Marcel Roeleveld en Bas Baars zijn er in geslaagd om tijdens de Tango Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort hun eerste overwinning in de Toerwagen Diesel Cup te behalen. Het tweetal, komend van een negende startpositie, wist zich in 32 ronden op te werken naar de leiding in de wedstrijd. Daarmee verwees het duo met hun Volvo C30 D5, de equipes Marcel Nooren/Pim van Riet en Sven Andries/Marc Goossens (beide BMW 120d) naar de tweede en derde plaats. Klassementaanvoerder Jeroen den Boer finishte met zijn Toyota Auris 2,2 JTD als zevende.


Equipe Nooren/Van Riet wist bij het doven van de lichten haar pole-position te verdedigen, door als eerste de Tarzanbocht in te duiken. Ondertussen nam het damesduo Gaby Uljee/Lisette Braams de tweede plaats van Andries/Goossens over. De topdrie gaf elkaar vervolgens geen duimbreed toe, tot het moment dat Uljee/Braams door een technisch defect terugviel in de uitslag. Den Boer profiteerde en nam de derde positie over, maar belandde na de pitstopserie alsnog buiten het podium doordat hij als klassementsaanvoerder extra lang stil moest staan.

Nooren, dit weekend rijdend met GT4-coureur Van Riet, moest eveneens een zogehete erestraf inlassen en zag door de langere pitstop zijn rivalen Andries/Goossens de leiding overnemen. Andries: “Ik had er al een beetje op gerekend dat we na de rijderwissel de leiding zouden kunnen pakken en heb daardoor, met Pasen (waarbij Andries vanuit kansrijke positie na een aanvaring uitviel) in mijn achterhoofd, geen overbodige risico’s genomen om er voorbij te komen.”

Andries had daarbij echter geen rekening gehouden met het ontketende Volvo-tweetal Baars en Roeleveld, dat zich binnen twee ronden van de derde naar de koppositie opwerkte. Door een technische storing viel Andries/Goossens terug naar de derde positie. Het duo Nooren/Van Riet zag equipe Baars/Roeleveld uiteindelijk 7,322 seconden bij haar vandaan lopen. “Bij Volvo hadden ze vandaag gewoon meer snelheid en de zaken beter voor mekaar”, gaf Van Riet toe. “We konden er weinig tegen uitrichten, maar we hebben voor mijn teamgenoot Marcel Nooren goede zaken gedaan voor het kampioenschap.”

De champagne na de eerste overwinning in de TDC smaakte voor Roeleveld en Baars (tevens directeur van Volvodealer NIHAM) extra zoet, te meer omdat het duo met een eigen ontwikkelde auto de hoogste trede op het podium wist te behalen. “Er werden vandaag geen cadeaus gegeven; we hebben er heel hard voor moeten rijden”, vertelde Roeleveld na de podiumceremonie. “Maar doordat de concurrentie tijdens hun pitstop langer stil moest staan, konden we optimaal profiteren!”

Aanstaande zondag wordt de tweede wedstrijd van de Toerwagen Diesel Cup verreden.

Toerwagen Diesel Cup Race 1:
1. Equipe Baars/Roeleveld, Volvo C30 D5, 47 ronden, in 1 uur 40 min 29,636,
2. Equipe Van Riet/Nooren, BMW 120d, op 7,332 seconden,
3. Equipe Andries/Goossens, BMW 120d, op 20,760,
4. Equipe Steenmetz, VW Golf, op 32,346,
5. Equipe Charles/Frankenhout, BMW 120d, op 33,768,
6. Equipe Van Leen/Sluiter, BMW 120d, op 52,480,
7. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2,2d, op 1 min 5,330,
8. Equipe Morien/De Groot, VW Golf, op 1 min 6,124,
9. Equipe Bos/Cornelissen, BMW 120d, op 1 min 31,616,
10. Equipe Slaghekke/Oosterman, VW Golf, op 1 min 50,560,
11. Equipe Gras/Dik, SEAT Ibiza Cupra, op 1 min 56,361,
12. Equipe Dekker/Van Dam, Toyota Auris 2,2d, op 1 min 56,560,
13. Equipe Braams/Uljee, BMW 120d, op 2 min 6,801,
14. Equipe Van der Vecht/Dekking, Alfa Romeo 147JTD, op 1 ronde,
15. Equipe Stox/L’ortye, BMW 120d, op 1 ronde,
16. Equipe Van der Vossen/Van Splunteren, op 1 ronde,
17. Geert Smeijsters, op 1 ronde,
18. Equipe Siebeling/Van der Veekens, op 2 ronden,
19. Equipe Zwart/Van Doorn, op 7 ronden,
20. Equipe Luc Braams/Van ’t Hoff, op 8 ronden.

Niet geklasseerd:
Equipe Wilschut/Euser op 34 ronden,
Equipe Versluis op 46 ronden.

De tweede race kwam op naam te staan van Pim van Riet en Marcel Nooren. Het duo, rijdend met een BMW 120d, nam in de eerste bocht de leiding over van de pole-sitter en stond de koppositie daarna alleen nog tijdens de pitstopserie af. Equipe Steenmetz eindigde op de tweede positie, terwijl Jeroen den Boer met een derde plek belangrijke punten voor het kampioenschap scoorde en de leiding in het tussenklassement behoudt.

Bij het doven van de lichten schoot equipe Van Riet/Nooren als door een adder gebeten naar voren en wist in de eerste bocht direct de koppositie over te nemen van de Volvo-equipe Marcel Roeleveld/Bas Baars. Ondertussen slalomde het als twintigste gestarte duo Frank Wilschut/Cor Euser zich een weg naar voren en wist al in de openingsronde het halve veld te passeren. Hun inhaalslag werd een halt toe geroepen na contact met equipe Steenmetz, wat Wilschut/Euser een lekke band opleverde.

Zo gecontroleerd het duo Baars/Roeleveld afgelopen vrijdag in de eerste wedstrijd nog de overwinning behaalde, zo ongeremd kwam hun weekend ten einde in de tweede manche. In een poging om verloren plekken goed te maken, elimineerde het Volvo-tweetal in een gevecht om de tweede positie zichzelf en de equipe Hugo Charles/Christiaan Frankenhout. Sven Andries/Marc Goossens werden eveneens getroffen, maar konden – na een bezoek aan de pitstraat –  hun weg alsnog vervolgen. Uiteindelijk werd het Vlaamse tweetal op drie ronden achterstand geklasseerd.

Jeroen den Boer profiteerde, nam dankbaar de tweede positie over en kon deze positie tot aan zijn pitstop behouden. Maar als klassementsaanvoerder moest hij vijftien seconden langer stilstaan en verloor daardoor zijn tweede positie aan equipe Steenmetz. “Ik had een goede start en kon aanhaken bij het groepje om de tweede plaats. Baars remde in de Tarzanbocht te laat en nam twee anderen mee; ik kon er goed omheen en lag toen tweede. Doordat ik echter langer in de pits moest stilstaan, werd ik uiteindelijk derde. Maar meer dan dit zat er echt niet in!”

Vader en zoon Steenmetz profiteerden van het ongeval aan de kop van het veld, maar leverden ook volop strijd in een gevecht met equipe Euser/Wilschut. “Ik werd door Euser bijna naast de baan gedrukt, maar ik heb geen grasmaaier, dus ik liet hem staan. Uiteindelijk hield ik er wel een slag in mijn velg aan over”, vertelde Ruud. “Ik merkte wel dat de auto daardoor wat meer trilde, maar echt veel hebben we er niet door verloren.” René voegde eraan toe: “Ruud heeft weer erg goed gereden, we hebben snelle rondetijden genoteerd en dit was het maximaal haalbare. De BMW was gewoon veel sneller vandaag!”

Nooren zorgde dit weekend voor versterking in de vorm van GT4-coureur Pim van Riet en dat betaalde zich in de eerste wedstrijd al uit met een tweede positie. In de tweede race wist Nooren/Van Riet de leiding in de eerste bocht over te nemen. Op de helft van de wedstrijd had het BMW-tweetal al een voorsprong opgebouwd van maar liefst twintig seconden. Uiteindelijk won de equipe haar eerste wedstrijd in de Toerwagen Diesel Cup met een marge van ruim 28 seconden. “Dit had ik absoluut niet verwacht”, vertelde Nooren verbaasd. “De Volvo ging vrijdag zoveel harder, maar ik had een goede start en kon hem buitenom inhalen en daarna al snel weglopen. Doordat ik me kon concentreren op het rijden van mijn eigen ronden en konden we een grote voorsprong opbouwen. Eerste en tweede in een weekend, helemaal top!”

De volgende wedstrijden in de Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens het Formido Race-Festival, 4 en 5 juli a.s. op TT Circuit Assen.

Toerwagen Diesel Cup Race 2:
01. Equipe Nooren/Van Riet, BMW 120d, 24 ronden, in 51 min 52,449,
02. Equipe Steenmetz, VW Golf, op 28,848 seconden,
03. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2,2d, op 30,640,
04. Equipe Cornelissen/Bos, BMW 120d, op 36,586,
05. Equipe Slaghekke/Oosterman, VW Golf, op 37,263,
06. Equipe Dik/Gras, Seat Ibiza Cupra, op 39,746,
07. Equipe Sluiter/Van Leen, BMW 120d, op 47,271,
08. Equipe Van der Vecht/Dekking, Alfa Romeo 147 JTD, op 55,673,
09. Equipe Van Dam/Dekker, Toyota Auris 2,2d, op 58,461,
10. Equipe Euser/Wilschut, BMW 123d, op 1 min 15,364,
11. Equipe De Groot/Morien, VW Golf, op 1 min 25,289,
12. Equipe Stox/L’ortye, BMW 120d, op 1 min 35,239,
13. Geert Smeijsters, SEAT Ibiza Cupra, op 1 min 53,210,
14. Equipe Luc Braams/Bol, BMW 120d, op 1 ronde,
15. Equipe Van der Veekens/Siebeling, Alfa Romeo 147 JTD, op 1 ronde,
16. Dries van der Vossen, BMW 120d, op 1 ronde,
17. Equipe Van Doorn/Zwart, BMW 120d, op 1 ronde,
18. Equipe Versluis, BMW 120d, op 1 ronde,
19. Equipe Goossens/Andries, BMW 120d, op 3 ronden.

Niet geklasseerd:
Equipe Frankenhout/Charles, BMW 120d, op 19 ronden,
Equipe Baars/Roeleveld, Volvo C30 D5, op 21 ronden

PR

10530284
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6621
9746
25941
10432803
187745
257487
10530284

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven