De Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spieberg was het toneel van het tweede Supercar Challenge-weekend van het seizoen. Het circuit was onbekend terrein voor Martin de Kleijn en Dennis de Borst, maar zij wisten daar goed voor de dag te komen. Het duo toonde zich van zijn beste kant en wist ondanks tegenslagen met veel punten thuis te komen met als hoogtepunt het podium in de tweede race.



Martin de Kleijn en Dennis de Borst maakten vrijdag voor het eerst kennis met het circuit in de Oostenrijkse bergen. Het was vooral zaak om veel meters te maken op het circuit in de Oostenrijkse Alpen. “Het is de eerste keer dat ik hier rij en echt een geweldige baan. We konden op het droge circuit veel meters maken. In de tweede sessie van de vrijdag kwam de regen met bakken uit de hemel, door de vele neutralisaties kwamen we niet echt aan rijden toe,” liet Martin weten.

Zaterdagochtend vroeg stond de SEAT klaar voor de kwalificatie. Het team had de Spaanse bolide uitgerust met een nieuw type remblok, wat niet helemaal goed uitpakte. “Ik kreeg niet het juiste gevoel met deze remblokken en kampte met blokkerende wielen,” verklaarde Dennis de Borst. Het duo pakten ondanks deze tegenslag de vierde startplek.

De eerste race van het weekend zou voor de heren van Febo Racing een inhaalrace worden, bekroond met punten. Dennis die de race starten werd in de tweede bocht getorpedeerd door een achteropkomende BMW zonder werkende remmen. De SEAT raakte daarbij beschadigd en moest de pits opzoeken. Gelukkig kon hij na een korte inspectie de race vervolgen, maar moest helemaal achteraan et veld aansluiten. In deze lastige uitgangspositie maakte hij er het beste van en wist zich al snel op te werken naar de zevende stek, voordat Martin het stuur over kon nemen.

Aan Martin de taak naar de kop van het veld te raken. Gelukkig kwam hij al snel in zijn ritme, toen hij het stuur overnam van zijn teammaat. In zijn stint was hij sneller dan de coureurs om hem heen en wist zich zelfs richting de ereplaatsen te rijden. Met het podium in het vizier reet hij het gat naar de derde plek dicht en leek nog een gooi te kunnen doen naar het podium. Helaas was voor Martin de race net te kort, waardoor hij op de bumper van de BMW op de derde stek over de meet kwam. Geen beker en champagne voor hem, maar wel de voldoening van een ijzersterke race na een o zo moeilijk beging. “We hadden een ‘false start’ door een aanrijding met een andere deelnemer. Dat heb je niet altijd in de hand en hebben daarna er het beste van gemaakt. Na een sterke openingsfase van Dennis, heb ik deze lijn vastgehouden en erg goed gereden. Ik was zeer snel en wist zelfs tot op bumper van de nummer drie te komen. Het leek er zelfs nog op dat we derde zouden kunnen worden, maar helaas was de race net te kort om de kroon op deze sterke inhaalrace te zetten. Een vierde plek en met een flink aantal punten is beter dan waar wij na de aanrijding op durfden dromen,” blikte Martin terug op het sterke optreden.

Vanaf een zevende stek begonnen de heren aan de tweede race op de Red Bull Ring. Met Dennis aan het stuur kwam de SEAT goed uit de startblokken en stootte al direct door naar de vierde stek. Hij wist aan te sluiten bij de vierde plek en liep weg bij zijn belagers. Dit gat verdween toen de safetycar de baan op kwam, maar van die situatie maakten de heren van Febo Racing het beste. Bij de herstart wisten ze naar de tweede plek door te storen. In zijn drive om het maximale uit de Spaanse bolide te krijgen, kwam Dennis buiten de baan. Een uitstapje waarvoor hij door de wedstrijdleiding flink werd bestraft. Dennis en Martin kregen 10 seconden aan de spreekwoordelijke broek, waardoor zij na de finish een plek zouden terugvallen.

Martin kreeg de taak het karwij af te maken. Halverwege de race nam hij het stuur over van zijn teammaat Dennis. Hij ging er even goed voor zitten, om ook de schade van de 10 seconden straftijd goed te maken. Rijdend op de tweede plek op de baan, hengelde hij de leider van de race binnen. Helaas kwam hij er niet meer voorbij en de straf zorgde ervoor dat Martin en Dennis niet als tweede de boeken in gaan, maar de derde positie hen ten deel zou vallen. “Ik had het erg naar mijn zin op dit uitdagende circuit en dat vertaalde zich in zeer goede tijden. Zo dichtte ik het gat met de leider en zou nog bijna een aanval kunnen doen. Helaas incasseerden wij een tijdstraf van 10 seconden, waardoor we uiteindelijk als derde geklasseerd zijn. We kunnen terugkijken op een sterk weekend, waarin wij ons goed wisten aan te passen aan deze voor ons nieuwe baan en op zaterdag ook nog pech hadden. Een groot aantal punten en een podium is dan helemaal niet onverdienstelijk,”  blikte Martin de Kleijn tevreden terug op het sterke weekend van Febo Racing.

PR

10564301
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2323
9220
59958
10432803
221762
257487
10564301

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven