Speedtec Motorsport heeft met zijn Speedtec Zilhouettes het laatste raceweekend van de Supercar Challenge in seizoen 2012 met een podium afgesloten. Leo van der Eijk en Bas Schouten eindigden in de zaterdagrace op de derde plaats, en op zondag hielden Nico en Peter van Vliet met een zesde plaats in de rangschikking de eer hoog. Speedtec Motorsport was dit weekend afgereisd naar het noorden van het land, en wel naar het TT-Circuit van Assen. Daar stonden de Dunlop Finaleraces op het programma, de traditionele afsluiting van het seizoen van de Supercar Challenge powered by Dunlop. Na een uitgebreide vrije training op vrijdagmorgen, waar Bas Schouten als nieuwe teamgenoot van Leo van der Eijk voor de eerste keer kennismaakte met de Speedtec Zilhouette, stond op vrijdagmiddag de kwalificatie op het programma. Die kwalificatie verliep voor Leo van der Eijk en Bas Schouten met een vijfde positie goed, maar voor Nico en Peter van Vliet was dat niet het geval. Zij konden door een technisch probleem helemaal geen tijd noteren. “De auto startte niet, dus toen hield het voor ons eigenlijk al snel op”, aldus Nico van Vliet. “Uiteindelijk bleek het een zekering te zijn die kapot was gegaan, maar eer we daar achter waren was de kwalificatie al voorbij.”

Nico van Vliet mocht op zaterdag de race beginnen en mocht vanaf de laatste startpositie proberen om verder naar voren te rijden. Van Vliet kende een goede stint, en kon al veel auto’s inhalen. Het tweede gedeelte van de race ging helaas wat minder, want Peter van Vliet moest de Speectec ZIlhouette met technische problemen voortijdig in de pitstraat parkeren. “De motortemperatuur liep te hoog op, richting de 140-150 graden. Dat is gewoon teveel, want dat moet ongeveer rond de 110 graden liggen”, aldus Van Vliet. “We begrepen het niet echt goed, omdat eerder dit jaar bij veel warmere races er nooit problemen met de motortemperatuur zijn geweest.” Uiteindelijk finishten de gebroeders Van Vliet op de twaalfde plaats.

Voor Leo van der Eijk en Bas Schouten verliep de race een stuk beter. “Mijn start ging goed, en ik kon aansluiten bij het groepje achter de koplopers. Ik heb hierna in deze groep niet aangedrongen omdat ik wist dat mijn concurrenten meer strafseconden hadden”, aldus Van der Eijk. Deze theorie klopte ook, want Bas Schouten kwam na de pitstops als leider terug de baan op. Toch kon Schouten deze eerste plaats niet vasthouden, want de versnellingsbak werkte na een paar ronden niet goed meer. “Ik merkte bij het terugschakelen dat de versnellingsbak niet deed wat ik deed. Ik kreeg de auto bijna niet meer in zijn versnelling”, aldus Schouten, die hierdoor een paar ronden veel tijd verloor. “Uiteindelijk had ik een manier gevonden waarmee ik wel weer kon schakelen, maar ik kon hierdoor niet meer hele snelle rondetijden rijden.” Ondanks deze problemen eindigden Van der Eijk en Schouten met een derde plaats toch nog op het podium. Na de race bleek dat de versnellingsbak zelfs nog meer kapot was dan eerst werd gevreesd, waardoor de monteurs van Speedtec Motorsport op zaterdagavond deze versnellingsbak nog even konden gaan verwisselen.

De tweede race ging bij de gebroeders Van Vliet Peter van start. Van Vliet had een goede start van de race, en kon zelfs goed in de top van het veld meekomen. Peter gaf tijdens de pitstops het stuur over aan broer Nico, die ditmaal wel de race kon finishen. “Ik kwam achter Dick van der Donk op de negende positie terug de baan op. Ik kon hierna richting Van der Donk rijden, en toen hij plotseling bijna stilviel in de Ramshoek kon ik hem inhalen. In de slotfase van de race reed Peter Stox nog naar me toe, maar het gat tussen ons werd niet echt heel veel kleiner. Tot een gevecht kwam het ook niet, omdat Stox in één van de laatste ronden zijn auto al in de pitstraat parkeerde. Uiteindelijk eindigden we op de zesde plaats, en ik denk dat we daar heel tevreden mee mogen zijn. Het was een wisselvallig jaar, maar dit is voor ons een mooie afsluiter van het seizoen!”

Bas Schouten en Leo van der Eijk kenden ook op zondag een goede race. Ditmaal was het Schouten die de race mocht beginnen. “Mijn start ging goed, en ik lag in de beginfase op de vierde plaats”, vertelde Schouten, die vlak voor de pitstops nog wel werd ingehaald door Ferry Monster. Schouten kwam vanaf de vijfde positie de pitstraat in, en de verwachting was dat Leo van der Eijk door de weinige resultaatseconden een paar posities kon opschuiven. Dit was door wat problemen alleen niet het geval. “We verloren kostbare seconden bij de pitstops omdat Bas een ronde later binnen kwam dan verwacht en omdat de stopwatch van ons stuur af was gevallen. Hierdoor wisten we niet hoe lang we al stil stonden”, aldus Van der Eijk. “Virtueel hadden we namelijk aan de leiding in de race kunnen komen liggen, tien seconden voor de gebroeders Monster. Nu kwam ik echter tien seconden achter Robin Monster de baan op, en zaten tussen mij en Robin ook nog Koen Bogaerts en Peter Hoevenaars.”

Van der Eijk ging er hierna goed voor zitten in een poging om weer naar een podiumplaats te rijden. “Ik kon hierna wel weer snelle tijden rijden en probeerde om het gat met Peter Hoevenaars te verkleinen. Na een paar ronden hoorde ik echter een raar geluid en lag de wagen ook niet goed meer. Ik ben nog een paar ronden doorgereden maar nadat ik in de Ramshoek bijna van de baan ging heb ik besloten om de auto binnen te zetten. Na inspectie bleek rechtsachter het wiellager kapot te zijn gegaan.” Een zuur einde dus voor Bas Schouten en Leo van der Eijk, die zonder de problemen bij de pitstop en de kapotte wiellager makkelijk op het podium hadden kunnen eindigen.”

Speedtec Motorsport sloot op het TT-circuit van Assen dus het eerste seizoen met de Speedtec Zilhouettes af. “Het was een jaar met ups en downs, waarin we hebben laten zien dat de Speedtec Zilhouette een auto met potentie is. Volgend jaar kan de auto zeker meestrijden om de overwinningen in de Supersport-divisie, en we gaan deze wintermaanden bekijken hoe we in 2013 de stoeltjes weer ingevuld gaan krijgen”, aldus Peter van Vliet.

Tekst: PR

10532916
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9253
9746
28573
10432803
190377
257487
10532916

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven