Onder een stralend zonnetje wist Henry Zumbrink onverwachts de hoogste eer naar zich toe te trekken op zaterdagmiddag. De Corvette - met de hele race Jeffrey van Hooydonk aan het stuur - werd tweede en Berry van Elk klasseerde zich als derde met de Mosler. De GTB-divisie werd een overwinning voor de Corvette van Milan Dontje en Ferdinand Kool, met Ward Sluys en Frederique Jonckheere als tweede en Patrick Lamster en Donald Molenaar als derde.

Onder een lekkere zon en een heerlijke temperatuur, reed Henny Zumbrink zijn Volvo naar de overwinning. Ogenschijnlijk leek de Corvette de race winnaar, maar omdat Jeffrey van Hooydonk onverwachts de hele race voor zijn rekening nam, eindigde hij vanwege een paar extra strafseconden voor dit feit, alsnog op de tweede plaats. Van Hooydonk: “Assen is een heel leuk circuit, boeiend en uitdagend! De Corvette voelde vandaag heel anders aan dan gisteren. We gaan morgen met een heel andere set up rijden, we gaan van zacht naar hard. Met de tweede plaats ben ik verder wel tevreden, het kan nou eenmaal niet altijd goed gaan…” Henny Zumbrink kende een constante race en mocht zich uiteindelijk racewinnaar noemen. Het kon vandaag niet beter.

De start verliep vlekkeloos. De Corvette met Jeffrey van Hooydonk pakte direct de leiding en nam zelfs afstand, gevolgd door Zumbrink, Grouwels, Koebolt en de teruggevallen Berry van Elk. Hij profiteerde niet van zijn derde startplaats. Uiteindelijk reed Berry van Elk een uitstekende race. In de beginfase raakte hij in de Haarbocht een bandenstapel(tje), waardoor de oliekoeler werd beschadigd. Dit euvel belette hem niet om naar de derde plaats te rijden. De eerste uitvaller was Nol Köhler, die de Solution F V8 bij De Bult langs de baan moest parkeren.

Daan Meijer ging goed van start en reed op kop in de GTB-divisie, met Marcel van Berlo vlak achter hem. In de vierde ronde kwam er een abrupt einde aan zijn goeie race, want de Porsche zeilde baan af bij Strubben met een lekke linker achterband. Vanwege een pitstop viel hij terug naar de veertiende plaats, om zich tijdens de race vervolgens weer naar voren te werken en te eindigen op een vierde plaats in de GTB-divisie en negende overall. Na het terugvallen van Meijer reed Porsche-collega Marcel van Berlo vooraan in de GTB-divisie, maar hij had ook geen geluk. Een fuseekogel brak af, waardoor de achterwielophanging linksachter was beschadigd en Van Berlo van de baan schoof en moest uitvallen.

Het weer was stralend, ideaal voor een GAMMA Racing Day-weekend. De weersverwachting blijft goed voor het hele weekend, dus de toeschouwers kunnen zondag met een gerust hart naar Assen komen. Minder stralend verliep het voor Henk Thuis. Al in de vijfde ronde moest hij zijn Radical RXC aan de kant zetten. Henk Thuis: “Vanmorgen om half vijf zijn er twee man uit Engeland aangekomen, met een nieuwe versnellingsbak afkomstig uit de Radical Spyder van de zoon van eigenaar Phil Abbott. We hebben direct de nieuwe bak gemonteerd en stonden vanmiddag weer aan de start. Helaas duurde de race niet lang, ik moest de auto al in de vijfde ronde aan de kant zetten. In eerste instantie had ik een koelingsprobleem vanwege een gesprongen slangetje en twee ronden later brak ook nog de aandrijfas. Het is allemaal een gevolg van de klap op Zandvoort, tijdens de vorige race!” Dat wordt dus opnieuw een nachtje doorwerken voor de Intrax-Radical monteurs!

Roger Grouwels rijdt het GAMMA-weekend alleen. De resultaat seconden wegen zwaar door, maar de Limburger liet zich hierdoor niet ontmoedigen: “Met de vierde plaats van vanmiddag ben ik tevreden. Het is een kwestie van consolideren!” Het wordt zondag nog spannend of Grouwels zijn achterstand op de leidende Corvette kan verkleinen.

Max Koebolt had een goede start en reed zelfs stap voor stap naar een derde plaats. Day-V-Tec leek de problemen met de wegligging overwonnen te hebben, want de Volvo ging gewoon goed. Een standaard set up bestaat nou eenmaal niet, ieder circuit is tenslotte weer anders. Na de rijderswissel reed teamgenoot Pol Stoffel de Volvo naar een vijfde plaats in de eindrangschikking.

De andere exoten reden net als de dag ervoor niet zonder problemen. De Matech-Ford GT is weliswaar een fraaie verschijning in het deelnemersveld, maar al in de derde ronde parkeerde Georg Nolte de auto in de pits met panne. De Renault RS01 met Jurgen Smet was vanaf de laatste startplaats vertrokken en vocht zich naar een negende plaats, om vervolgens weer terug te vallen en als elfde geklasseerd te worden. Jerome Naveaux met de fraaie Ginetta-Nissan LMP3 reed lange tijd ook rondom de negende positie, maar ook hij kreeg technische problemen en eindigde zijn race als tiende.

In de GTB-divisie deden Milan Dontje en Ferdinand Kool weer goede zaken. Zij reden probleemloos naar de overwinning en naar zesde plaats in het algemeen klassement. Tegen al het SuperGT-geweld is deze zesde plaats van de ‘GTB-er’ een uitstekend resultaat. Ward Sluys en Frederique Jonckheere waren ook goed onderweg. Behalve dat ze de tweede plaats in de GTB-divisie voor zich opeisten, trok de BMW M4 Silhouette veel aandacht vanwege zijn nieuwe, frisse wit-blauw-rode kleurstelling.

De derde plaats was voor Patrick Lamster met de Porsche 997 GT3. Lamster na afloop: “Ik heb geluk gehad dat Daan Meijer en Marcel van Berlo van het strijdtoneel verdwenen. Enige tegenslag had ik ook, ik ging er een keer af en had last van het oliespoor dat op de baan lag. Uiteindelijk is alles goed gekomen en pakten we de derde plaats. De rest van het seizoen blijf ik samen met Donald Molenaar rijden, de samenwerking bevalt goed!”

Er was sprake van een hoog aantal uitvallers. De Solution, de Ford GT, de Radical RXC, de Porsche van Van Berlo en aan het einde van de race ook de Lamborghini van Simon Atkinson waren gewoon uitgevallen, maar een aantal andere auto’s werd ternauwernood geklasseerd omdat ze maar net de minimale racelengte hadden afgelegd om in aanmerking te komen voor een eindklassering. Bob Herber: “Uiteindelijk sta ik toch nog als vijfde in de GTB-divisie vermeld, maar eigenlijk heb ik mijn Mercedes met een kapot differentieel in de Geert Timmer-bocht geparkeerd. Dat was balen! Zondag ga ik toch weer rijden, want we hebben gelukkig de alle reserve onderdelen bij ons.”

Hetzelfde gold voor de Porsche 991 van Verhelst/Verheyen. Zij spinden in de eindfase nog bij post zestien en reden daarna hun Porsche 991 ook de pits in, maar staan toch nog als zevende in de GTB-klasse geregistreerd. Dirk Schulz reed zijn Porsche 997 naar een zesde plaats in de GTB-divisie, na in de Haarbocht ook nog gespind te zijn.

Tekst: PR

10532960
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9297
9746
28617
10432803
190421
257487
10532960

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven