'Het is een mechanische sport, dus technische problemen horen er af en toe ook bij', is Stan van Oord realistisch. 'Wel erg jammer dat het ons net gebeurt tijdens zo'n druk bezocht evenement als de Gamma Racing Day.' De schade bleef gelukkig beperkt, want in de eerste race werden Van Oord en zijn teamgenoot Dennis de Borst vierde en finishten hun grootste concurrenten achter hen. In de tweede race werden zij vijfde en daardoor behouden ze een mooie voorsprong van 21 punten in de titelstrijd.



Maar liefst 90.000 toeschouwers bezochten afgelopen weekend de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen. Stan van Oord heeft goede herinneringen aan dit evenement, vorig seizoen behaalde hij hier met twee polepositions, twee overwinningen en tweemaal de snelste rondetijd de maximaal haalbare score.

Tijdens de kwalificatie op vrijdag zag het er opnieuw goed uit. Al vroeg in de sessie reed de regerend kampioen Supersport 1 een snelste ronde van 1:46.1 en die tijd bleek voor niemand te verbeteren. Ook zijn tweede rondetijd bleek goed voor de poleposition in race 2 en daarmee begon het weekend uitstekend. "Ik was eerlijk gezegd wel verbaasd, want in de vrije trainingen was ik sneller geweest en ik had verwacht dat een ronde in de 1:45 nodig zou zijn voor de pole. Vlak voor ons reed echter een klasse met historische racewagens en kennelijk heeft dat de baan toch iets trager gemaakt. Wij zijn in elk geval blij met de twee mooiste startposities voor beide races."



Dennis de Borst nam zoals gebruikelijk de eerste stint voor zijn rekening en al snel werd duidelijk dat de SEAT Leon Cupra problemen had. De gele bolide verloor terrein en De Borst moest alles uit de kast halen om redelijke rondetijden te rijden. Na de verplichte pitstop kwam Van Oord als zevende in zijn klasse de baan weer op, bovendien op flinke afstand van zijn concurrenten. Tijdens de race kon hij slechts één deelnemer passeren en hij kwam als zesde over de finish. De nummers één en twee bleken een te korte pitstop te hebben gemaakt en werden daarvoor bestraft, waardoor Van Oord toch nog als vierde geklasseerd werd. "Echt ongelofelijk, zelfs met deze teleurstellende race lopen we nu nog punten uit op onze concurrenten. Dat is echt een geluk bij een ongeluk."

Direct na de race keek zijn team Ferry Monster Autosport wat het verlies in vermogen veroorzaakt had en gelukkig werd dit al snel gevonden. De tweede race op zondag zou voor volle tribunes een mooie revanche kunnen worden.

De Borst was bij de rollende start vanaf poleposition prima weg, maar merkte direct dat ook nu een gebrek aan vermogen het onmogelijk maakte om de concurrentie voor te blijven. Dit keer kwam Van Oord na de rijderwissel zelfs als negende de baan weer op en ook hij merkte dat aanvallen onmogelijk was. Geconcentreerd bleef hij zijn ronden rijden en ondanks het tekort aan snelheid wist hij zijn Leon Cupra als vijfde over de finish te rijden. "Dit was echt het maximaal haalbare. We hebben wel overwogen om binnen te komen om te zien wat er aan de hand was en dit zo mogelijk te herstellen. Maar een pitstop kost teveel tijd, dus we besloten om te proberen toch zoveel mogelijk punten te scoren en dat is gelukt."



De volgende twee races zijn op 4 en 5 oktober op het circuit van Spa-Francorchamps. "Daar hebben we geen successeconden en wanneer de technische problemen wegblijven kunnen we daar weer voor de overwinning strijden", blikt Van Oord vooruit. "In het klassement staan we er gelukkig nog steeds erg goed voor, dus we hebben alle vertrouwen dat we voor de grote beker kunnen blijven strijden."

Tekst: PR

10552280
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9095
9480
47937
10432803
209741
257487
10552280

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven