De openingsrace van het seizoen op het circuit van Magny-Cours werd er direct één om in te lijsten. Veel positiewisselingen, verrassende wendingen, helaas ook enkele straffen en uitvallers zorgden voor een spectaculair verloop van de wedstrijd. Na een uur plus een ronde racen passeerde de Porsche 991 GT3 Cup van John de Wilde in de GT-divisie als eerste de finish. Dennis de Borst en Stan van Oord wonnen in de Supersport 1, de jongelingen Maxime Oosten en Milan Teekens in Supersport 2 en Chris Voet en Bart van den Broeck zegevierden in de divisie Sport. Poleman Neil Primrose was te laat op de baan en moest van achteraan beginnen, maar wist ondanks vijf minuten straf in de Norma toch naar P5 te rijden en werd daarmee toch eerste bij de GT & Prototypes.



Verwarring bij het opstellen op de grid, want de plek van de polesitter Neil Primrose bleef leeg. Pas nadat de pitstraat gesloten was kwam de Norma de baan op, Primrose stelde achteraan op en leek daarmee een straf te voorkomen. Tijdens de opwarmronde reed de drummer van de Schotse rockband Travis echter naar voren en nam de poleposition weer in. De wedstrijdleiding kon niet anders dan de Norma een stop and go penalty te geven.

Bij de start was John de Wilde goed weg, hij dacht de strijd aan te moeten gaan met Primrose, maar zag de Norma na de eerste ronde de pitstraat inrijden en wist dat hij zich kon concentreren op de rijders in de GT-klasse. Dat lukte uitstekend, met Jos Jansen op de tweede positie, Max Weering op drie en Bob Herber op vier zat het viertal elkaar rondelang op de hielen. Weering wist in de debuterende Lamborghini voor de pitstop de tweede positie over te nemen en ook Herber passeerde Jansen. Maar de strijd was nog lang niet voorbij, want het viertal bleef in de eerste fase van de race redelijk dicht bij elkaar.

In de Supersport 1 wist Dennis de Borst in de beginfase de leiding te behouden, maar Jacky van der Ende zat hem op de hielen. In de vijfde ronde wist Van der Ende de leiding over te nemen en hij slaagde erin een kleine voorsprong op te bouwen. Jonas de Kimpe in de VW Golf TCR wist de derde positie goed te verdedigen. De Borst kwam bij het openen van de pitwindow als eerste binnen en gaf het stuur over aan Stan van Oord, die zich voorbereide op de strijd met de leidende Leon Cup Racer.

De Saker van Jerome en Robin Greenhalgh bleek door kortsluiting helaas te zwaar beschadigd om te racen. De 15-jarige Maxime Oosten en de 16-jarige Milan Teekens, die met alleen kartervaring tijdens de Nieuwjaarsrace 2019 voor het eerst deelnamen aan een autorace en daar verdienstelijk vijfde overall werden, bleken snelle leerlingen.

In de Supersport 2 was Oosten in zijn stint heer en meester en zijn leidende positie kwam geen moment in gevaar. Remco de Beus reed tweede, Nicolas Delencre derde en had zijn voorganger al in het vizier.



Henk Tappel startte in de Sport divisie vanaf poleposition en tot aan de pitwindow leek er geen vuiltje aan de lucht voor de race-nestor. Rob Nieman bleef in de Clio redelijk in de buurt en ook de Peugeot van Bart van den Broeck bleef binnen bereik van zijn voorgangers.

Neil Primrose was uiteraard teleurgesteld dat hij door de vijf minuten stop and go een enorme achterstand had opgelopen. De Schot rechte echter zijn rug en begon aan een indrukwekkende opmars. Nadat de pitwindow gesloten werd lag de Norma elfde en leek er nog veel meer mogelijk.

Marcel van de Maat en Remco de Beus bleken hun pitstop net enkele seconde  te laat te hebben gemaakt, wat hen na afloop van de race een tijdstraf van 20 seconden opleverde.



Toen duidelijk werd hoe de kaarten verdeeld waren na het maken van de pitstops en eventuele rijderwissel bleken met name in de GT’s de posities gewisseld. John de Wilde behield weliswaar de leiding, maar Bob Herber had de tweede positie overgenomen, Jos Jansen lag derde en Max Weering was van de tweede positie teruggevallen naar de vierde plek. Zijn pitstop was helaas niet helemaal verlopen zoals gewenst en hij bleek in het vervolg van de race niet meer in staat om te kunnen aanvallen. De Wilde kon de race onbedreigd op zijn naam schrijven, Jos Jansen wist Bob Herber toch nog te verschalken en werd tweede, Herber maakte het GT-podium compleet.

In Supersport 1 had Max Veels het stuur overgenomen van Van der Ende en Stan van Oord van Dennis de Borst. Duidelijk was dat de strijd om de zege zou gaan tussen beide teamgenoten, Jonas de Kimpe had al een klein gaatje moeten toestaan.

Van Oord verkleinde zijn achterstand, maar onzeker was of de race lang genoeg was om alsnog de leiding te kunnen pakken. Nog steeds in leidende positie kwam 10 minuten voor tijd het pechvogeltje langs voor Max Veels en Jacky van der Ende in hun SEAT Sport Leon Cup Racer. Een Turboslang liet los en de wagen moest naar binnen voor een noodreparatie.

Max Veels na afloop: ”Een tie wrap moest de slang weer vasthouden, maar na drie bochten vloog hij er weer af en moesten we opgeven”. Teamgenoot Jacky van der Ende, die al een hele racecarrière achter de rug heeft in alles wat rolt, zit op zijn plek in de Supercar Challenge. “Ik rijd al een aantal jaren in deze klasse. Eerst in de BRL-klasse en de laatste twee jaren ben ik teamgenoot van Max Veels. Jammer van onze pech, maar reken maar dat het dit seizoen spannend wordt. De overheersing van de gevestigde orde is echt voorbij. De jongelingen Thijmen Nabuurs en Lorenzo van Riet komen steeds dichterbij en ook het Nederlands/Belgische duo Martin Huisman en Jonas de Kimpe leert snel bij. Het wordt een fraai jaar.”

Jonas de Kimpe onderstreepte die uitspraak met een keurige tweede positie. Marcel van de Maat kwam als derde over de meet, maar zag door zijn straf vanwege de te late pitstop zijn podiumplek in rook opgaan, Ronald van Loon mocht de beker voor de derde positie in ontvangst nemen. In Supersport 2 nam Milan Teekens het stuur over van Oosten en hij wist vrijwel de zelfde rondetijden te rijden.



Nicolas Delencre wist steeds verder naar voren te komen, was Remco de Beus al gepasseerd, maar kon niet voorkomen dat de twee jongelingen de race wonnen. “Onze BMW Zilhouette is de perfecte auto voor ons, want hij is voor karters zoals wij goed te besturen. Onze rondetijden zijn bijna hetzelfde, als team doen we het echt heel goed. We merken wel dat we tijd verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld de Leon Cupra omdat we gewoon met de hand schakelen en niet sequentieel. Bij het uitkomen van een bocht rijden die auto’s gewoon van ons weg. Maar in onze klasse hebben we het goed gedaan en kunnen we tevreden zijn”, vertelden Oosten en Teekens na de race.

De leider in de Sport divisie had alle pech van de wereld. Hij viel uit en zag Chris Voet in zijn Peugeot RCZ Cup de wedstrijd winnen voor Rob Nieman. Gekscherend vertelde de routinier Henk Tappel, die al in 1989 begon met racen, na afloop zijn verhaal. “Ik duw miljoenen in dit project en een lekje in het flexibele gedeelte van de uitlaat verbrandt de bedrading en klapt de zekering eruit. Ik ben nog binnen geweest, maar de nieuwe zekering hield het ook niet. Een monteur van mij heeft daarbij zijn vinger nog verbrand. De hitte maakt alles kapot, de auto kreeg in één keer te veel peper en wilde niet meer.”

Neil Primrose zette in de tweede fase van de race zijn opmars voort, hij passeerde de één na de ander en kwam tot de vijfde positie overall. “Ik vond de straf erg hard, we waren nog bezig in de pitbox en ik kwam daardoor te laat de baan op. Aan de andere kant heb ik toch een heerlijke race geerden, de Norma is de beste auto waarin ik ooit geracet heb en het is zo leuk om veel auto’s te kunnen passeren. Morgen start ik wel vanaf pole en reken maar dat ik er dan wel sta”, lacht de sympathieke Schot toch tevreden.

De tweede race van het weekend op Magny-Cours wordt op zondagochtend gereden. De start is om 10.05 uur en de race duurt weer een uur plus één ronde.

Tekst & Foto's: PR

10533357
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9694
9746
29014
10432803
190818
257487
10533357

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven