De eerste race van het weekend begint met een stralende zon op het Circuit Zolder. In de ochtend waren Jan van der Kooi en Priscilla Speelman het snelst geweest en zij zouden mogen starten vanaf de eerste positie. Die plek bleef alleen leeg en we zagen dat de equipe vanuit de pitstraat moest gaan starten. De start gebeurde dan ook met alleen de oranje BMW van BS Racing vanaf de eerste startrij en daarachter zagen we Van den Munckhof en Bob Herber.


Na de opwarmronde was de start voor Marcel van der Maat en hij kwam prima weg en wist de leiding te behouden. Daarachter sloot Van den Munckhof aan en Herber, Van Loon en de Saker van VGL Racing. Voor de eerste chicane plaatste Herber een goede inhaalactie op Van den Munckhof en wist de tweede positie te pakken. Daarachter ging het fout en zagen we de groene Saker met Danny Wagtmans aan het stuur zich in de BMW van Ronald van Loon boren. Beide bolides kwamen met veel schade stil te staan in de grindbak en de race was voor beide rijders vroegtijdig voorbij.



In de Sport divisie was het Niels Kool die van pole position mocht starten en naast hem stond Toon Rutgers. Op de derde positie zou de BMW 235i van team Vannerum moeten staan, maar ook zij moesten vanuit de pitstraat starten. De start hier verliep ook zonder veranderingen en de rijders wisten de melée in de eerste chicane te vermijden. In de eerste ronden zien we verder geen positiewisselingen, maar in de Supersport divisie zien we de eerste vier bolides als aan een touwtje over de baan gaan en blijven binnen twee seconden van elkaar. In de vijfde ronde weet dan Herber voorbij te gaan aan Van der Maat en zo de leiding over te nemen. Martin de Kleijn weet Van den Munckhof voorbij te gaan voor de derde positie, maar Van den Munckhof blijft op de bumper kleven daarna.



Vanuit het achterveld rukt Priscilla Speelman op nadat zij vanuit de pitstraat heeft moeten starten. Na vijf ronden zijn alle Sport deelnemers ingehaald en kan zij de aanval inzetten op de eerste Supersport concurrent. Maar nog meer pech treft de zwart/gele Lotus en we zien dat Speelman haar opmars moet staken en de Lotus moet parkeren in het gras met een kapotte motor.



In de Sport divisie is het Schrey die de juiste snelheid te pakken heeft en hij weet Toon Rutgers voorbij te gaan en tweede positie over te nemen. Hij komt daarna steeds dichterbij aan de BMW van Kool en weet de aansluiting te vinden. Daarachter is equipe Vannerum goed bezig en zij gaan voorbij aan de Peugeot van Bart van den Broeck en pakken daarmee de vierde positie. Niet veel later verliest Van den Broeck ook nog een plek aan Carlijn Bergsma.



Vooraan het veld heeft Herber een klein gaatje weten te slaan naar Van der Maat. Voor de derde positie zijn De Kleijn en Van den Munckhof in gevecht en zij wisselen een paar keer van positie. Van den Munckhof weet zijn BMW Z4 uiteindelijk weer voor de Seat van De Kleijn te krijgen, maar dan zien we net voor de pitstops dat hij zijn bolide aan het einde van het rechte stuk heeft moeten stilzetten en is het einde wedstrijd. Wanneer het pitwindow opent, begint het ook te regenen. Hierdoor kunnen de meeste teams wel direct de keuze maken om te wisselen naar regenbanden, wat dan ook massaal gebeurd en zeker de goede beslissing blijkt te zijn. De stand na het pit window is weinig veranderd. Martin Lanting, welke het stuur heeft overgenomen van Herber ligt nog steeds aan de leiding, maar we zien hem direct weer de pitstraat induiken. Opnieuw is dan weer de leiding in handen van de BS Racing equipe met Peter Schreurs aan het stuur, voor Dennis de Borst en Aart-Jan Ringelberg.



Schrey heeft zijn koppositie weten te houden voor Kool, Wisselink en Vannerum. Kool heeft nog wel de aansluiting en voert de druk op en na een tweetal ronden zien we Kool op de koppositie van de Sportklasse voorbij rijden. De Borst heeft de aanval ingezet op Schreurs voor de eerste positie en hij lijkt langzaam dichterbij te komen aan de oranje BMW. Lanting valt nog verder terug uit de kopgroep omdat hij een drive through moet maken en rijdt dan op de vijfde positie. Een paar ronden later haakt hij weer aan bij Van den Berg maar merkt dan dat de baan nog steeds zeer nat is en hij verliest even de controle en spint, waardoor hij de aansluiting weer verliest. De strijd in de Sport divisie om de eerste positie blijft spannend. Niels Kool en Michael Schrey blijven bij elkaar en Kool moet in zijn spiegels blijven kijken om te zien wanneer de aanval komt. Daarachter is het Wisselink die met een ruime voorsprong op de derde positie rijdt.



Schrey is voorbij weten te gaan aan Kool en doordat hij een vrije baan heeft, weet hij ook een gaatje te slaan. Duidelijk is dat hij het Circuit Zolder goed kent en zich prima voelt op een natte baan. Wisselink zien we daarna kort in de pitstraat waardoor hij terug valt naar de zesde positie. Vannerum ligt nu op de derde positie met daarachter de Lotus Exige van Pieter de Jong. Aan de kop van het veld lijkt de race gestreden. Peter Schreurs heeft een klein gaatje van zeven seconden op de Seat van Dennis de Borst en ruikt de overwinning. Uiteindelijk weet hij als eerste de finishlijn te passeren en zo de eerste race te winnen samen met Marcel van der Maat. De tweede plek is voor Dennis de Borst en Martin de Kleijn en Dennis Houweling en Aart-Jan Ringelberg pakken opnieuw een podiumplek en finishen als derde.



In de Sport divisie is het Michael Schrey die er met de overwinning vandoor gaat en daarachter is het Niels Kool die als tweede de finishvlag ziet. Geheel onverwachts zien we dan nog de BMW 235i van team Vannerum stilvallen waardoor zij hun derde plaats in rook zien opgaan. Als laatste mogen dan toch nog Carlijn Bergsma en Pieter de Jong naar het podium. De teams van de Sport divisies kunnen nu de race gaan evalueren, de champagne gaan drinken, de schades gaan bekijken en de bolides oplappen voor de tweede race van het weekend.



Voorafgaande aan de tweede race van de Sport divisies van de Supercar Challenge was er een gridwalk waarbij het publiek de mogelijkheid werd geboden om de rappe bolides van dichtbij te bewonderen en fotograferen. Toen de bezoekers van de startgrid af waren, konden de motoren gestart worden, de gordels aangetrokken worden en de vizieren worden gesloten. Op de eerste startrij stonden Jan van der Kooi en Marcel van der Maat klaar om de race te starten en daarachter waren het Eric van den Munckhof en Bob Herber die mee aan het aftellen waren. De start verliep goed en Van der Kooi wist zijn eerste plek te behouden en daarachter waren er ook geen wisselingen. Ted van Vliet had niet zo’n beste start en zag zowel Jimmy Adriaenssens als Luc Branckaerts aan hem voorbij gaan.



In de Sport divisie weet Niels Kool de leiding te behouden. Michael Schrey wint wel gelijk een plek op Harold Wisselink en wil gelijk in de aanval op Kool. In de derde ronde plaatst hij die aanval en neemt de leiding over. Robert van den Berg noteert snelle tijden in de beginfase en weet voorbij te gaan aan Aart-Jan Ringelberg en Ronald van Loon. Daarachter gaat de VGL Racing Saker voorbij aan de Seat Supercopa van Adriaenssens en David Krayem moet zijn Ginetta in de eerste bocht stilzetten met een technisch probleem. Hij is de eerste uitvaller en heeft dit gehele weekend weinig geluk gekend.



Vooraan in het veld is het Van der Kooi die afstand neemt in de eerste ronden. Daarachter is een gevecht gaande tussen Van der Maat, Van den Munckhof, Herber en De Borst. Van der Maat probeert een aanval af te slaan maar dit ging niet volgens zijn plan en hij valt terug naar de zesde positie. Ook De Borst kent een momentje en verliest plekken aan Herber en Van den Berg en we zien dat Ringelberg voorbij is gegaan aan Van Loon. De strijd die we tijdens eerdere race weekenden gezien hebben, gaat door en niemand kan een foutje maken.



In de Sport divisie zien we Michael Schrey uitlopen op Niels Kool. Daarachter is het Harold Wisselink die in gevecht is met Chris Voet en Carlijn Bergsma. Stan van Oord wint een plekje op teamgenoot Rob Nieman en rijdt naar de bumper van zijn voorligger Marc Vannerum in de BMW. Een ronde later weet hij ook hem voorbij te steken en Van Oord ligt dan op de zesde positie maar die positie kan hij niet lang vasthouden. Vannerum, Van Oord en Nieman blijven enkele ronden als aan een touwtje over het circuit gaan.



Vooraan in de strijd is het Van den Berg die voorbij gaat aan Herber voor de derde positie. De strijd gaat door en het gat naar de leider Van der Kooi wordt kleiner. Van den Munckhof, Van den Berg en Herber rijden snellere rondetijden dan de leider in de race en zullen spoedig aan kunnen haken. Opnieuw een wisseling van positie wanneer Van den Berg aan het einde van het rechte stuk voorbij steekt bij Van den Munckhof en hij zal ook de eerste zijn die een poging kan wagen om de leiding over te nemen.



En dan is het zover, na 35 minuten racen is er een nieuwe leider in de race. Van den Berg weet Van der Kooi in te halen en een paar bochten verder verliest Van der Kooi nog meer posities aan Herber en Van den Munckhof. Het pitwindow is inmiddels open en in de Sport divisie is het Vannerum en Nieman die samen de pitstraat induiken om daar de strijd voor te zetten. De leider daar is nog altijd Schrey voor Kool. Daarachter is de strijd tussen Wisselink en Chris Voet.



Vanuit de kopgroep is het Van der Kooi die dan toch als eerste de pitstraat opzoekt en na de pitstops zien we nog steeds Van den Berg aan de leiding liggen, voor Van den Munckhof, Van der Kooi en Peter Schreurs. In de Sport divisie rijd Kool nu voor Schrey op de eerste positie en daarachter zien we Pieter de Jong in de Lotus Exige. De Jong heeft zijn voet vol op het gaspedaal staan en kan de BMW van Schrey niet veel later voorbij gaan en de tweede positie opeisen.



Ook in deze race blijft het niet droog en zien we de eerste druppels die de baan vochtig maken. We zien niemand naar binnen gaan om banden te wisselen, dus de omstandigheden veranderde niet al te veel. Schrey lijkt een probleem te hebben en kan zijn snelle rondentijden die hij eerder in de race reedt niet voortzetten. Toon Rutgers weet hiervan te profiteren en verwijst Schrey terug naar de vierde positie.



De strijd in de Supersport divisie lijkt gestreden na de pitstops, de verschillen op de baan zijn te groot tussen de diverse rijders. Robert van den Berg kan redelijk rustig de wedstrijd uitrijden en hij pakt de eerste overwinning dit seizoen. Als tweede finisht Eric van den Munckhof die op de streep nog maar een hele kleine marge voorsprong heeft op Jan van der Kooi. De vierde plek is voor het BS Racing Team en vijfde wordt equipe Dennis de Borst en Martin de Kleijn die in de laatste ronde nog een probleem leken te hebben waardoor ze niet op volle snelheid de finishvlag zagen.



In de Sport divisie is het Niels Kool die in de Formido BMW de overwinning mag vieren. Carlijn Bergsma en Pieter de Jong pakken een fraaie tweede plek en Harold Wisselink en Toon Rutgers staan op de laatste trede van het podium.

Tekst: PR

10564038
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2060
9220
59695
10432803
221499
257487
10564038

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven