De eerste race van de Supercar Challenge tijdens het DTM weekend op Zandvoort is door hevige regenval na een raceafstand van 75% afgevlagd. De race begon onder natte omstandigheden, en de regenval werd naarmate de race vorderde erger en erger. Nadat koploper Philippe Ribbens en de op de tweede plaats liggende Rick Abresch beiden door aquaplaning van de baan gleden werd de safety car de baan opgestuurd, en die bleef ook gedurende de pitstops op de baan. Omdat de situatie alleen maar verslechterde werd na 35 minuten besloten om de wedstrijd af te vlaggen. Berry van Elk was hiermee spekkoper, want hij was door de pitstops op de eerste plaats komen te liggen en werd dus ook als eerste afgevlagd.

Het weer was voorafgaand aan de race van de Supercar Challenge erg wisselvallig. Het was veelal droog, maar tien minuten voor de start van de race van de Supercar Challenge begon het hard te regenen. Bijna iedereen startte hierdoor op regenbanden, al kozen sommige equipes, zoals Ardi van der Hoek en Bob Herber. Dit bleek echter geen slimme keuze, want na een korte drogere periode bij de start van de race kwam hierna de regen weer met bakken uit de hemel.  Bij de start van de race was Philippe Ribbens zeer alert. De Viper-coureur pakte meteen de tweede positie over van Danny Werkman en slaagde er na de Tarzanbocht in om ook koploper Alex van ‘t Hoff te verschalken.

 
Achter de top drie meldde zich meteen Peter Versluis. Versluis zette in bocht acht zelfs zijn Ferrari al naast de Corvette van Danny Werkman, die weinig ruimte had en hierdoor naast de baan in het gras schoot. Werkman kon zijn weg wel vervolgen verloor hier wel zijn derde positie mee. Versluis kreeg hierna de tweede positie ook cadeau, omdat Van ’t Hoff spinde bij het uitkomen van de S-bocht. Koploper Ribbens had ondertussen al meteen een gat kunnen slaan van vier seconden, en kon die voorsprong hierna meer en meer uitbouwen. Versluis werd namelijk zwaar onder druk gezet door Danny Werkman en Rick Abresch, die er na een paar ronden beiden in slaagden om aan de Ferrari voorbij te gaan. Hierna meldde Bert Longin zich aan de staart van deze groep, maar hij verloor weer verschillende posities omdat hij spinde bij het aanremmen van de Hugenholzbocht.

 
Achter de top vier was het ook zeer spannend. Die positie was namelijk in handen van Milko Tas, maar hij stond onder zware druk van Jan Storm en Berry van Elk. Tas verloor zijn positie aan Van Elk en Storm, en verremde zich niet veel later in een poging om weer dichterbij Storm te komen. Tas schoot rechtdoor bij het insturen van de Tarzanbocht en toucheerde hierbij de BMW Z4 GT3 van Jan Storm. Storm leek zijn weg te kunnen vervolgen maar bij de Mosler van Milko Tas kwam de neus los te zitten, waardoor hij voortijdig de pitstraat moest opzoeken. Ondertussen begon het steeds heviger te regenen, waardoor de situatie op de baan voor de coureurs steeds lastiger werd. Het eerste slachtoffer hiervan werd koploper Philippe Ribbens, die al aquaplannend rechtdoor schoot bij de Tarzanbocht en vast kwam te staan in het grind. Meteen hierna verloor ook Rick Abresch de controle over zijn auto, waarna de Corvette achterwaarts tegen de Viper knalde. De auto’s liepen hierbij veel schade op, maar de coureurs zelf konden ongedeerd uitstappen. De wedstrijdleiding stuurde na dit incident meteen de safety car de baan op.
 
Dit gebeurde allemaal vlak voordat het pitwindow openging, en nadat deze geopend was ging ook iedereen meteen de pitstraat in. Omdat ook de DTM teams nog veel spullen in de pitstraat hadden staan was de pitstraat erg krap, waardoor de ruimte gering was. Het zorgde voor veel hectiek, waarbij auto’s werden geblokkeerd en Diederick Sijthoff zelfs werd aangereden door Michael Munemann.

 
Na de pitstops was Berry van Elk op de eerste plaats komen te liggen, voor Peter Versluis en Franz Lamot. Ondertussen was de safety car nog steeds op de baan, omdat de regen niet minder werd en er zelfs flinke plassen op de baan lagen. De wedstrijdleiding oordeelde dan ook dat het te gevaarlijk was om de race weer te hervatten, waardoor besloten werd om de race na een raceafstand van de reglementair vastgestelde 75% af te vlaggen. De overwinning ging hierdoor naar Berry van Elk, voor Peter Versluis en het duo Longin/Lamot.

 
In de GT-divisie had Henk Thuis een goede start gehad. De bestuurder van de BMW silhouette sloeg in de eerste ronde meteen een gat met zijn achtervolgers, maar zag die voorsprong in de tweede ronde meteen weer kleiner worden omdat hij zich verremde en rechtdoor schoot in de Tarzanbocht. Thuis kon zijn weg wel meteen vervolgen en behield hiermee de eerste positie. Andere rijders ging dit minder goed af, want zo spinde Aart Bosman meerdere malen met de Lotus Exige GT3. Ook Steve Vanbellingen kende pech, want hij stond al vroeg met technische problemen langs de kant van het circuit.

 
Naarmate de race vorderde kwam Pierre Etienne Bordet steeds beter in zijn vel. Bordet was met zijn Volvo S60 V8 Silhouette rustig gestart maar noteerde hierna snelle rondetijden. Bordet kon het gat richting Thuis dan ook dichtrijden en slaagde er in om de eerste positie van Thuis over te nemen. Aan deze stande veranderde ondanks de hectische pitstops en de safety car niks meer, waardoor Bordet zijn eerste overwinning in de Supercar Challenge behaalde. Henk Thuis werd tweede, en Micheal Munemann eindigde met zijn Renault Mégane Trophy op de derde plaats. In de GTB-divisie stond Erol Ertan vanaf de start van de race onder zware druk van Charlie Frijns en Kees Kreijne. Frijns slaagde er na een paar ronden in om Ertan in te halen, en ook Kees Kreijne ging aan de Porsche-coureur voorbij. Minder goed verging het Nelson van der Pol, want hij moest al vroeg zijn auto met technische problemen langs de baan parkeren.

Bij de GTB-divisie gooiden de pitstops de stand aardig door de war. Koplopers René Wijnen en Charlie Frijns verloren namelijk veel tijd in de pitstraat, waardoor de eerste positie weer in handen kwam van Erol Ertan. Achter Ertan kwam Kees Kreijne op de tweede plaats terecht en Steve Matthijssen op de derde positie. Door de safety car veranderden deze posities niet meer, waardoor Ertan de overwinning binnensleepte en Steve Matthijssen voor de eerste keer op het podium eindigde.

Tekst: PR

10533158
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9495
9746
28815
10432803
190619
257487
10533158

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven