Cor Euser is er op de Nurburgring in geslaagd om zijn eerder op de dag gereden pole position om te zetten in een overwinning. In een spannende race, waarbij ook de safety car een grote rol speelde, bleef de Lotus-coureur in de slotfase Dennis de Groot nipt voor. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Erwin van Dijk. (Update: Erwin van Dijk is gedisqualifieerd omdat na afloop bleek dat zijn Lotus niet voldeed aan het minimum opgelegde gewicht).

Bij de start van de race was het Cor Euser die met zijn Lotus Evora de leiding kon behouden, daarachter gevolgd door Luc de Cock in de Lotus 2-eleven GT4 en Eric Qvick in de BMW E92 M3 GTR. Onno van Ree lag bij de start op de vierde plaats, maar hij kwam meteen onder zware druk te staan van Gary Furst in de Mitsubishi Lancer.

Eric Qvick was snel onderweg en kon in de tweede ronde de tweede plaats overnemen van Luc de Cock door De Cock bij de chicane uit te remmen. Onno van Ree was ondertussen zijn vierde plaats kwijtgeraakt aan Gary Furst ende vijfde plaats aan Seat-coureur Lee Allen.

De top drie bleef hierna rondenlang ongewijzigd, maar het gat tussen dit drietal bleef binnen een seconde. De strijd om de vierde plaats bleef ondertussen ook zeer spannend, want Koen Bogaerts had na vijf ronden de vierde plaats in handen gekregen voor Stakenburg in de BMW en Lee Allen in de Seat. Gary Furst was uit deze groep weggevallen, want de Mitsubishi-coureur had zijn auto met technische problemen in de pitstraat moeten parkeren.

Aan de kop van het veld was de race voortijdig ten einde voor Luc de Cock. De Lotus-coureur moest vlak voor het pitstop window namelijk met technische problemen opgeven.

Tijdens het pitstop window kwam de safety car de baan op omdat er door een kapotte motor bij Kim Troeijen een hoop olie op de baan terecht was gekomen. Omdat hierna iedereen naar binnen ging was het voor de safety car lastig om de leider in de race op te vangen. Sommige rijders waren hiervan de dupe zoals Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, die pas erg laat door de safety car voorbij werden gelaten.

Bij de herstart van de race kon Cor Euser profiteren van een aantal deelnemers uit de Sport-divisie die tijdens de safety car situatie achter hem zaten. Hierdoor was het gat richting de op de tweede plaats liggende Lee Allen meteen een paar seconden. Allen stond bovendien meteen onder druk van Dennis de Groot in de BMW E46 M3 GTR. Op de vierde plaats lag na de herstart Leon Zappeij met daar weer achter Philippe Bonneel en Marco Bikkers op de plaatsen vijf en zes.

Dennis de Groot kon hierna de tweede plaats overnemen van Lee Allen. Daarachter werd er ook van posities gewisseld, want Philippe Bonneel viel enkele plaatsen terug. Marco Bikkers en Pieter van Soelen kwamen hiermee op de plaatsen vijf en zes terecht.

Dennis de Groot was in de slotfase ontketend en reed het gat richting Cor Euser helemaal dicht. Euser kon wel pareren en noteerde daarna de snelste rondetijd, waarna De Groot een ronde later weer de snelste rondetijd noteerde. Rondenlang reed het tweetal vlak achter elkaar, maar De groot slaagde er niet meer in om Cor Euser te verschalken. De Lotus-coureur won dus de race, voor het duo De Groot/Spakenburg en Lee Allen in de Seat.

In de Sport-divisie verloor polesitter Erwin van Dijk in de eerste bocht een paar posities. De Lotus-coureur viel namelijk terug tot de derde plaats, achter Dennis de Borst en Rob Nieman. Van Dijk herpakte zich hierna en nam in de tweede ronde de tweede plaats over van Rob Nieman. Nieman moest hierna meteen weer in zijn spiegels kijken, omdat de op de vierde plaats rijdende Toon Rutgers ook snel onderweg was. Daarachter lagen ook Eline Braspenning en Wesley Caransa op de loer.

Niet veel later pakte Erwin van Dijk al de eerste plaats over van Dennis de Borst, die wel probeerde aan te haken bij de Lotus-coureur. Achter De Borst was het ondertussen onverminderd spannend met het gevecht tussen Rob Nieman, Toon Rutgers, Eline Braspenning en Wesley Caransa.

Bij deze groep wist Eline Braspenning zich na een paar ronden los te rukken waarna zij richting de op de tweede plaats liggende Dennis de Borst kon rijden. Achter Braspenning lag Rob Nieman nog steeds op plaats vier, gevolgd door Toon Rutgers en Wesley Caransa.

Voor Kim Troeijen eindigde de race in tranen, want bij haar ging na 25 minuten de motor kapot. Hierdoor kwam er wel veel olie op de baan waardoor de wedstrijdleiding besloot om de safety car de baan op te sturen. De olie die op de baan lag kon hierdoor bestreden worden. Lachende derde bij deze safety car situatie was Erwin van Dijk. Zijn pitstop viel net goed waardoor hij in deze situatie een ronde voorsprong kreeg ten opzichte van zijn concurrenten.

Na de safety car situatie werd de strijd om de tweede plaats nog wel zeer spannend. Deze positie was in handen van Rob Nieman maar hij kwam meteen onder zware druk te staan van Toon Rutgers en Martin de Kleijn.

Toon Rutgers kon daarna zelfs de tweede plaats overnemen van Rob Nieman, die daarna weer onder zware druk kwam te staan van Eline Braspenning. Braspenning slaagde erin om Nieman in te halen en kon niet veel later ook Toon Rutgers verschalken. In de laatste ronden volgde er nog een spannende strijd tussen Nieman en Toon Rutgers, die Rutgers in zijn voordeel besliste.

De overwinning in de race ging uiteindelijk nar Erwin van Dijk, die dat echter zelf in de laatste ronde nog niet in de gaten had. Van Dijk had door de safety car situatie namelijk een ronde voorsprong, maar dacht zelf nog in strijd om een positie te zijn met Rob Nieman. In de laatste bocht waagde Van Dijk een inhaalactie bij Nieman waarna beide bolides elkaar raakten en Nieman in de rondte ging. Een bizar einde van de race dus voor beide coureurs. Eline Braspenning eindigde op de tweede plaats, Toon Rutgers werd knap derde.

Update: na afloop van de race bleek dat de Lotus van Erwin van Dijk niet voldeed aan het opgelegde minimum gewicht. Hierdoor is Erwin van Dijk gedisqualifieerd, de overwinning ging hierna naar Toon Rutgers omdat Eline Braspenning na afloop een tijdstraf kreeg van tien seconden voor 'speeding in the pitlane'. Braspenning werd wel tweede, Rob Nieman eindigde op de derde plaats.

Tekst: PR

10526105
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2442
9746
21762
10432803
183566
257487
10526105

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven