Stan van Oord heeft tijdens de traditionele Gamma Racing Day op TT Circuit Assen voor 92.000 toeschouwers de eerste race gewonnen. Van Oord kreeg in zijn Clio na 22 ronden over het Drentse asfalt als eerste het zwart/wit geblokt en was daarmee zeer content. 'Het was een super spannende race, geweldig dat ik na een paar keer net buiten het podium te zijn geëindigd nu op de hoogste trede mag plaatsnemen. Spirit Racing heeft een prima auto voor mij neergezet en we hebben deze zege samen verdiend', is Van Oord terecht gelukkig. In de tweede race zat het niet erg mee, Van Oord werd zesde.



Vorig jaar kwamen ruim 100.000 bezoekers naar TT Circuit Assen en dat was uiteraard mede te danken aan de komst van Max Verstappen. Toch wisten een mooi raceprogramma en demo's van Mika Häkkinen en motorheld Danny Pedrosa 92.000 toeschouwers op de been te brengen. De Gamma Racing Day bood ook de races in de Supercar Challenge een mooie entourage.

In de vrije training regende het en dat was voor Van Oord geweldig, want hij was een seconde  sneller dan alle andere rijders in zijn klasse. Jammer genoeg was het tijdens de kwalificatie droog. Onder deze condities kon de coureur uit Woudrichem de auto's met meer vermogen niet voorblijven en moest hij zich tevreden stellen met een vijfde startpositie.



In de eerste helft van de race concentreerde Van Oord zich op het rijden van constante rondetijden en daarin slaagde hij prima. Een lange safetycarperiode neutraliseerde de race 15 minuten lang en Van Oord besloot zodra de pitwindow open ging direct binnen te komen. Dat pakte goed uit, omdat hij deze race geen successeconden had kwam hij in eerste positie de baan weer op. Van Oord reed een uitstekende race, maar zag in de slotfase de BMW M130i van Wisselink en Tappel dichterbij komen. Een leuk gevecht ontstond, gelukkig wist Van Oord de race in zijn voordeel te beslechten. "Een fantastische race, super dat ik de strijd met de BMW heb gewonnen", was Stan van Oord tevreden.

De jonge coureur wist dat zijn zege hem in de tweede race 15 extra successeconden zouden geven tijdens de pitstop en dat daarmee een nieuwe podiumplek moeilijk zou worden. Toen hij kort na de start vanaf zijn vijfde startpositie doorstootte naar de derde en even later zelfs naar de tweede plek gloorde enige hoop. Die verdampte echter toen hij net voor zijn pitstop naast de baan raakte en de bandenstapel toucheerde. Daardoor kreeg zijn stuurkolom een fikse tik en was zijn sporing niet goed meer. Zijn team Spirit Racing kon tijdens de pitstop wel iets doen, maar met een niet meer optimaal sporende Clio kwam Van Oord deze race niet verder dan de zesde positie. "Jammer, ik had het super gevonden als ik ook deze race een podiumplek had kunnen scoren, maar dat is helaas niet gelukt. Het positieve daaraan is dat ik in elk geval de volgende race geen successeconden heb", lachte Van Oord.


   
De volgende races van Stan van Oord zijn op Britse bodem. Op 3 en 4 september rijdt de Supercar Challenge op het circuit van Snetteron. Stan van Oord kijkt daarnaar uit: "Mijn coaches Christiaan Frankenhout en Vincent van der Valk hebben mij verteld dat de Clio voor die baan een uitstekende auto is. Ik verwacht daarom dat ik op Snetterton een goede kans maak om opnieuw naar het podium te racen."
 
De deelname van Stan van Oord aan de Supercar Challenge wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de support van CvO consultancy, Jalubo, GvL Boringen, PT73, Total Ship Supply en Van der Ven.

10552026
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8841
9480
47683
10432803
209487
257487
10552026

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven