In de tweede wedstrijd op Spa-Francorchamps van de Supercar Challenge en GT& Prototype Challenge vertrekt Stephan Rupp met zijn Ligier LMP3 van poleposition met Stienes Login in de Kraft Norma naast hem. Maar het is toch weer de winnaar Max Aschoff, in de Ginetta Nissan G57, die hem in de eerste bochten de loef afsteekt en de koppositie pakt. Met Longin op plaats twee gevolgd door Marcelo Marateotto en de teruggezakte Rupp op plaats vier.



De race duurt echter maar één ronde. De strijd in Supersport 1 is zo close dat een aantal rijders elkaar raken. Einde oefening voor Stephan Polderman en zijn Ferry Monster Autosport teamcollega Max Veels die bij een carambolage van de baan raken. Ook Ruud Olij met de BMW E92 M3 en Luuk van Loon zijn bij dit incident betrokken. Alle vier moeten zij de strijd staken. De safetycar komt de baan op om de gemoederen wat te sussen.



Na een korte onderbreking zijn de wagens weer op weg. Aschoff heeft aan de kop een flinke voorsprong opgebouwd op Marateotto die CN-klasse leider Longin naar een derde plaats heeft terugverwezen.



In de GT divisie is het Floris Dullaart die zijn Porsche aan kop heeft geplaatst met Pierre Yves Paque met de Speedlover Porsche verrassend op de tweede plek en Ward Sluys daarachter. Max Weering heeft Bob Herber geraakt. Weering staat stil dwars op de baan, maar kan even later zijn weg vervolgen. Herber rijdt een heel stuk achteruit door het grind en komt met een kunstige actie op een vrije plek de baan weer op. Hij moet echter de pits opzoeken met een beschadigd en aanlopend bodywork, maar kan zijn race wel vervolgen. Weering krijgt voor deze actie een drive through penalty en zakt net als Herber een eind terug op de ranglijst.



In Supersport 1 is het veld al aardig uitgedund na de begincrash waarbij zes wagens betrokken waren. Lorenzo van Riet met de Leon Cupra TCR is de koploper, gevolgd door Dennis de Borst op al geruime achterstand. Op derde positie rijdt Robert van den Berg met de BMW E90. Goed te zien dat na een nacht hard doorwerken de BMW van Marcel van de Maat aan de start is verschenen. Hulde voor het BS Racing Team, die de aandrijfproblemen in de avond en nachtelijke uren toch hebben opgelost.

In de Sport divisie zijn het de Belgen Chris Voet/Bart van den Broeck die leiden voor Rob Nieman en Tim Schulte/Dillon Koster. Na zijn moment boven op de Raidillon van gisteren is het Henk Tappel en zijn team niet gelukt om hun wagen aan de start te krijgen.

Na de verplichte pitstops halverwege deze race van één uur en 1 ronde heeft Max Aschoff, die alleen rijdt, de leiding van de wedstrijd over moeten doen aan de Ginetta Nissan LMP3 van Jean Marc Ueberecken, die het stuur van Jean-Pierre Lequeux had overgenomen.

In de GT klasse is het nog steeds de Porsche van Floris Dullaart die de leiding heeft voor de Speedlover Porsche van equipe Yves Paque/Paisse. Jos Jansen is opgeklommen naar de derde plaats, maar wordt bestraft met drive through penalty vanwege een te korte pitstop. Kampioenschapleider John de Wilde is zich na een lekke band langzaam aan het opwerken vanuit de achterste GT regionen.

Mede door de verschillende successtraffen bij de pitstops en het uitvallen van de diverse kanshebbers liggen de broers Van den Berg op kop in Supersport 1. Hun voorsprong op de aanstormende Stan van Oord is echter minimaal. Ook Marcel van der Maat en Oscar Graper met de Bas Koeten Audi RS3 TCR liggen op het vinkentouw. De race is over voor Thijmen Nabuurs die zijn Leon Cupra op het rechte stuk na La Source aan de kant moet zetten.



In Supersport2 rijdt Jerome Greenhalgh met de Saker op kop en de BMW Zilhouette van Maxime Oosten daarachter.In Supersport 2 moet Robin Greenhalgh met de Saker de leiding overgeven aan Milan Teekens. De derde plaats is voor Remco de Beus met de BMW E36 M3, waarvan de nodige onderdelen de uren voor de race nog vanuit alle hoeken werden aangeleverd om de BMW aan de start te krijgen.


In de Sport divisie is het toch weer Rob Nieman die op kop rijdt voor John van der Voort, die het stuur had overgenomen van Sandra van der Sloot. De Clio van het duo had gisteren de nodige problemen, maar rijdt nu weer probleemloos zijn rondjes.

In de slotfase wordt het nog bloedspannend tussen de koplopers Aschoff en Jean Marc Ueberecken. De beide Ginetta’s zitten heel dicht bij elkaar. Koploper Aschoff spint echter bij het ingaan van de Busstop chicane bij het inhalen van diverse achterblijvers wanneer hij Milan Teekens raakt. De Duitser zakt terug naar de vijfde plaats waardoor het lijkt dat Jean Marc Ueberecken de wedstrijd zou gaan winnen. Echter in de allerlaatste bochten weet Laurents Hörr, als een duveltje uit een doosje, de jokerkaart nog te trekken en Ueberecken te passeren.



In GT is het de Certainty Racing Porsche van Floris Dullaart die de klasse wint voor Max Weering die ondanks een drive through straf toch nog knap tweede wordt. De Speedlover Porsche van equipe Yves Paque-Paisse pakken knap de laatste podiumplaats.

In de Supersport 1 lijkt niemand opgewassen tegen Stan van Oord en Dennis de Borst in hun Febo Racing Team Leon Cupra TCR. Marcel van der Maat scoorde weer prima met een tweede plaats en dat had hij gisteravond rond 11 uur niet durven geloven. Oscar Graper reed naar een derde plaats met de Audi TCR.



Nadat Milan Teekens net als gisteren zijn wagen aan de kant moest zetten na de touché met wedstrijdleider Aschoff wonnen Robin en Jerome Greenhalgh in de Supersport 2 divisie met hun Johan Kraan Motorsport Saker voor Remco de Beus op grote achterstand.



In de Sport divisie reed Rob Nieman zijn Renault Clio 1.6 Turbo naar de overwinning voor John van der Voort in een gelijkwaardige wagen. De laatste podiumplaats was er voor Tim Schulte in zijn Certainty Renault Clio 4.



Foto's: Trevor Noble
Tekst: PR

10526019
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2356
9746
21676
10432803
183480
257487
10526019

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven