Martin de Kleijn en Willem Cornelissen hebben afgelopen weekend op het TT-circuit van Assen de hitte het hoofd geboden. Tijdens de vierde ronde van de Toerwagen Diesel Cup raakte de motor en koeling van hun BMW 123d oververhit, maar zorgde een opmerkelijke oplossing voor verkoeling. Op de baan liet het duo zich echter niet van de wijs brengen. Met een negende en achtste plaats tijdens de Formido Midzomerraces hebben De Kleijn en Cornelissen wederom goede zaken gedaan met het oog op het kampioenschap.



Onder tropische temperaturen krijgen de 19 deelnemende teams aan de Toerwagen Diesel Cup al op vrijdag uitgebreid de mogelijkheid om zich op het TT-circuit van Assen voor te bereiden op de Formido Midzomerraces. Martin de Kleijn en Willem Cornelissen benutten de drie trainingsessies om in hun ritme te komen op het 4,545 kilometer lange Moto GP circuit en hun BMW 123d af te stellen op de verzengende hitte. In de kwalificatie op zaterdagochtend blijkt dat het harde werk van vrijdag zijn vruchten afwerpt. Met een snelste tijd van 2:04.8 plaatst Martin de Kleijn zich als achtste voor de openingsrace later op de dag.

Martin de Kleijn: “Ik ben erg content met dit resultaat. Omdat Willem meer ervaring heeft met deze wagen, neemt hij normaliter de kwalificatie voor zijn rekening, maar dit weekend wilde ik dit onderdeel doen. De wagen doet het goed hier en ik kon een foutloze ronde afleggen. De achtste startplaats biedt een goed uitgangspunt voor de race.”

Bij de start van de 100 minuten race op zaterdagmiddag vat De Kleijn direct de koe bij de horens door in zesde positie de eerste bocht in te duiken. Bij het uitkomen van de Noordlus merkt de ondernemer uit Bosch en Duin echter dat hij snel vermogen verliest, waarna vijf tegenstanders hem in de openingsfase van de 47 ronden tellende race zomaar zonder slag of stoot inhalen. Een oplopende motor- en koelvloeistoftemperatuur blijkt de boosdoener te zijn. De Kleijn besluit om de verwarming en ventilator in zijn wagen vol aan te zetten om te warmte in het motorcompartiment te compenseren. Hoe tegenstrijdig de oplossing ook mag klinken, levert de handeling het gewenste effect op. Halverwege de race is de temperatuur weer naar zijn normale bedrijfstemperatuur gedaald, waarna Willem Cornelissen na de rijderwissel weer kan opklimmen naar de negende plek. Om tijdens de tweede race een herhaling van het euvel te voorkomen, gaat Cornelissen op zondagmiddag al van start met de verwarming vol aan. Vanaf de negende startplaats levert Cornelissen een aantal leuke gevechten om halverwege de race het stuur aan De Kleijn over te geven in zesde positie.

Bij het uitrijden van de pitstraat zorgt een langzaam rijdende Jeroen Bleekemolen onverwachts voor oponthoud. Met een vertraging van dertien seconde vervolgt De Kleijn de race, maar zorgt een safety-car situatie ervoor dat hij nagenoeg geen grond verliest op zijn voorliggers. In de slotfase van de 50 minuten durende race verliest De Kleijn helaas nog twee plekken aan Gaby Uljee en Duncan Huisman wanneer contact tussen de voor hem rijdende Marcel Nooren en Ronald Morien voor wat verwarring zorgt. Met een achtste plaats aan de meet is het duo echter tevreden.

Willem Cornelissen: “De sleutel in dit kampioenschap is dat je constant moet presteren en finishen. Een slechte dag moet je daarom zo goed mogelijk zien af te sluiten. Zowel zaterdag als zondag zorgde de temperatuur voor een uitdaging, die we denk ik prima hebben opgelost. Door de kachel vol aan te zetten, daalde de temperatuur van de motor en koelvloeistof, maar werd het in de wagen wel 60 graden Celsius! Gelukkig hielden we op de baan ons hoofd koel. Met twee top tien klasseringen hebben we degelijke zaken gedaan voor het kampioenschap.”

Tekst: PR

10530298
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6635
9746
25955
10432803
187759
257487
10530298

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven