Voor de gelegenheid kroop Jeroen den Boer op TT Circuit Assen achter het stuur van zijn zelf geprepareerde Toyota Auris 2.2d, waarmee hij in 2009 kampioen werd. Nadat Den Boer zich in de kwalificatie van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup had verzekerd van pole position, zette hij deze in de honderd minuten durende wedstrijd om naar winst. Dit hoopt hij in de zondagsrace van de Formido 100%NL Midzomerraces te herhalen. “Om even te laten zien hoe snel de auto is”, aldus Den Boer. Het duo Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) reed een puike wedstrijd en eindigde als tweede, voor kampioenschapleiders Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5), die uitstekende zaken deden.

 

Het aantal positiewisselingen in de beginfase van de wedstrijd was groot. Het damesduo Gaby Uljee en Liesette Braams (BMW 123d) nam de koppositie over van Jeroen  den Boer, die een slechte start kende en terugviel naar plaats vijf. Het tweetal Dennis de Groot en Ronald Morien was snel onderweg en kwam na drie ronden als nieuwe koploper over start en finish. De auto verdween langzaam uit het zicht, totdat Den Boer de tweede positie innam en langzaam De Groot naderde.

Uljee viel verder terug in de rangschikking vanwege het warme weer in Assen. “De temperatuur liep erg hoog op en daardoor schoot de auto in ‘safe mode’. Dit kostte ons zo’n drie seconden per ronde en daar konden we niets aan doen”, legt Uljee uit, die wel de snelste ronde op haar naam zette. Ook bij Jeroen Dik kwamen er problemen aan het licht. Nadat de bestuurder van de Volkswagen Golf 6 zich had opgewerkt naar de derde positie, liet de auto hem in de steek. Terwijl zijn team JD Engineering de oorzaak nog onderzoekt, verwacht men dat ook hier de problemen te wijten zijn aan de hoog oplopende temperatuur.

De Groot en Morien moesten bij de verplichte pitstop en rijderswissel vanwege hun leidende positie in het kampioenschap langer stilstaan. Daardoor kreeg Jeroen den Boer de koppositie in de schoot geworpen.  Met minder dan de helft van de wedstrijd te gaan bleek de achterstand van het Volkswagen-duo te groot om te knokken voor de overwinning. “Extra gewicht, minder vermogen en langer stilstaan bij de pitstop zijn zaken die ons tijd hebben gekost”, vertelt Ronald Morien, die eerder op de dag de wedstrijd in de Dutch Renault Clio Cup won. Met een derde plaats in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup was hij tevreden. “De auto gaat lekker op dit circuit en we hebben het beste ervan gemaakt.” Voor het kampioenschap doet het leidende duo de beste zaken, aangezien het haar directe concurrenten voor wist te blijven.

Ondanks de riante voorsprong van Den Boer, was het niet zeker of hij wel als winnaar zou worden geklasseerd. Zijn pitstop bleek enkele seconden te kort te hebben geduurd en kreeg hiervoor een tijdstraf van tien seconden opgelegd. “We hebben met twee man de pitstop geklokt en we hadden een veilige marge aangehouden. Maar blijkbaar is er ergens toch iets fout gegaan”, legt Jeroen den Boer uit. Met een voorsprong van twee seconden kwam hij als winnaar over de streep.

Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) reden een goede race dankzij constante rondetijden van Nooren en de eindspurt van Van der Ende. Een nette tweede plaats stemde hen tevreden. “We hebben hier een dag getest”, bekent Van der Ende. “Maar het gaat alleen om bandenspanning en de afstelling van de dempers. En wij zijn er gewoon helemaal uit. Ik ben erg blij en tevreden, hoewel het natuurlijk jammer was dat we net tekort kwamen voor de overwinning.”

De volgende race in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup wordt vanmiddag verreden tijdens het vervolg van de Formido 100%NL Midzomerraces.

Uitslag race 1 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:
01. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2.2d, 47 ronden in 1 uur, 40 min 59,437 (127,191 km/u),
02. Eq. Nooren / Van der Ende, BMW 123d, op 2,380,
03. Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 18,591,
04. Eq. Van der Kolk / Jeroen Bleekemolen, BMW 120d, op 44,087,
05. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Ibiza Cupra, op 1:24,386,
06. Eq. Severs / Ruitenbeek, BMW 123d, op 1:37,523,
07. Eq. Charles / L’Ortye, BMW 120d, op 1:49,612,
08. Eq. Molenaar / Frank Wilschut, BMW 120d, op 1:53,081,
09. Eq. De Kleijn / Cornelissen, BMW 120d, op 1 ronde,
10. Eq. Van de Laar / Michael Bleekemolen, BMW 320d, op 1 ronde,
11. Eq. Swart / Van Leen, BMW 120d, op 1 ronde,
12. Eq. Uljee / Liesette Braams, BMW 123d, op 1 ronde,
13. Eq. Van Os / Bouhuys, BMW 320d, op 1 ronde,
14. Eq. Huisman / Luc Braams, BMW 123d, op 1 ronde,
15. Eq. Emons / Renate Wilschut, BMW 120d, op 1 ronde,
16. Eq. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 1 ronde,
17. Eq. Sluiter / Kleyheeg, BMW 120d, op 2 ronden,
18. Eq. Bol / Voskuilen, BMW 120d, op 3 ronden,
19. Eq. Van Rijswick / Oprey, BMW 120d, op 3 ronden,
20. Lev Fridman, Toyota Auris 2.2d, op 4 ronden,
21. Eq. Brenger / Nick Bleekemolen, BMW 123d, op 5 ronden,
22. Eq. Lars + Andries Huisman, BMW 120d, op 10 ronden.

Niet geklasseerd:
Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, op 23 ronden.

Tekst: PR

10530465
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6802
9746
26122
10432803
187926
257487
10530465

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven