummer 218 bij de hairpin te ontsnappen aan een crash, waar Jan Willems (Porsche 997 GT3) en Jeroen Reijntjens (Opel Astra Silhouette) bij betrokken waren. In de chaotische openingsronde viel hij tijdelijk terug naar plaats zes, maar begon daarna aan een sterke inhaalrace. In zijn drang naar voren kwam hij in het begin nog met moeite langs Edwald Grouwels (Rudolph GT2 Viper), maar wist daarna snel het gat te dichtten met Henk Thuis. Het noodlot sloeg plotseling toe, wanneer zijn linkerachterband, evenals op de Nürburgring klapte. Hij verloor hierdoor veel tijd, maar wist gelukkig de pitstraat nog te bereiken voor een nieuwe band. De rijder van Team Lammertink voerde meteen een rijderwissel uit, waarbij De Vries de positie van Huisman innam. Nadat De Vries in het begin nog moest wennen aan de auto, wist hij daarna gestaag op te klimmen naar voren. Een echte vuist kon hij niet maken, toen hij de pitstraat opzocht voor een ‘engine storing’. Na zestig minuten finishten Huisman / De Vries als twaalfde in hun divisie.

Op zondag nam Huisman opnieuw de start voor zijn rekening. De 36-jarige coureur kwam bijzonder goed van zijn plaats en wist in de eerste ronde maar liefst zeven rijders te verschalken. Hij rekende vervolgens af met Henk Thuis en had na slechts vijf ronden de leiding in handen. Met ruim 19 seconden voorsprong nam Huisman een verplichte pitstop, waarbij De Vries de klus moest klaren. De inwoner uit het Friese Luinjeberd reed snelle rondetijden, maar zag Thuis wel steeds dichterbij komen. Hij moest de rijder in de Porsche 997 GT3 laten gaan. Ook Martin Brückl ging hem voorbij, waardoor De Vries terugviel naar de derde plaats. Een podiumfinish leek nog steeds haalbaar, totdat hij zich tien minuten voor het einde verremde bij de Mercedes tribune. In het zicht van de haven moest hij zijn positie afstaan aan Erol Ertan in de Renault Mégane. De Vries zag als vierde de zwart wit geblokte finishvlag vallen. 

Hans Dorrestijn: “Dit weekend is een goede leerschool voor ons geweest. Ondanks dat we geen podiumfinish hebben gescoord, zijn we tevreden met de progressie die we hebben geboekt. In beide manches behoorden een podium en wellicht een overwinning absoluut tot de mogelijkheden, maar hebben we onderweg pech gehad. In de eerste race hadden we weer een lekke band, waardoor we veel tijd verloren. We zijn voor de tweede race maar gelijk overgegaan van Dunlop naar Michelin banden, want Dunlop bleek voor de meeste Porsches ook nu weer niet betrouwbaar. In de laatste race viel Edo een paar plaatsen terug, waardoor we net buiten de prijzen vallen. Hij racet echter pas twee jaar, dan is het knap dat hij zich met de beste kan meten. Voor de komende races op Oschersleben zullen we onze tactiek aanpassen en moeten we de talenten van Duncan beter zien te benutten, dan komt het zeker voor elkaar!” 

Voor informatie over de geadopteerde panda’s, zie: www.hiddenchina.net/web/eng/panda.html & www.panda.org.cn

PR

10552507
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9322
9480
48164
10432803
209968
257487
10552507

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven