Roger Grouwels en Arjan van der Zwaan hebben de eerste GT-race van de Supercar Challenge powered by Pirelli op de Nurburgring op hun naam geschreven. In een spannende race, waarbij Van der Zwaan en Grouwels constant onder druk stonden van Kelvin Snoeks, trokken zij met hun nieuwe Viper aan het langste eind. Kelvin Snoeks eindigde op de tweede plaats, voor Martin Lanting en Bob Herber. In de GT-divisie ging de overwinning naar Pieter Dubois en Thierry Verstraete, in de GTB-divisie ging de overwinning naar Ferdinand Kool en Max Koebolt.

Bij de start van de race was Kelvin Snoeks meteen goed weg. De Volvo-coureur ging in leidende positie door de eerste bocht, gevolgd door Henry Zumbrink en Arjan van der Zwaan. Achter Van der Zwaan lag Bob Herber op de vierde plats, daarachter weer gevolgd door Niels Bouwhuis en Barry Maessen op de posities vijf en zes.

De strijd aan de kop van het veld was meteen vanaf de start spannend. Kelvin Snoeks kwam meteen onder zware druk te staan van Henry Zymbrink en daarachter lagen Arjan van der Zwaan en Bob Herber op de loer.

Arjan van der Zwaan reed in de kopgroep snelle tijden en kon dan ook in de zevende ronde Henry Zumbrink verschalken. Van der Zwaan zette met zijn Viper daarna koers naar koploper Kelvin Snoeks. Van der Zwaan was ontketend en kon niet veel later ook Snoeks inhalen. Van der Zwaan kon daarna meteen een gat van een paar seconden slaan richting Snoeks. Henry Zumbrink lag ondertussen nog steeds op de derde plaats, voor Bob Herber en Niels Bouwhuis.

Ook na de pitstops was het de RaceArt Viper die op de eerste plaats lag, nu met Roger Grouwels achter het stuur. Grouwels moest meteen alle zeilen bijzetten omdat Kelvin Snoeks snel onderweg was. De Volvo-coureur was per ronde een seconde sneller en reed hierdoor snel het gat naar Grouwels dicht. Achter Snoeks lag Martin Lanting op de derde plaats en Henry Zumbrink op positie vier. Berry van Elk lag na de pitstops verrassenderwijs op de vijfde plaats.

Grouwels ging hierna ook snellere rondetijden rijden en kon hiermee de snelheid van Snoeks pareren. Het gat tussen dit tweetal bleef tot het einde van de race binnen een seconde, maar Snoeks zag geen kans meer om GRouwels in te halen. De overwinning in de race ging dus naar Roger Grouwels en Arjan van der Zwaan in de RaceArt SRT Viper GT3-R. De tweede plaats in de race ging naar Kelvin Snoeks en de laatste podiumplaats ging naar Martin Lanting en Bob Herber met de Ferrari 458 GT2. Een opmerkelijke prestatie was er ook voor Berry van Elk, want de BlueBerry-coureur eindigde met zijn Mosler op de vierde plaats. Na de technische problemen van de afgelopen 1,5 jaar eindelijk weer een goed resultaat voor het team.

In de GT-divisie had Pieter Dubois de beste start. De Lamborghini-coureur was in zijn divisie van pole position vertrokken en kon die plaats bij de start behouden. Achter Dubois lag Carlos Rivas met de Ferrari op positie twee, Pierre Etienne Bordet op plaats drie, Patrick van Glabeke op positie vier en Henk Thuis op plaats vijf.

Pieter Dubois kon in de eerste ronden van de race wegrijden bij Carlos Rivas, die op zijn beurt ook een gaatje kon slaan naar achtervolger Pierre Etienne Bordet. Diezelfde Bordet moest op zijn beurt alle zeilen bijzetten om de derde plaats te behouden, want Patrick van Glabeke en Henk Thuis zaten aan de staart van de Porsche-coureur.

Van Glabeke kon niet veel later Bordet inhalen, maar was die plaats daarna al snel weer kwijt. De Ferrari-coureur ging namelijk bij het uitkomen van de Dunlop-kehre in de rondte en verloor daarmee kostbare tijd. In dezelfde ronde verloor ook Henk Thuis kostbare tijd, want ook hij schoot van de baan. Het gaf de op de derde plaats liggende Pierre Etienne wat lucht en de Porsche-coureur kon zijn vizier weer naar voren richten.

Thierry Verstraete had bij de pitstops het stuur van de Syntix Lamborghini overgenomen van Pieter Dubois, die inmiddels een flinke voorsprong had opgebouwd. Verstraete lag dus ook na de pitstops op de eerste plaats in de GT-divisie, op ruime afstand gevolgd door Pol Stoffel in de Ferrari 458 Challenge. Frédérique Jonkheere, die het stuur van de Curbstone Ferrari 458 GT3 had overgenomen van Patrick van Glabeke, lag op de derde plaats, Pierre Etienne Bordet op positie vier en Aaron Scott op plaats vijf.

Stoffel kon zijn tweede positie in de slotfase van de race niet behouden, want Frédérique Jonkheere was met zijn Ferrari 458 GT3 snel onderweg en kon Stoffel met nog tien minuten op de klok verschalken.

Voor Thierry Verstraete kwam de eerste plaats in de slotfase niet meer in gevaar. Hij won samen met Pieter Dubois de race in de GT-divisie, voor Frédérique Jonkheere en Patrick van Glabeke in de Ferrari 458 GT3. Craig Wilkins en Aaron Scott pakten in de laatste ronden zelfs nog de derde plaats over van Pol Stoffel en Carlos Rivas.

In de GTB-divisie kon Ferdinand Kool zijn eerste plaats bij de start behouden. Kool kwam wel meteen onder druk te staan van Daan Meijer, die een goede start had en vanaf de zevende plaats in de eerste ronde naar de tweede positie was doorgeschoten. Marc Neyens lag na de eerste ronde op positie drie, Steve Vanbellingen op plaats vier en Oliver Freymuth op plaats vijf.

Ferdinand Kool kon na een paar ronden toch een gaatje slaan naar achtervolger Daan Meijer, die op zijn beurt onder zware druk kwam te staan van Marc Neyens in de Porschs 997 GT3 Cup en Steve Vanbellingen in de BMW M3 Silhouette.. Neyens pakte in de vijfde ronde de tweede plaats over van Meijer door een andere lijn te rijden in de eerste bocht, waarna de Porsche-coureur eerder op het gas kon en in de volgende bocht Meijer binnendoor in kon halen. Niet veel later zag ook Steve Vanbellingen kans om Meijer te verschalken.

Voor Dirk Schulz verliep de beginfase van de race niet zo goed. Bij de Porsche-coureur ging vlak voor de pitstops de motor kapot, met een oliespoor bij het aanremmen voor de eerste bocht tot gevolg. Daan Meijer en Patrick van Glabeke gingen door dit oliespoor beiden van de baan maar konden hun weg vervlogen. Marc Neyens ging ook in de rondte en verloor hiermee aanzienlijk meer tijd.

Ook na de pitstops was het de Gulf Corvette GT4 die in de GTB-divisie op de eerste plats lag. Max Koebolt en Ferdinand Kool hadden inmiddels een flinke voorsprong opgebouwd op achtervolgers Steve Vanbellingen en Ward Sluys in de BMW M3 Silhouette. Marcel van Berlo was inmiddels opgeklommen naar de derde plaats, gevolgd door het duo Lemmens/Qvick in de KTM X-Bow en Oliver Freymuth in de Renault Mégne Trophy.

Voor Max Koebolt en Ferdinand Kool kwam de overwinning in de slotronden niet meer in gevaar. Zij wonnen in de GTB-divisie, voor Ward Sluys en Steve Vanbellingen in de BMW M3 Silhouette. Marcel van Berlo eiste de derde plaats voor zich op.

Tekst: PR

10533185
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9522
9746
28842
10432803
190646
257487
10533185

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven