Het team van Moritz Racing moest op het TT Circuit van Assen flink aan de bak om zich door het raceweekend heen te slaan. Met name mechanische problemen in de kwalificatie en beide manches van de Dutch Supercar Challenge, zorgden ervoor dat het raceteam uit Amsterdam genoegen moest nemen met een positie in het middenveld. Met voldoende kilometers in de benen tijdens de Rizla Racing Day, hoopt Moritz Racing klaar te zijn voor de belangrijke 24-uursrace van Zolder op 27 augustus aanstaande.

Op vrijdagochtend stond de enige vrije training op het programma. Patrick Moritz nam deze voor zijn rekening en verkende eerst op droog de 4,555 meter lange baan. Na drie ronden begon het echter te regenen, zodat hij opnieuw de rempunten moest bepalen. Na de sessie nam Bert Moritz het stuurtje over en probeerde in de kwalificatie een snelle tijd op de chrono’s te zetten. De ervaren rijder kwam tot snelle rondetijden, totdat het differentieel van de Marcos Mantis plotseling stuk ging. Het team van Moritz Racing probeerde het euvel nog te herstellen, maar zag dat de schade niet meer te repareren was.

De crew besloot om de wagen achteruit terug de pitstraat uit te duwen, waarbij de auto toevallig de tijdlus passeerde. Deze registreerde een fraaie vijfde tijd (!), maar in werkelijkheid moest het team met wagennummer 240 genoegen nemen met de 34e plaats algemeen. Doordat Moritz Racing de bewuste onderdelen niet bij zich had, leek het raceweekend reeds op vrijdag over te zijn. Een geluk bij een ongeluk was op de werkplaats in Amsterdam nog een andere pignon en kroonwiel voorhanden, waardoor men toch kon deelnemen aan de races op zaterdag en zondag.   

Bert kwam op zaterdagmiddag goed uit de startblokken en wist een aantal posities op te schuiven naar voren. Hij kwam echter in contact met één van de Porsche deelnemers, waardoor de inwoner uit Nieuw-Vennep van de baan spinde. Bert kwam hierbij niet geheel ongeschonden uit de strijd en zocht met een kapotte spoorstand de pitstraat op. Toen het onderdeel was vervangen en Patrick direct zijn stoeltje had overgenomen, begon hij aan zijn stint tijdens de één uur durende race. Hij zat net in het juiste ritme, totdat hij na slechts drie ronden een ‘drive-through-penalty’ kreeg voorgeschoteld. Deze werd toebedeeld, doordat de wedstrijdleiding van oordeel was, dat Bert schuld had aan de touche met de Porsche. Na de penalty vervolgde Patrick zijn weg en probeerde weer in het ritme te komen. Hij kwam uiteindelijk als 29e algemeen over de meet. Dit betekende een achttiende plaats in de Supersport 1 divisie.

Op zondag had Bert Moritz in de stromende regen voor volle tribunes een wereldstart. Hij klom zelfs op naar de negentiende plaats algemeen en probeerde zijn positie met verve te verdedigen. Toen de regen na een periode plaats maakte voor een waterig zonnetje, wilde Bert zijn ruitenwissers uitzetten. Hij drukte echter ook op de knop van de hoofdschakelaar, waardoor hij voor een korte tijd stil kwam te staan. Hij kreeg zijn wagen echter snel weer aan de praat en verloor hierdoor slechts vier posities. Daarna maakte Moritz zijn verplichte pitstop, waarbij Patrick weer het stuurtje overnam. De 34-jarige rijder kreeg na vier ronden prompt een lekke band linksvoor en kwam naar binnen voor een nieuwe. Het team had geen regenbanden op voorraad, zodat men besloot om er een slick op te zetten. Patrick koos het natte asfalt, maar zag dat de auto steeds ‘zoekende’ was. In de volgende ronden moest hij met kunst en vliegwerk zijn bolide op de baan zien te houden en verloor hierbij veel terrein. Hij eindigde de race als dertigste algemeen en twintigste in de klasse Supersport 1.

Patrick Moritz: “We hebben dit weekend met de nodige tegenslagen te kampen gehad, waar we telkens goed uit wisten te komen. We dachten dat het weekend op vrijdag al over was, want we hadden geen reserve onderdelen voor het differentieel bij ons. Eenmaal in de werkplaats aangekomen, vonden we gelukkig de onderdelen die we zochten. In de races zaten we er goed bij, maar een kromme spoorstang in race 1 en een lekke band in de afsluitende race zorgden voor de nodige problemen. Gelukkig hebben we auto heelhuids naar de finish kunnen brengen, want over drie weken staat de 24-uursrace van Zolder op het programma. We hopen daar voor een goed resultaat te gaan!”

www.moritzracing.nl

10525966
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2303
9746
21623
10432803
183427
257487
10525966

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven