Frissere omstandigheden dan verwacht. Af en toe wat spetters en een gematigd windje. Anders dan de voorspelling vooraf: zonnig! Verdikkemie! Beide coureurs van PRc2 zijn er klaar voor. Alhoewel: eentje heeft er vreselijk veel zin in en de ander kan van de stress niet meer praten, maar dat maakt het lekker rustig voor de overige teamleden zullen we maar zeggen.

Alles staat. De auto rijdt 'plain and simple' rond tijdens de test. Af en toe een opmerking in de zin van 'er moet nog wel wat gedaan worden aan sponsoring niet"?' doet het team inwendig lichtelijk gniffelen, want ze werken volgens een plan. Namelijk: in de loop van de vrijdag verschijnt pas de echte racewagen ten tonele…………………. voorzien van, hoofdzakelijk, witte bestickering op het zwarte pelsje van het beestje. En ja… er zijn wel degelijk sponsoren! Zo verschijnt het team op zaterdag in vol ornaat ten tonele voor de kwalificatie (P18).

Tijdens de eerste race bijt Ben Schilperoort de spits af. Hij rijdt van 18 naar 12. Daar gaat hij hinder ondervinden van te onvoorspelbare remmen. Hij komt vóór de rijderswissel mag geschieden nog binnen na een uitstapje van 190 km/u in het Scheivlak ten gevolge van de remmen om te bezien of alles heel is en eventuele grind voor onbalans uit de wielen te laten halen. Niets aan de hand en hopla.. ben scheurt weer weg. De strategie in deze:'je zit in een ritme… probeer het vast te houden, maar als je het niet meer vertrouwt kom dan binnen'.

Na 43 minuten besluit het team, dat het tijd is om binnen te komen. De rondetijden worden niet beter en even binnen geeft de remmen koeling. Theresia neemt het stuur over.  De wissel verloopt goed, maar kan strakker! Ook hier kan nog tijd gewonnen worden. En het is nodig!  De rondetijden dalen. Gezien de omstandigheden is dit niet verkeerd. Echter, de remmen blijven onvoorspelbaar en alles aan de auto trekt. Lekke band? Naar binnen! Nee. Weer rijden… niet goed… ga maar zoeken! Weer naar binnen! Het blijkt een losse bodemplaat. Team Dekker merkt dit ook op en komt nog even helpen. Kortom: tijdens race 1, vier pitstops inclusief een rijderswissel met als eindresultaat de 19e  positie. Jammer, maar het biedt perspectieven. Morgen beter! Werk aan de winkel: op zoek naar de problemen met de remmen.

Aanpassingen aan de remmen met behulp van team Achterberg, ook de afstellingen aangepast en het wordt zondag. Starten vanaf positie 19. Ben start weer. Theresia is minder gespannen, maar laat dit spel nu liever even over aan Ben. Dit terwijl het regulier altijd andersom was met teamgenoot Patrick Stam: Theresia start en Patrick maakt af. Ben rijdt van plek 19 naar plek 13, maar ondervindt nog steeds hinder van de remmen. Uitstapje in de Audi S maakt dit helder. Het team is lichtelijk aangeslagen door dit feit. Hierbij komt ook nog eens dat de baan relatief gezien extreem glad is, waarbij het gemiddelde tempo bij iedereen een seconde of 2 langzamer is dan gister. Vreemd, maar waar!

In de 35e minuut pakt Theresia het stuur over. Na een spin in de Audi S waarbij ze op het vuil aan de binnenzijde van de baan komt (nog door Ben neergelegd overigens!!) terwijl ze met hoge snelheid de bocht ingegaan is na onvoldoende vertraging. Hierdoor verliest ze veel tijd. Ze komt uiteindelijk als 16e over de streep. Tevreden is ze niet, maar anders dan vorig seizoen is ze blij met de wagen! Ze spreekt van meer vertrouwen hebben, ook al heeft ze alle vertrouwen in deze wagen, ondanks de remmen! Dit was vorig seizoen in de Suzuki wel anders.

Maar ………………..hoe is het verder om er weer te zijn?

Theresia: Twee races niet geweest en de constatering: er is niets veranderd! Haha. Ongelofelijk! Je leert van dingen denk ik altijd maar nee dus!  De opzet van het 'tentenkamp' verloopt nog steeds even chaotisch, evenals de zaken eromheen die geregeld zouden moeten worden. Dit zorgt toch wel voor enige (onnodige) stress hoor?! Nou ja, het was weer te horen natuurlijk.

Stress slaat altijd op mijn stem. Wel lekker rustig voor iedereen gelukkig maar want ik heb wel even zitten razen in de auto. Haha. Hier bouwde de stress verder op, maar ook voorafgaand aan de races. Nu ben ik gezegend met veel mensen om me heen die ongelofelijk goed helpen, meedenken en –helpen anders had ik helemaal geen geluid meer gehad. 

Kort voor deze race moest de auto nog even 'snel'  naar Bleijswijk voor een extra tank inbouwen à 30 liter. Rijd je alsnog geen 2 uur, dus waarom moest ie erin vraag je je dan af…..maar goed hij zit!

Tja en dan kom je hier: geneuzel met de tent. Waar kom je, waar mag je, etc. en ik heb toch echt een prachtig plattegrondje ingestuurd en daar kun je een schema op bouwen. Maar goed...  Dan hebben we nog de dag van de inschrijving/testen etc., waarbij stickers die er niet zijn, die je wel op je auto moet hebben…. Regel je zelf wat.. flikkeren ze eraf tijdens het rijden… kom je bij de keuring gaan ze je vertellen, dat ze je niet goed mogen keuren vanwege de bestickering, die er niet opzit…Tja... hoe maken we het elkaar zo lastig mogelijk hé? En dan zijn op dat moment de meest gebruikelijke uitspraken 'maar dat is niet onze schuld'-'daar zijn wij niet verantwoordelijk voor'' met de uiteindelijke klapper 'je bent verantwoordelijk voor je eigen auto'.  Zucht! Een té gevatte opmerking als tegenhanger voor de opmerking 'we keuren volgens de KNAF' met 'nou dan kunnen we op houden want we vallen onder de NAV' wordt dan niet echt gewaardeerd... maar geeft wel een goed gevoel. hahaha!

We schijnen lichtelijk masochistisch ingesteld te zijn, want we betalen veel geld voor een hoop stress. Maar ja… het spelletje is zo grappig soms hé? En daar zijn we hier voor! Sport, spel en plezier!

Ben:…………… Is top om er weer te zijn. Ik miste de competitie en de adrenaline toch wel erg. Ik ben hier met een nieuwe auto, een nieuw team, een nieuwe teamgenoot(je... want zo groot is ze niet), dus alles is wel wennen.

De achterwielaandrijving is niet helemaal nieuw voor mij, maar deze auto is wel wennen. Volgens mij gaat het steeds beter! Ik weet zeker dat het nog een stuk beter zal gaan als we de remmen helemaal op orde krijgen en dat ze doen wat ik wil. Het aanpassen aan de auto gaat wat makkelijker als de remmen voorspelbaar zijn namelijk. Zo bouw je meer vertrouwen op. Het rijden op zich vind ik top. De wegligging van deze bak is geweldig. Ik zit echt met een grijns in de auto als je met een lichte drift een bocht uit komt knallen.

Als je het naar je zin hebt gehad is het altijd lastig om te kijken wat er het leukst was, maar doe toch een poging: wat sprong eruit dit weekend?  Ben: Het leukste  moment……. hmmm……………….toen ik uit de auto stapte tijdens de rijderswissel en ik de tevreden gezichten zag van Wijmar en Klaas. Ze hebben er hard voor gewerkt en ze stonden te glunderen hoeveel plekken we wisten te winnen. Zij hadden de gevechten minstens zo spannend gevonden als ik.

Theresia: Mooiste moment.. lastig… niet echt mooi…anders mooi… ik vind het heerlijk om weer endurance te rijden. Het is zo leuk om te merken hoe men met deze cup bezig is onderling! Team Achterberg die helpt, Marcel Dekker die aan komt hollen tijdens een pits-pech-stop, Renate Sanders die nog even komt melden dat we de schakelmoment iets verder moeten verleggen, de eigen monteurs, die het onderste uit de kan halen om zaken te laten werken…… DIT is zó leuk na 2007! Geeft zeker moed voor de toekomst!

Misschien ook wel leuk, maar ook weer anders…stervend van de zenuwen kijkend naar het veld hoe het voorbij komt waarbij ik nog tegen de overige teamleden zeg: 'Jezus wat gaat dat hard' En dan vervolgens gewoon zelf meerijden! J Geweldig!

Met de ervaring van het eerste weekend en gemaakte afspraken voor de nodige testen en verbeteringen staat het team vol goede moed en vertrouwen aan de start tijdens de Dutch Power Pack op 5 en 6 juli 2008 !!!

Nou dan is het nu op naar de volgende. Assen het eerste weekend van de juli. Hoe gaat het worden?

Ben:  Ik heb er zin in! Het is bepaald niet mijn favoriete circuit, maar het blijft leuk. Als we het remprobleem dan ook nog onder controle hebben gaan we stappen vooruit maken. Ik heb dit weekend weer kunnen oefenen met inhalen. Heb het naar mijn zin gehad en het smaakt naar meer!

Theresia: Wij staan, net als enkelen met ons, even voor een raadsel met de remmen. Ik heb daarom al wat afspraken gemaakt om er verder naar te kijken. We willen goed voorbereid op Assen verschijnen. Dan moet er qua rijden ook wel het nodige uitkomen, lijkt me. Als het plezier maar blijft. Ik heb nu mijn vuurdoop gehad en er zit meer in. Dat is wel goed om te weten.
 
www.theresiabalk.com

10530512
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6849
9746
26169
10432803
187973
257487
10530512

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven