Nurburgring, misschien wel het meest iconische circuitnaam ter wereld, gelegen naast de legendarische Nordschleife vormde de arena voor race 1. Dat Duitsland autosport ademt wordt duidelijk zodra je het circuitterrein binnenrijdt. Tribunes gelijkwaardig aan een voetbalstadion, state-of-the-art faciliteiten en organisatorisch perfect geregeld. Het team arriveerde op donderdag, nadat de auto in de nachtelijke uren van een nieuwe, SuperCar waardig uiterlijk was voorzien.

Dit jaar neemt het IDRT deel aan de SuperCar Challenge. Een van de meest prestigieuze raceseries van Nederland met veel internationale deelname en TV exposure op RTL 7. In de SuperSport, de klasse waarin de Saker van het IDRT thuishoort, staan 28 auto’s aan de start.

De vrijdag begon voortvarend. Een bui voor aanvang van de eerste training zorgde voor een natte baan. Rik van Beek handhaafde zich keurig tussen de eerste 10 en na de rijderswissel kon Robert Westerholt rustig in zijn ritme komen. De tweede training was droog en werd er gewerkt aan de setup van de auto. Na de routine controles werden de puntjes op de i gezet met het oefenen van rijderswissels tijdens een pitstop, wat ons zaterdag zou helpen.

Zaterdagochtend kwalificeerde Rik zich in de top 10, maar de snelste tijd werd afgenomen vanwege „speeding in de pitlane” met een 13e startplaats als gevolg voor race 1 in de middag. Het team controleerde de auto, en met Bas Koeten werd een laatste fine-tuning qua setup aangebracht. Rik mocht de race starten, en het team was gebrand op een mooi resultaat. Met een fenomenale start en openingsronde haalde Rik 6 auto’s in!

Gelegen op een 7e positie werd de aanval op de top 5 ingezet. In de kopgroep moest een van de Lotussen het veld ruimen terwijl Rik meter voor meter een Britse Seat binnenhengelde. Vlak voor de pitstops verschalkte Rik de Seat met een mooie uitremactie. Het zelfde moment zorgde een enorm oliespoor voor een safety-car situatie, wat het sein was voor een pitstop. Hier werd aangetoond dat autosport een ware teamsport is. Binnen een minuut wisselden de rijders en werd de auto bijgetankt en banden gechecked. Deze snelle stop zorgde voor nog een positiewinst: Plek 4! Met nog 15 minuten op de raceklok, lag Robert in kansrijke positie. Teleurstelling was dan ook enorm toen de auto met een kapotte versnellingsbak stilviel. Einde droomdebuut.

Bij zonsopgang op zondag, stond de auto, onder veel media-aandacht klaar voor race 2. Voorzien van de reserve versnellingsbak, was de grote vraag of het team het huzarenstukje van zaterdag kon herhalen. Rik mocht na zijn wereldstart op zaterdag weer starten en deed dit met verve. In de openingsronde werkte hij zich op naar plaats 6, maar viel vervolgens als een baksteen terug in het klassement. Teleurgesteld parkeerde Rik de stilgevallen Saker in het gras. Het team constateerde bij terugkomst kortsluiting in de kabelboom, waardoor alle electronica uitgevallen was. Een bittere pil voor het gemotiveerde team.

Over slechts 4 weken staat het team weer aan de start op circuit Zolder, België en zijn we gebrand op revanche.

Tekst: PR

11373593
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9102
9787
70547
11234332
149080
294380
11373593

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven