Cor Euser heeft op de Nurburgring goede zaken voor het kampioenschap gedaan. Na zijn overwinning in de race op zaterdag ging ook de overwinning in de zondagrace naar de Lotus-coureur. In de slotfase was het nog wel spannend, want Dennis de Groot zat Euser op de hielen, maar voor De Groot was de wedstrijd echter eigenlijk één ronde te kort om een echte inhaalactie te kunnen wagen. De Groot werd samen met zijn teamgenoot Spakenburg dus tweede, voor Koen Bogaerts en Pieter van Soelen. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Ron en Eline Braspenning in de BMW Compact.

Cor Euser had een goede start van de race. De Lotus-coureur reageerde alert op de groene lampen en dook als leider van de race de eerste bocht in. Achter Euser sloot Luc de Cock aan, met Spakenburg op positie drie. Benno van Ree had ook een goede start. De Seat-coureur kon in de eerste ronde de BMW van Spakenburg inhalen en veroverde daarmee de derde plaats. Spakenburg kwam daarna meteen onder druk te staan van teamgenoot Pieter van Soelen.

Voor Van Ree was het gevaar ook nog niet geweken, want de Seat-coureur verloor in de derde ronde alweer zijn derde plaats aan Spakenburg. Ook Van Soelen slaagde erin om de Seat van Van Ree te verschalken. Van Ree moest daarna wederom in zijn spiegels kijken, want Lee Allen begon ook flink aan te dringen. Aan de kop van het veld had Cor Euser nog steeds de leiding in handen, op korte afstand gevolgd door Luc de Cock.

Achter de top zes was ook een grote groep die een spannende strijd met elkaar had. Philippe Bonneel had hier de zevende plaats in handen, maar de BMW-coureur stond onder zware druk van Jonas de Kimpe, Michael Verhagen, Aart Bosman, Eric van den Munckhof, Gary Furst en Ronald van Loon.

Voor Luc de Cock werd de Nurburgring een weekend om snel te vergeten. In de race op zaterdag ging de Lotus van De Cock stuk en ook in de race op zondag bleven technische problemen de Lotus-coureur niet bespaard. Ditmaal moest De Cock zijn auto na zeven ronden met technische problemen naast de baan parkeren. De tweede plaats in de race kwam hiermee in handen van Stakenburg.

Ook na de pitstops was het Cor Euser die de leiding in de race in handen had. De Lotus-coureur had meer resultaatseconden dan de andere rijders, maar had in de beginfase van de race al een aardige voorsprong op kunnen bouwen. Koen Bogaerts lag na de pitstops op positie twee, gevolgd door Dennis de Groot en Eric Qvick.

Cor Euser had ook na de pitstops een solide voorsprong, maar daarachter was het nog zeer spannend. Dennis de Groot lag op de derde plaats maar zette Koen Bogaerts flink onder druk. In de 22e ronde lukt het De Groot om Bogaerts te verschalken. Ook de strijd om de vijfde plaats was nog zeer spannend. Die plaats was in handen van Aart Bosman, maar de Lotus-coureur stond onder zware druk van Lee Allen, Eric van den Munckhof en ook Marco Bikkers.

Bosman kon zijn positie lang vasthouden, maar kon met nog tien minuten op de klok toch niet voorkomen dat Bikkers, Van den Munckhof en Lee Allen de Lotus-coureur verschalkten. In een poging om weer tijd goed te maken ging het daarna fout voor Bosman. Bij het uitkomen van de Dunlop-kehre ging de Lotus-coureur in de rondte en verloor daarmee kostbare tijd.

Aan de kop van het veld werd het in de slotfase nog spannend. Cor Euser had nog steeds de leiding maar Dennis de Groot kwam met rasse schreven naar de Lotus-coureur toegereden. Voor De Groot duurde de wedstrijd echter één ronde tekort om echt een inhaalactie te kunnen wagen. De overwinning in de race ging dus naar Cor Euser, voor het duo De Groot/Spakenburg. Koen Bogaerts en Pieter van Soelen eindigden op de derde plaats.

“Dit is een super resultaat, maar dat had ik ook wel nodig nadat ik op Zandvoort in de eerste race geen punten had gescoord”, aldus Cor Euser na afloop. “Mijn tactiek was om in de beginfase proberen weg te rijden van de rest zodat ik in het tweede gedeelte van de race kon consolideren. Dat ging goed, al kwam Dennis de Groot in de slotfase nog wel dichtbij.”

In de Sport-divisie was het Toon Rutgers die een goede start had. De Lotus-coureur pakte in de eerste ronde de leiding, gevolgd door Eline Braspenning en Wesley Caransa. Daarachter sloot Dennis de Borst aan op plaats vier. Erwin van Dijk, die eigenlijk pole had getraind, moest door een incident in de race op zaterdag vanuit de pitstraat starten en had dus een flinke inhaalrace voor de boeg.

Toon Rutgers moest alle zeilen bijzetten om de eerste plaats in de klasse te behouden, want Eline Braspenning was snel onderweg en zette de Clio flink onder druk. Ook de strijd om de derde plaats was zeer spannend, met Wesley Caransa op positie drie maar vlak daarachter de BMW van Protasov en de Clio’s van Dennis de Borst en Rob Nieman.

Rutgers kon de eerste plaats in de race niet behouden, want Eline Braspenning zag kans om de Clio van Rutgers in te halen. De Clio-coureur leek te kampen te hebben met een technisch probleem, want Rutgers viel de rondan daarna verschillende plaatsen terug. De tweede plaats kwam hierdoor in handen door Protasov in de BMW WTCC, voor Erwin van Dijk die een sterke inhaalrace reed en vanaf de laatste plaats al veel deelnemers had ingehaald.

Na de pitstops lag Ron Braspenning, die het stuur van de BMW Compact van dochter Eline had overgenomen, op de eerste plaats met daarachter Erwin van Dijk op positie twee. Derde lag na de pitstops Protasov, gevolgd door Rob Nieman en de Clio van het duo Voet/Van den Broeck. Laatstgenoemden stonden wel meteen onder zware druk van Martin de Kleijn.

Voor Ron en Eline Braspenning kwam de overwinning niet meer in gevaar, de tweede plaats ging naar Erwin van Dijk en de derde plaats was een prooi voor het Oekraïense duo Leonid Protasov en Andrii Levtushenko. “Eigenlijk heeft Eline de race gewonnen, want zij reed een supersnelle eerste stint. Ik hoefde het alleen maar af te maken”, aldus een trotse Ron Braspenning na afloop.

Tekst: PR

10529366
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5703
9746
25023
10432803
186827
257487
10529366

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven