De jaarlijkse Gamma Racing Day vormt het hoogtepunt van de kalender van de Supercar Challenge coureurs. Tijdens dit evenement zitten de tribunes volgepakt met tienduizenden racefans die een geweldige show voorgeschoteld krijgen door onder andere de snelle BMW Z4 coureur Eric van den Munckhof die in de Supersport-divisie uitkomt. Voor de kwalificatie van de eerste race noteerde Eric een 1:48.528, wat hem de vierde startplek opleverde.



De eerste race op zaterdagmiddag startte onder een fraaie wolkenhemel, maar zou voor Eric al snel donkergrijs kleuren. Na een goede start werd het flink dringen in de krappe eerste bochtencombinatie, wat uiteindelijk bij het opkomen van de Veenslang - een snel gedeelte van de Assense baan – uitdraaide op een enorme crash. Eric zat op de racelijn en werd slachtoffer van andere deelnemers die elkaar meermaals raakten. Het resulteerde erin dat Eric hard tegen de hoek van de vangrail werd gesmakt en zijn BMW Z4 zwaar beschadigd zag raken. Zo zwaar dat hij voor zondag moest besluiten om bij een andere BMW-coureur in te stappen. Binnen de Supercar Challenge is plezier in racen en gemoedelijkheid een belangrijk goed, wat erin resulteerde dat een andere BMW-rijder bereid was om de onfortuinlijke Eric te helpen en zijn auto met hem te delen. Hierdoor kan de BMW Z4 coureur toch in race twee nog vechten voor kampioenschapspunten. Eric vertelde over de eerste dag van de Gamma Racing Day: “Het is erg jammer dat het zo liep, de auto was goed. Maar ja, uiteindelijk is dit autosport en kan zoiets gebeuren. De auto is wel echt heel fors beschadigd, maar we hebben gisteren al weer geregeld dat hij de komende weken wordt hersteld en hopelijk op tijd klaar is voor het weekend in Engeland op Snetterton op 4 september. Met het oog op het kampioenschap heb ik met Daan Meijer geregeld dat ik met hem samen kan rijden.”

De tweede race werd voor Eric een bijzonder lastige. Hij heeft geen ervaring met de BMW E46 die hij deelde met Daan Meijer. Nadat Daan de eerste stint met de wagen erop had zitten, droeg hij het stuur over aan Eric. De JR Motorsport bolide lag op dat moment op een mooie tweede positie. Onbekendheid met de auto zorgde er echter voor dat Eric in de problemen kwam. Hij activeerde per abuis de brandblusser, waardoor hij zelf helemaal doorweekt was en de blusvloeistof langzaam op de banden liep. Hierdoor verloor hij kortstondig de controle en kende een zeer lastige tweede race. Hij blikte terug: “Ondanks het feit dat ik overstapte op een andere BMW is het toch weer even het onbekende van zo’n auto. Nadat Daan de auto naar een keurige tweede positie gereden had stapte ik in waarna mijn bril besloeg. Nadat de monteurs de gordels vastgeklikt hadden wilde ik de rode hoofdschakelaar bedienen echter door de beslagen bril drukte ik op de verkeerde knop en activeerde de brandblusinstallatie. Hoe stom kun je het hebben. De hele auto zat onder het schuim! Daarna liep de race niet zoals gepland, er ging van alles fout wat resulteerde in het mislopen van het podium. Na de klapper van zaterdag was dit wederom een flinke domper op het weekend, maar het was mijn eigen fout. Uiteindelijk heb ik nog punten voor de vierde plek kunnen scoren, maar dat hadden er meer moeten zijn. Dit weekend moeten we maar snel vergeten en hopelijk kunnen we in Engeland de zaakjes beter voor elkaar krijgen.”

De volgende race is op 4 september in het Engelse Snetterton, voor vrijwel iedereen zal deze baan onbekend zijn en vormt daarmee weer een mooie nieuwe uitdaging.

Tekst:PR

11070041
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1694
11572
47024
10959429
139908
278108
11070041

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

Ga naar boven