Waar Neil Primrose gisteren zijn poleposition niet kon benutten was hij in race 2 genadeloos. Met een snelste ronde van 1:40.000 was de Norma niet bij te houden voor de GT’s en de andere prototypes. Max Weering, gestart vanaf P5, reed een hele sterke race en wist twee ronden voor de finish de leidende positie in de GT-divisie over te nemen van John de Wilde, die de gehele race op kop had gereden.



De spanning bij de GT’s was tot op de finish om te snijden, de top 3 finishte binnen 0,9 sec met Weering voor De Wilde en Bob Herber op 3. In Supersport 1 kwamen Max Veels en Jacky van der Ende ruim voor Dennis de Borst en Stan van Oord over de finish. Met Thijmen Nabuurs en Lorenzo van Riet als derde is daarmee het hele podium voor Leon Cupra-coureurs. In Supersport 2 wonnen Maxime Oosten en Milan Teekens ook race 2, voor Remco de Beus, Nicolas Delencre viel voortijdig uit. Henk Tappel wist zijn BMW Zilhouette nu heel te houden en won de Sport-klasse, voor Rob Nieman en Chris Voet en Bart van den Broeck. Zowel coureurs als organisatie kijken tevreden terug op de openingsraces op circuit Magny-Cours.

Bij de rollende start gaat de Norma van Neil Primrose niet direct voluit, Bob Herber op positie twee komt daardoor net een paar centimeter eerder over de startlijn, wat hem een tijdstraf van vijf seconden extra bij de pitstop oplevert. John de Wilde profiteert en neemt de leiding over, voor Herber en Primrose. Waar verwacht werd dat de Norma snel zou weglopen gaat het dus heel anders, want Primrose heeft moeite om de twee Porsches voor hem voorbij te komen. Pas in ronde 6 lukt het hem om Herber te passeren. De Wilde moet zich zelfs pas in ronde 10 gewonnen geven, maar dan rijdt de Norma inderdaad weg van zijn achtervolgers. Het is mooi om te zien dat de GT-coureurs erg aan elkaar gewaagd zijn, ze blijven tot aan de pitwindow redelijk dicht bij elkaar, met De Wilde voor Herber en Jos Jansen en debutant Max Weering op de vierde positie bij de GT’s. De problemen die de Lamborghini gisteren nog leek te hebben zijn nu voorbij, Weering rijdt uitstekend en hij kan de strijd met de Porsches zeker aan.

In Supersport 1 heeft Max Veels de koppositie overgenomen van Dennis de Borst, die wel zicht houdt op zijn teamgenoot. Thijmen Nabuurs rijdt derde en ook de andere coureurs in Supersport 1 blijven goed bij elkaar.

Remco de Beus weet in de vierde ronde in Supersport 2 de leiding over te nemen van de vanaf pole gestarte Maxime Oosten. Vier ronden later valt De Beus echter terug naar de derde positie, met Oosten weer op kop en Nicolas Delencre achter hem.

Rob Nieman heeft in de Sport-divisie de leiding overgenomen van Henk Tappel, Chris Voet ligt derde.

In de elfde ronde is er een touché tussen de Peugeot 308 Cup van Delencre en de BMW Zilhouette van Oosten. Oosten kan verder, met wat schade aan de achterzijde, Delencre staat stil langs de baan, moet opgeven en wordt weggesleept. Er is tijdelijk geel in bocht 8 tot de auto van Delencre in veiligheid is gebracht. De wedstrijdleiding bekijkt de beelden van het incident nauwlettend, oordeelt dat het een race-incident is en deelt geen straf uit. Oosten valt wel terug naar de tweede positie in Supersport 2, achter De Beus.



Dennis de Borst komt na het openen van de pitwindow als eerste binnen. De Seat Leon Cupra moet na de zege in race 1 nu 15 seconden extra stilstaan en wanneer alle pitstops gemaakt zijn blijkt Stan van Oord, die het stuur heeft overgenomen, op de vierde positie in Supersport 1 te liggen. Jacky van der Ende neemt het stuur over van zijn pupil Max Veels, hij behoudt de leiding en weet achter zich Lorenzo van Riet die het stuur heeft overgenomen van Thijmen Nabuurs. Marcel van de Maat rijdt op de derde positie.

Op kop loopt Primrose per ronde zo’n vier seconden weg van de GT’s. De Wilde rijdt nog altijd op kop bij de GT’s, maar kort achter hem rijdt de Lamborghini van Weering, die steeds beter zijn draai lijkt te vinden. Herber is door de pitstop met extra vijf seconden tijdstraf teruggevallen naar de vierde plaats, met kort achter hem Jansen.

Alain Berg rijdt in de Radical SR3 RSX een beetje in niemandsland tussen de GT’s en de Supersport 1 rijders. Het duo Antoine Matteo en Gouraud Hector heeft moeite het tempo te volgen, zij rijden vrij anoniem rond de 12e positie.

In Supersport 1 ontstaat een mooie strijd wanneer Van Oord de aansluiting vindt met Van de Maat. Ronden lang gaan de oranje BMW en de gele Leon bumper aan bumper over de baan. Wanneer de GT’s langszij komen wordt het extra spannend voor iedereen, Van Riet ziet beide directe concurrenten aan zich voorbij komen en valt terug naar de vierde plek. Van Oord is geduldig, wacht op het juiste moment en steekt dan in ronde 29 zijn Seat langs Van de Maat. Van der Ende rijdt daar nog 19 seconden voor en dus lijkt deze tweede plaats het maximaal haalbare voor de regerend kampioen Supersport 1. Dat blijkt al snel, Van der Ende rijdt naar de zege in Supersport 1, voor Van Oord en Van Riet, die ook Van de Maat nog gepasseerd is.

In de GT is de spanning werkelijk om te snijden. De Wilde rijdt nog steeds aan kop, Weering zit maar tienden van een seconde achter hem en ook Herber zit er maar twee seconden achter. Jansen is gespind en is daardoor wat teruggevallen. In ronde 33 slaat Weering toe, hij verschalkt De Wilde in Chateau Eau en dan maken de drie GT-coureurs zich op voor een mooie finale. Twee ronden lang moet Weering zwaar in de verdediging, maar hij houdt stand en wint zijn eerste Supercar Challenge-race. Zes tienden van een seconde later passeert De Wilde de finish en Herber drie tienden, waarmee de spanning in de race bij de GT’s duidelijk is.

Neil Primrose wint de tweede race, ruim een minuut en 12 seconden voor Weering.

In Supersport 2 schrijven de jongelingen Maxime Oosten en Milan Teekens hun tweede zege bij. Remco de Beus wordt tweede.

In de Sport-divisie finisht Henk Tappel net achter de beide Radicals op de dertiende positie algemeen en winnaar in zijn klasse. Rob Nieman wordt tweede en de winnaars van race 1, Chris Voet en Bart van den Broeck maakt het podium in Sport compleet.

De interesse en deelname van dames in de autosport is een welkome afwisseling in deze vaak door mannen gedomineerde tak van sport. In de Supercar Challenge maakt dit seizoen de pas 16 jaar geworden Estella van der Wiel haar debuut. Zij vormt een combinatie met de jonge Jaxon Verhoeven in de door JS Racing op de baan gebrachte BMW 130i. Na de fraaie derde podiumplaats in de eerste wedstrijd viel het duo nu net buiten de prijzen in de Sport Divisie.



Na afloop van race twee deed de sympathieke dame haar verhaal. “Ik haalde al op mijn 14e mijn racelicentie bij de DRDO en op het moment dat ik 15 werd, reed ik mijn eerste races bij de DNRT en DRDO. Begin dit jaar werd ik gevraagd om een combinatie te vormen met de 19-jarige Jaxon Verhoeven. Dit wordt dus eigenlijk mijn eerste volledige jaar in deze klasse. We zijn nog niet de snelste, maar ons doel is om veel te leren. Magny-Cours is een vet circuit waar je echt rekening moet houden met de exit snelheid uit de bochten en niet te snel een bocht moet insturen. Wij maakten tijdens de tweede race een aantal foutjes, waardoor wij de aansluiting met de podiumplaatsen misten. We verloren veel snelheid doordat het rechter spatbord afscheurde. Ik word op de baan niet door de mannen gespaard, maar ben absoluut niet bang voor ze. Dat zal ik de komende wedstrijden gaan bewijzen.”

Ondanks een straf en materiële malheur glimlachte Martin Huisman na de race van oor tot oor. “Wat een fantastisch circuit is dit, ik heb me ontzettend vermaakt. Ik reed deze tweede race in de VW Golf TCR alleen doordat mijn teamgenoot Jonas de Kimpe andere verplichtingen had. Tot aan de pitstop zat ik er goed bij, maar ik werd bestraft met een drive through penalty vanwege een iets te korte stop. Toen op het rechte stuk ook mijn remschijf explodeerde was het jammer genoeg einde verhaal. Maar we komen eraan en de verschillen in de Supersport 1 klasse worden alleen maar kleiner. Op naar de volgende race!”

Dick van Elk kijkt tevreden terug op het racedebuut van de Mazda MX-5. “De auto heeft het fantastisch gedaan en we hebben het hele weekend prima kunnen rijden op één set banden. De auto is erg vergevingsgezind en laat zich erg prettig besturen. Ik weet dat ik niet een erg snelle rijder ben, maar kon daar waar vermogen niet bepalend is de Cupra’s goed volgen. Ik weet zeker dat de rijders in de Mazda MX-5 Cup heel erg veel plezier van deze racer gaan hebben.”

De volgende races in de Supercar Challenge worden gereden op het circuit van Zolder. Van 31 mei tot en met 2 juni rijden zij tijdens de Zolder Superprix wederom twee races van een uur.

PR

10529076
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5413
9746
24733
10432803
186537
257487
10529076

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven