Er komt altijd een moment dat je een stapje terug gaat doen. Sommigen weten hun hobby zeer lang te blijven uitoefenen op het hoogste nivo, zoals Bleek sr., Lammers en Frans Verschuur. Voor de meesten is het na een paar jaar wel gedaan. Vaak is het een kwestie van centjes, tijd, leeftijd, andere interesses of een combinatie daarvan.

Teamwork Racing heeft voor dit jaar een Golf V aangeschaft waarmee gereden gaat worden op de DNRT-evenementen in de Golf Endurance Cup. Ikzelf zou met diezelfde Golf deelnemen in het TDC op de A-evenementen, samen met Ben Schilperoort. In december hebben we het drama met Herman van Informant Software, al vanaf mijn debuut in 2000 mijn hoofdsponsor en bij alles enorm betrokken. We besloten toen aan slechts 3 races deel te nemen met een iets lager budget, overigens nog steeds met Informant Software als (enige) sponsor.

In de Touring Diesel Cup zouden 3 merken gaan rijden in eerste instantie, met ieder een eigen divisie, plus men zou het totaal gelijk trekken. Er zijn tests gedaan en men riep dat de verschillen “nagenoeg gelijk waren”, waarna men besloot de divisies op te heffen en voor 1 totaalklassement te gaan. Gespannen wachtten wij de eerste race af en volgden we de ontwikkelingen, aangezien we vanaf de Jubileumraces aan de start zouden staan!

Wat schetst onze verbazing? Niet alleen is er 1 totaalveld van met name BMW’s, een paar Seat en een verdwaalde Golf, maar er is ook geen reglement met betrekking tot de techniek! Ongekend in de hedendaagse autosport en was het met Pasen al duidelijk, werd het met Pinksteren nog duidelijker: de slimmeriken – het liefst met een groot budget – hebben de snelste wagen. De onderlinge verschillen zijn duidelijk en het is bekend wat er allemaal aan de auto versleuteld kan worden. Dat wordt dan ook gedaan, want anders wordt je op 3 seconden per ronde gereden. De Seat heeft (o.a. door de banden) een slechte wegligging, maar loopt op het rechte stuk harder dan een Clio bleek in de vrije training! Onacceptabel in mijn ogen, het is op deze manier geen echte Cup meer. De verhalen op voorhand rijmen totaal niet met de werkelijkheid, en dus hebben wij op het verkeerde paard gegokt. Elk raceweekend zullen er nieuwe ontwikkelingen zijn en gaan auto’s harder en harder. Nu al moesten we rond de 8.000 euro extra investeren om er bij te kunnen komen. Een sperdifferentieel, compleet andere turbo, software laten ontwikkelen en zo meer, anders kom je niet mee. En dan is het einde zoek natuurlijk. Let maar op de tijden per raceweekend.

Het is niet mogelijk om onze sponsors een alternatief te bieden, en dus rij ik dit seizoen niet op A-evenementen. Het voelt als een voetballer met een knieblessure: je bent druk bezig met de voorbereiding, maar ineens sta je langs de zijlijn. Ja, ik probeer te herstellen en volgend jaar weer aan de start te staan, maar dit jaar wordt er niet gereden. En wellicht helemaal niet meer. In 2008 concentreer ik me op mijn zoontje Jesper, die begonnen is met karten.

Ik wil dan ook mijn teamgenoten bedanken, Informant Software en alle andere betrokkenen. Hopelijk tot ziens in 2009!

Met sportieve groet,


Pim Hoekzema

10530490
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6827
9746
26147
10432803
187951
257487
10530490

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven