Liesette Braams en Gaby Uljee stuurden in de vijftig minuten durende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup hun BMW 123d als eerste over de finish. De damesequipe verschalkte in het bijprogramma van de RTL GP Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort in de eindfase het tweetal Michael Bleekemolen en Ronald van de Laar. Het duo met de nieuwe BMW 320D profiteerde slim van de safety car situatie. Ron Swart en Marcel van Leen (BMW 120d) maakten het podium compleet.

Ricardo van der Ende nam bij de start de kop, maar werd direct onder druk gezet door Duncan Huisman. De twee teamgenoten uit het HTC Dutch GT4 maakten het elkaar niet makkelijk en streden ronde na ronde voor leiding in de wedstrijd. Maar ook daarachter waren er volop gevechten. Het damesduo Liesette Braams / Gaby Uljee probeerde de aanstormende mannen achter zich te houden.  “Dat was echt leuk om te doen”, blikte Braams terug. “Bij de start was ik goed weg en heb lekkere gevechten gehad. Later zag ik dat Ronald Morien niet dichterbij kwam en een groepje daarachter ophield. Ook met Hugo Charles heb ik een leuk gevecht gevoerd, ondanks een kleine botsing in bocht 8.”

Vlak voor het openen van de pitstraat voor de verplichte pitstop met rijderswissel, klapte de BMW 120d van equipe Rijswick / Oprey bij het uitkomen van de Tarzanbocht in de vangrail. De safety car kwam op de baan en zorgde voor een bijzondere situatie. Terwijl de kop van het veld al langs start/finish was gekomen, ging de pitstraat open en profiteerden de equipes achterin het veld. Zo ook Michael Bleekemolen die het stuur van de BMW 320D overgaf aan teamgenoot Ronald van de Laar. “Ik wist dat het allemaal nooit langer dan één ronde zou duren, er lagen alleen wat onderdelen op de baan”, zei Bleekemolen die een tactisch trucje uithaalde. “Ik heb in de pitstraat tien seconden gewacht met de rijderswissel tot de ‘pitstop window’ open ging voor de verplichte pitstop. We zijn van rijder gewisseld en we reden plots op kop.”

De wedstrijd werd een ronde later hervat en de helft van het veld dook direct de pitstraat in voor de pitstop. Het duo Jan Joris Verheul en Peter van der Kolk kende een voortreffelijke race nadat het tweetal tijdens de eerste wedstrijd was uitgevallen. Dankzij een geweldige opmars van Verheul, lag de equipe na de pitstop tweede. Gaby Uljee nam het stuur over van Liesette Braams en ging op jacht naar de overwinning. “We moesten één ronde achter de safety car rijden, maar het moment waarop wij de pitstop maakten was goed”, blikte Uljee terug. “We lagen uiteindelijk derde en zag de BMW’s van Peter van der Kolk en Michael Bleekemolen voor me en ik liep erg hard op hen in. Ik verschalkte ze en kwam als eerste over de finish. Van deze prestatie hadden we niet durven dromen.”

Ronald van de Laar kwam met de nieuwe BMW 320D als tweede over de finish en was ondanks autoproblemen blij met dit resultaat. “Het motorvermogen viel constant weg, dus het was jammer dat we de eerste plaats niet konden vasthouden”, vertelde Van de Laar die vertrouwen heeft voor de toekomstige races. “We zijn de auto nog verder aan het ontwikkelen, dus dat gaat wel goed komen.”

Equipe Swart / Van Leen eindigde als derde nadat het duo vanaf plaats dertien was gestart. Verheul en Van der Kolk konden een topklassering niet vasthouden nadat de BMW 120d door een technische storing twee ronden voor het einde in het grind eindigde. Ook Ricardo van der Ende en Marcel Nooren lukten het niet om na een sterke openingsfase een topvijf klassering vast te houden en finishten als zestiende. Jeroen Dik, winnaar van de honderd minuten durende wedstrijd van vrijdag, moest na een zeer slechte start in de eerste ronde zijn Volkswagen Golf 6 langs de baan parkeren.

Race 2 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:
1 Eq. Liesette Braams / Uljee, BMW 123d, 22 ronden in 50 min 15,097 (113,135 km/u),
2 Eq. M. Bleekemolen / van de Laar, BMW 123d, op 7,633,
3 Eq. Swart / van Leen, BMW 120d, op 9,249,
4 Eq. D. Huisman / Luc Braams, BMW 123d, op 14,965,
5 Eq. De Kleijn / Cornelissen, BMW 120d, op 15,084,
6 Lev Fridman, Toyota Auris 2.2d, op 19,583,
7 Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 23,987,
8 Eq. Bol / van Voskuijlen, BMW 120d, op 25,495,
9 Eq. Brenger / Nick Bleekemolen, BMW 123d, op 30,755,
10 Eq. van Os / Bouhuys, BMW 320D, op 31,213,
11 Eq. Charles / L'Ortye, BMW 120d, op 38,928,
12 Eq. Galante / Molenaar, BMW 120d, op 48,786,
13 Eq. Wilschut / de Rademaeker, BMW 120d, op 1:00,965,
14 Eq. van der Vossen / Flinterman, BMW 120d, op 1:19,852,
15 Eq. Severs / Ruitenbeek, BMW 123d, op 1 ronde,
16 Eq. v.d. Ende / Nooren, BMW 123d, op 1 ronde,
17 Eq. Verheul / van der Kolk, BMW 120d, op 2 ronden,
18 Martin + Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 5 ronden,

Niet geklasseerd:
Eq. van Rijswick / Oprey, BMW 120d, op 12 ronden,
Eq. Timmer / Brunsveld, Seat Ibiza Cupra, op 19 ronden,
Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, op 22 ronden ,
Eq. Baars / Roeleveld, Volvo C30 D5, op 22 ronden,
Eq. Smeijsters / Gras, Seat Ibiza Cupra, op 22 ronden.

PR

10529892
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6229
9746
25549
10432803
187353
257487
10529892

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven