Na recent nog in Zolder actief te zijn geweest met een diesel aangedreven racebolide van het Duitse Volkswagen concern, was het tijdens het eerste weekend van juni voor Jeroen Dik tijd om weer op Circuit Park Zandvoort van start te gaan. Ook tijdens de Toerwagen Diesel Cup, die als onderdeel van het Dutch Power Pack het bijprogramma van de Masters of Formula3 vormde, is Dik actief met een dikke Golf.

Al in de tijdtraining maakte Jeroen Dik duidelijk dat het hem ernst is om vooraan mee te doen. De Volkswagen Golf van de zesde generatie mag dan een diesel zijn, maar zeker niet traag. In een spannende strijd om de tienden van seconden noteerde Dik een tijd van 2:04.476, wat slechts een tiende trager was dan de man voor hem op de tweede plaats. De derde positie viel hem ten deel, wat voor de eerste race van 100 minuten een prima uitgangspositie verschafte. De eerste race werd al op vrijdagmiddag verreden onder zonnige omstandigheden.

Op vrijdagmiddag rond de klok van 17.00 uur werd het veld losgelaten op het warme asfalt in de Zandvoortse duinen, waarna Dik prima onderweg ging voor een lange enerverende race waarin hij na 100 minuten en 25,503 seconden als eerste werd afgevlagd. De fraaie overwinning kwam niet uit de lucht vallen Jeroen had zijn bolide optimaal geprepareerd. Toch bleek de goede voorbereiding nog niet direct vruchten af te werpen. Bij de start van de race kwam de Golf 6 niet van zijn plek, waardoor er een flink aantal mensen voorbij ging. “We maken gebruik van een DSG versnellingsbak met flippers aan het stuur, maar de elektronica ging bij de start in de fout. Daardoor werd ik door een paar mensen voorbij gereden. Daarnaast moest ik zelf ook wat collega’s ontwijken die minder voorzichtig door het veld heen gingen,” aldus Jeroen Dik.

Dat een race niet in de eerste bocht wordt gewonnen bewees hij daarna toen hij de problemen had overwonnen en als een warm mes door de boter sneed. De snelheid was helemaal terug, waardoor hij zich naar de leiding kon knokken. In de loop van de race zou hij nog een prachtig gevecht aangaan met Ricardo van der Ende die op zijn achterbumper bleef hangen, maar geen kans zag zich langs de Golf te wringen.

Na de succesvolle eerste race vertelde Jeroen: “Door wat met het camber en de rijhoogte te spelen heb ik een hele strakke wegligging weten te bereiken, wat zich duidelijk in de race vertaalde in hele goede tijden en uiteindelijk de zege. Eerst hadden we de rijhoogte voor en achter in dezelfde verhouding gewijzigd, maar dat bleek niet de beste oplossing. We hebben de achterkant en de voorkant afzonderlijk aangepast en dat hielp ons flink vooruit door een verbetering van het bochtengedrag.”

Dat autosport bestaat uit pieken en dalen, bleek wel tijdens de tweede race op zondagmorgen vroeg. De fraaie Golf 6 stond op de eerste startpositie te glimmen en Jeroen was vol verwachting en concentratie voor de dingen die zouden gaan komen. Na de opwarmronde en de start van de race kon het team echter al heel snel de spullen inpakken en vroeg naar huis. Aan het einde van de eerste sector strandde de Golf met schade na een aanvaring met een van de andere deelnemers. De race was al na enkele honderden meters over voor de winnaar van de eerste race. “Zonde! De auto was goed, maar ook dit is autosport zullen we maar zeggen,” was het korte en heldere commentaar op de DNF (Did Not Finish) achter zijn naam.

PR

10529887
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6224
9746
25544
10432803
187348
257487
10529887

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven