Volgens een inmiddels bekende traditie staat het eerste weekend van augustus op het TT Circuit Assen in het teken van de Gamma Racing Day. Een raceweekend waarin de Supercar Challenge een belangrijke rol vervult, naast de razendsnelle superkarts en diverse motorsport klassen. Ditmaal is het jaarlijkse auto-, motor- en kartsportevenement de vijfde ronde van het kampioenschap en de eerste maal dat de coureurs elkaar treffen op Nederlandse bodem. Redenen genoeg om een mooie strijd te leveren en de titelkansen verder gestalte te geven.

Koen Bogaerts en Pieter van Soelen zetten op vrijdag tijdens de tijdtraining de BMW E46 op de derde startpositie, een goede uitgangspositie voor een mooie klassering. Ze bleven met een tijd van 1:51.157 maar liefst 0.089 seconde voor teamgenoten Bas Schouten en Mark van der Aa die vanaf dit weekend in een opvallend oranje en roze gekleurde BMW 1-serie rijden met Hornbach sponsoring. Equipe Bonneel – Léonard tekenden voor de tiende positie met een 1:52.821. In de GT-divisie behaalden Vanbellingen – Sluys een vijfde startpositie in de klasse door een tijd van 1:50.038 te rijden.

De eerste race van het Gamma Racing Day weekend verliep relatief rustig, voor zover daarvan gesproken mag worden bij snelheden die de 200 km/u ruimschoots overschrijden. In ieder geval was de temperatuur op zaterdag een stuk aangenamer dan de tropische waarden die vrijdags op de paddock werden gehaald.

Ondanks dat het in de auto op zaterdag nog steeds wel warm was wisten de mannen in de 132 GTR er een prima race van te maken. Ze stuurden naar de tweede positie en scoorden weer belangrijke punten voor het kampioenschap. Bas Schouten en Mark van der Aa zetten tijdens de eerste race prima stappen in het kampioenschap mede omdat de concurrentie vanuit JR Motorsport gelederen niet scoorden. Bas liet weten: “Ik reed de tweede stint en was sneller dan De vries voor me, maar de tijd was te kort om er bij te komen. Hij rijdt toch niet voor het kampioenschap, dus hebben wij de punten voor de eerste plaats gepakt.” Koen Bogaerts en Pieter van Soelen wisten tijdens de eerste race de eindstreep niet te halen en kwamen op een nul-score uit.

Een zeldzaam technisch probleem stopte de strijd van de roze met witte BMW E46 voortijdig. Pieter van Soelen vertelde: “Ik heb niet gereden omdat de aandrijfas na twintig minuten brak en Koen de eerste stint reed. Zonde van de punten, maar dat is racen.” De voormalige WTCC bolide van Philippe Bonneel en Nicolas Léonard stuurde in de race naar de zevende positie in de Supersport divisie, waarmee ze weer een degelijke opmars maakten en lieten zien dat de voor hen nieuwe baan al iets van haar geheimen prijs gaf. De Belgische rijders erkenden: “voor ons is het TT Circuit Assen helemaal onbekend. Vrijdag hebben we wat baanverkenning gedaan, maar we weten nog veel te weinig voor de race. We hebben in de eerste race wel veel geleerd en hopen dat we daarmee morgen beter voor de dag kunnen komen.”

Voor dit weekend reden de Supersport coureurs gelijktijdig met alle GT divisies. De Belgische equipe van Steve Vanbellingen en Ward Sluys legde de 60 minuten + 1 ronde lange race flink snel af. Ze reden lange tijd op podiumkoers, maar moesten in de slotfase een strafpassage door de pitstraat maken wat hen een zeker lijkende podiumklassering kostte. Het duo viel jammerlijk terug tot de vierde positie en neemt daarom geen beker, maar wel goede kampioenschapspunten mee naar huis.

Na het demonstratieprogramma met onder andere een Red Bull F1 bolide met David Coulthard aan het stuur kwamen de mannen van JR Motorsport weer volop in actie met hun BMW’s. De GT bolide van Steve Vanbellingen en Ward Sluys scoorde wederom een vierde positie al leek het er lange tijd op dat een podium erin zou zitten. De wagen was snel en een drive-through-penalty van een wagen voor hen leek mogelijkheden te bieden. In de loop van de wedstrijd werd duidelijk dat de BMW tekort kwam vandaag, maar met de vierde tijd wel een mooie hoeveelheid punten pakt en strafseconden verliest. Voor de volgende race zal dit wellicht weer cruciaal zijn. De Belgische equipe vertelde: “We kwamen dit weekend om punten te scoren en dat hebben we gedaan. We zijn flink ingelopen op Bordet die een uitvalbeurt moest noteren. We hebben alles gegeven en weten dat er dit weekend niet meer in zat.”

De Supersport mannen maakten er weer een fikse onderlinge strijd van, met name de equipes Schouten - Van der Aa en Bogaerts – Van Soelen zaten steeds dicht bij elkaar en probeerden elkaar sportief het leven flink zuur te maken. Dit fraaie gevecht kwam tot een voortijdig einde doordat de wagen van Bogaerts en Van Soelen de baan verliet de grindbak in, waar ze langere tijd bivakkeerden. Ze kwamen later de baan weer op, maar hadden al onherstelbare achterstand opgelopen. Bas Schouten en Mark van der Aa claimden wederom een podiumpositie door als derde over de streep te komen achter de gebroeders Monster met wie ze lange tijd duelleerden. Bas Schouten was ten tijde van dat gevecht de rijder van dienst en blikte terug: “Na de pitstop zag ik de Monsters een stukje voor me en ben daar naartoe gereden.

Ik raakte in een leuk gevecht met de SEAT verwikkeld, we waren goed aan elkaar gewaagd. Monster blokte heel goed, dus ik besloot er achter te blijven rijden en in ieder geval voor de punten te gaan. Hierdoor zijn we weer iets ingelopen op Koen en Pieter (Bogaerts en Van Soelen, red.) die uitvielen vandaag.”  De Belgen Philippe Bonneel en Nicolas Léonard werden als tiende van de Supersport divisie geklasseerd, waarmee het duo niet helemaal tevreden was. Vooraf hoopten de mannen nog dat er in de tweede race meer te halen zou zijn dan in de eerste waarin ze vooral kennis moesten opdoen van de voor hen totaal onbekende baan die een aantal lastige snelle bochten kent en een langzame bochtencombinatie na het rechte stuk. In het eerste deel van de baan kan veel tijd verloren worden door de lage snelheid waarmee je het tweede snelle deel in gaat. Met de juiste kennis en ervaring op het circuit wordt daar steeds meer tijd goedgemaakt. Philippe vertelde hoe hij de tweede race ervaren had: “We zijn niet op nieuwe banden gestart en hadden erg veel last van overstuur vandaag.

10552112
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8927
9480
47769
10432803
209573
257487
10552112

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven