In de tweede race van de Supersport- en Sport-divisies van de Supercar Challenge tijdens de Zolder Superprix op Circuit Zolder zorgde een natte baan voor wederom een zeer spannende race. De wedstrijd kende meerdere koplopers, zoals de Speedtec Zilhouette van Van der Slik/Van der Eijk en zelfs Ronald van Loon met zijn BMW E46 M3, maar zij vielen door een touché en technische problemen terug in de klassering. Hierna leken de eerste twee posities te gaan naar de gebroeders Monster en Peter Hoevenaars, maar zij kregen na afloop een tijdstraf voor inhalen onder geel. Hierdoor ging de overwinning uiteindelijk naar Luc de Cock. In de Sport I-divisie pakte Priscilla Speelman in de laatste ronde de eerste positie over van Michael Verhagen, en in de Sport II-divisie ging de overwinning naar Nico Been.

De race van de Supercar Challenge begon op een half natte baan, waardoor sommige coureurs voor slicks kozen en andere coureurs voor regenbanden. In de eerste bocht verliep de start van de race zonder incidenten, maar een paar ronden later ging het op de heuvel voor de Villeneuve-chicane fout voor Marcel van Rijswick. De BMW M3 GT4-coureur knalde hard de muur in, waarna werd besloten om de safety car de baan op te sturen omdat van Rijswick vast zat in zijn auto. Van Rijswick werd hierna zelfs met de ambulance naar het medisch centrum vervoerd,maar teammanager Peter Stox kon na afloop melden dat het met de coureur waarschijnlijk wel goed ging.
 
De beste start was geweest van Helmert Jan van der Slik. De bestuurder van de Speedtec Zilhouette was zeer snel in de regen en kon voor de safety car situatie al meteen aandringen bij koploper Herber. Van der Slik drong aan en kon in de tweede ronde meteen de koppositie overnemen. Herber viel daarna verder terug, want zijn BMW Z4M Coupé viel met technische problemen stil langs de baan.

 
Van der Slik kon na de safety car situatie meteen een gat slaan met zijn concurrenten Peter Hoevenaars en Koen Bogaerts, die op de tweede en derde positie lagen. Luc de Cock had een mindere start van de race. Zo kwam hij tijdens de safety car situatie een keer binnen in de pitstraat, waardoor hij achteraan kon aansluiten. Hierna kreeg De Cock bovendien een drive through penalty, omdat hij bij het opheffen van de safety car situatie voor de start/finishlijn al een andere deelnemer had ingehaald. Voor Ronald van Loon verliep de beginfase stukken beter, want hij rukte van de laatste startpositie op naar plaats negen in de race.

Achter koploper Van der Slik was er voor de pitstops nog een spannend duel tussen Peter Hoevenaars en Koen Bogaerts. Bogaerts slaagde erin om voorbij te gaan aan Hoevenaars, maar niet veel later ging Bogaerts met zijn BMW wijd bij het uitkomen van de eerste bocht waardoor Hoevenaars Bogaerts weer voorbij kon steken. Na de pitstops had Leo van der Eijk het stuur overgenomen van Helmert Jan van der Slik. Omdat Van der Eijk geen resultaatseconden had, had hij een solide voorsprong op achtervolger Peter Hoevenaars. Het leek er dan ook al snel op dat Van der Eijk zonder veel moeite de eerste positie kon behouden, maar een crash met een achterblijver voorkwam dit. “Na de pitstop had ik achttien seconden voorsprong, en kon ik het tempo van de nummer twee blijven rijden. Ik had zelfs nog tempo over, dus ik had die eerste positie zonder problemen kunnen behouden”, vertelde Van der Eijk. “De Seat had al een paar keer een blauwe vlag gehad en ik was hem bij de heuvel voorbij gegaan. Daarna remde ik aan voor de Villeneuve-chicane, en schoof de Seat ineens langszij. Misschien dat hij niet verwachtte dat ik zo vroeg zou remmen, maar we raakten elkaar en in de pitstraat bleek ik een lekke band te hebben. Het was waarschijnlijk echt niet expres, hij is dan ook meteen zijn excuses al aan komen bieden na de race. Erg jammer, maar je kunt de tijd nu eenmaal niet terugdraaien.”

Peter Hoevenaars kreeg hierdoor de eerste positie in handen, voor Pieter van Soelen. Verrassend op de derde positie lag Ronald van Loon, die erg snel was op de half natte baan en zelfs inliep op de koplopers. Eerst ging Van Loon voorbij aan Van Soelen, en niet veel later moest zelfs Peter Hoevenaars Ronald van Loon voorbij laten gaan. Een sensatie leek in de lucht te hangen, omdat van Loon in de Supersport-divisie nog nooit eerder op het podium had gestaan. Van Loon had de laatste ronden de BMW 1-serie van Peter Hoevenaars en de Seat Leon SuperCopa van Robin Monster in zijn kielzog, maar hij verdedigde zijn eerste positie met hand en tand. Helaas voor Van Loon sloeg daarna het noodlot toe. De BMW kreeg te kampen met problemen met het gaspedaal, waardoor Van Loon terugviel. Het moment waarop dit gebeurde was opvallend, omdat Van Loon tijdens een gele vlag langzamer reed waarna Hoevenaars en Monster Van Loon voorbij gingen.

Tussen de twee koplopers ontstond in de laatste ronden nog een spannend gevecht, waarbij het Robin Monster was die aan het langste eind leek te trekken. De Seat kwam als eerste over de finish, maar na afloop kregen zowel Monster als Hoevenaars van de wedstrijdleiding een tijdstraf omdat ze Van Loon onder een gele vlag hadden ingehaald. Monster en Hoevenaars waren het met deze straf na afloop niet eens. “Dit kan niet kloppen, want Ronald viel stil. Als we er niet voorbij waren gegaan dan hadden we achterop de BMW gereden”, vertelde een gefrustreerde Robin Monster. “Ik reed de race van mijn leven, ik heb nog nooit zo hard in de regen gereden. En dan gebeurt er dit.” De wedstrijdleiding was echter onverbiddelijk en handhaafde de straf. Hierdoor eindigde uiteindelijk zeer verrassend Luc de Cock op de eerste positie, voor Koen Bogaerts en Pieter van Soelen. Robin en Ferry Monster eindigden ondanks hun strafseconden nog op de derde positie.

In de Sport I-divisie had Priscilla Speelman een zeer goede start. Omdat het regende had het team besloten dat zij de hele race mocht rijden, en dat pakte goed uit. Speelman kon de eerste ronden meteen een voorsprong opbouwen ten opzichte van de op de tweede positie liggende Eric van de Munckhof. Op een verrassende derde positie lag voor de pitstops Honda-coureur Michael Verhagen. Na de pitstops kreeg Verhagen zelfs de eerste positie in handen, omdat hij minder resultaatseconden had dan zijn concurrentne. Het leek er zelfs op dat Verhagen een overwinning in de wacht kon slepen, maar Priscilla Speelman was ook na de pitstops zeer snel en pakte uiteindelijk in de laatste ronde de eerste positie over.

 
“Het was voor mij de eerste keer dat ik met deze auto in de regen reed, dus dat was vooraf wel even spannend”, aldus Priscilla Speelman. “In de slotronden was ik vooral achterop het circuit sneller dan de Honda, maar daar hingen gele vlaggen dus ik moest een andere plaats vinden om de eerste positie te pakken. Uiteindelijk pakte ik in de laatste ronde in de eerste bocht de koppositie.” Honda-coureur Verhagen was op zijn beurt al verrast met de tweede positie. “Ik wist niet eens dat ik eerste lag, want mijn communicatie werkte niet”, aldus Verhagen, die desondanks uitermate blij was met zijn podiumplaats.
 
In de Sport II-divisie had Nico Been een zeer goede start. De Clio-coureur kon meerijden met coureurs uit de snellere Sport I-divisie, en liep hierdoor snel uit op zijn concurrenten. Been werd hierbij bovendien geholpen door Rob Nieman, die spinde in de beginfase en hierdoor verschillende plekken verloor. Nieman viel hierdoor terug naar de vierde positie, achter Lisette Braams. Braams had een goede start van de race en kon het tempo met de top vijf goed volgen.

Braams viel voor de pitstops wel terug tot de vijfde positie, omdat Rob Nieman en ook de Lotus van Adams/Rutgers snel onderweg waren. Na de pitstops kon Nico Been zijn eerste positie behouden, en werd hij achtervolgd door de Clio van het duo Bédorf/Kars en Rob Nieman. In de slotfase konden de beide Spirit-Clio’s nog wel richting Nico Been rijden, maar het gat bleek te groot om Been nog serieus onder druk te zetten. De Clio-coureur was na afloop zeer blij met zijn tweede overwinning van het weekend. “Mijn start ging heel erg goed, daarna ben ik het iets rustiger aan gaan doen omdat er op de baan toch wel een hoop gebeurde. Na de pitstops kwamen de andere Clio’s nog wel in de buurt, maar mijn voorsprong was groot genoeg om ze achter me te houden. Ik ben heel erg blij met deze overwinningen, het is voor het team loon naar werken!

Toon Rutgers en Jeremy Adams eindigden met hun Lotus uiteindelijk op de vierde positie, voor nieuwkomer Lisette Braams in de BMW 120D. “Het was echt heel erg gaaf”, aldus een enthousiaste Lisette Braams na afloop. “Ik heb een hele tijd op een vierde plaats gelegen en ben uiteindelijk vijfde geworden. Voor mij is het een top resultaat!”

Tekst: PR

10552378
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9193
9480
48035
10432803
209839
257487
10552378

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven