Na twee raceweekeinden afwezig te zijn geweest in het Dutch Power Pack, kwam ik dit weekend aan de start in de Toerwagen Diesel Cup tijdens de Jubileumraces in Zandvoort.

In eerste instantie zou ik deze wedstrijd met Pim Hoekzema in een Golf deelnemen, maar de investering om die auto competitief te maken was zo groot dat we dit niet waard vonden en er van afzagen. Gelukkig had ik een mooi alternatief, want ik kon met Theresia Balk in een BMW120d stappen. Met achterwielaandrijving op zich al een leukere auto.

Op vrijdag aangekomen had Theresia alles al geregeld op de paddock en kon ik nader kennismaken met de rest van het team. Voor een aantal een (bijna) nieuwe ervaring bleek. Door het niet al te beste tijdschema hadden we slechts 20 min. training die we met z’n tweeën moesten invullen en door een enorme chaos op de paddock gingen we 10 min. te laat de baan op. We hadden daardoor vrijwel niets kunnen rijden helaas. Lekker geregeld daar.

Op zaterdag de kwalificatie. Die zou ik voor mijn rekening nemen en had een ambitieus doel gesteld. Hier kwam helaas niets van terecht toen ik in mijn tweede snelle ronde door een remprobleem naast de baan kwam. Teleurstellend 18e. Onze technische vrienden Wijmar en Klaas vonden het voor een eerste keer niet erg en gingen aan de slag om een defecte remklauw te vervangen. Voor de race kwam Patrick (Theresia’s teamgenoot van vorig jaar) om ons te helpen bij de pitstops. Hulde, want ik weet hoe vervelend het is om er naast te staan. Een racer wil alleen aan het stuur zitten tenslotte.

Geen beste startplek dus, maar het knokken van achteraf kan ook een zeer mooie race opleveren.  Mijn start was super en voor de eerste bocht had ik er al twee te pakken. Ik kwam in een leuk gevecht en wist de een na de ander te passeren. Het remmen was nog steeds lastig en het leek of mijn pedaal steeds zachter werd. Ik moest het inhalen dus op rare plaatsen proberen aangezien uitremmen vrijwel onmogelijk was. Het lukte bijvoorbeeld wel buitenom in de Tarzan, maar een actie door de modder tussendoor in de Audi S lukte net niet helaas, maar was wel spannend.

Na 5 ronden lag ik 12e en reed met ca. 190km/h op het Scheivlak af. Aangekomen op mijn rempunt wilde ik wat vertragen, maar …….o o niemand thuis! Ik ging dus vol rechtuit de grindbak in. In de volle overtuiging dat dit een flinke klapper of een roller ging worden had ik alle hens aan dek met gassen, remmen, sturen, alles en wist wonderwel zonder schade toch weer (als laatste) de baan op te komen.

Ik ging naar de pits om de auto na te laten kijken. Daar konden ze er niets aan doen en we besloten met ca. 10% remkracht de wedstrijd uit te gaan rijden in de hoop op uitvallers. Na de verplichte rijderswissel deed Theresia ook heldhaftige rondjes met een net tempo, maar moest nog een paar keer binnenkomen voor mankementjes door onderdelen die de klappen in de grindbak toch niet leuk hadden gevonden. We wisten uiteindelijk als 19e te finishen met 3 uitvallers achter ons.

Het resultaat was natuurlijk niet om naar huis te schrijven, maar iedereen stond te glunderen van de inhaalacties en vol goede moed werden de remmen weer onderhanden genomen, waarbij er dit keer een voorste remklauw was gesneuveld en dit combineerde met een lekkage. Ook de afstelling werd nog aangepakt, dus ik zou met een compleet andere auto de zondagrace aanvangen. Erg leuk overigens hoe de betrokkenheid van een aantal andere teams is en je gewoon willen helpen als dat nodig is.

Er werd tot ’s avonds laat doorgewerkt en de volgende dag stond de auto weer klaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet gerust op was. Ik weet dat de jongens alles proberen en ik moet me wellicht ook nog wel aan de auto aanpassen, maar dit was niet goed en onverklaarbaar, dus waarom zou nu wel alles goed blijven?

Maar goed, niet zeuren en de beuk erin. Mijn start ging een stuk minder goed. Wel goede reactie, maar toch nog onwennig met de koppeling. Daarnaast zat ik klem achter een auto en na de eerste bocht lag ik schrikbarend 21e!!!  Meteen maar tanden in het stuur, anders is iedereen weg en ik ga echt niet achteraan eindigen!!!

Richting het Scheivlak zet ik een zwarte Seat onder druk en bij het insturen zet ik de BMW er brutaal tussen. Hoppa, one down, 19 to go (wat irreëel, maar je moet toch een doel stellen). Aanremmen Audi S stak ik een Alfa voorbij en bij het opkomen van het rechte stuk zit ik al naast een BMW. Dit gaat weer goed, net als gisteren naar voren knallen. Maar ik krijg het niet cadeau en mensen knokken voor hun plek. Klaas vraagt over de radio hoe het gaat en ik vraag hem zo even terug te bellen, want ik ben bezig  met een volgende BMW en het is momenteel wat krap langs de muur. Lekker op dreef dus, ondanks dat ik duidelijk eerder moet remmen dan iedereen. De remdruk is nog niet goed en de remweg valt ook nogal tegen. Door hierop aan te passen weet ik zo naar voren te rijden en wij wisselen als een van de laatste. Dit keer doet Mike (normaal de fotograaf voor het team, maar we kwamen handjes tekort) de pitstoptiming en stuurt Theresia mooi op tijd weg, die als 13e de baan op komt. Ze heeft nog weinig gereden, maar pakt mooi het tempo op tot het na een paar rondjes weer zover is. De remdruk valt weg en Theresia spint in de Audi S. Dit kost ons uiteindelijk 3 plaatsen, maar ze weet onze BMW uit de muur te houden en we komen gelukkig onbeschadigd als 16e over de finish.

Niet echt de plek die ik vooraf in gedachten had, maar hopelijk hebben we meteen alle pech van het seizoen gehad en kan het alleen maar beter gaan. Als team heeft iedereen goed aan elkaar kunnen wennen en we hebben veel geleerd om te verbeteren. Nu nog de remmetjes aanpakken en volgende keer kunnen we om heel andere plaatsen strijden.

5 en 6 juli rijden we tijdens het Dutch Power Pack in Assen. Niet echt mijn baan, maar we gaan er vol in!

Race groeten,


Ben Schilperoort
www.revline.nl

 

10530057
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6394
9746
25714
10432803
187518
257487
10530057

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven