De twee Volkswagenequipes uit de Toerwagen Diesel Cup waren onder zomerse omstandigheden iedereen de baas op Circuit Park Zandvoort. Kampioenen Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) waren op de zaterdag van de Kruidvat Gillette Paasraces veruit de sterksten. Jeroen Dik (eveneens Golf 5) eindigde ondanks een drive through penalty nog knap als tweede, terwijl het duo Lev Fridman en Peter van der Kolk (BMW 120d) na een hevige strijd een welverdiende podiumplek scoorde.

 

De BMW 123d Coupé van Martin en Cynthia Boezaart leek bij de start vanaf pole position slecht weg te komen, maar dit effect werd versterkt door valse starts van omliggende deelnemers. Onder meer equipe Marcel Nooren en Maik Barten (BMW 123d) en Dik gingen te vroeg van start. Hoewel zij de wedstrijd op kop begonnen, moesten zij door een drive through penalty al snel genoegen nemen met een plaats in het middenveld. “De zon scheen precies in de lichten, waardoor ik niet goed kon zien wanneer ik van start moest gaan”, beschrijft Dik zijn begin van de wedstrijd. “Ik dacht als de lichten uitgaan dan vertrek ik, maar toen werden ze rood. Ik had de drive through penalty natuurlijk liever niet gehad, maar de wedstrijd werd er wel spannender door, want ik had een superleuke inhaalrace door een aantal BMW’s te verschalken.”

Het duo Morien en De Groot kende een fantastische openingsfase en klom vanaf de twaalfde startplaats al snel richting de topdrie. Nadat andere deelnemers hun straf hadden ingelost, kreeg Morien de leidende positie in handen. Vervolgens bouwde hij een voorsprong op van zo’n vijftien seconden voordat hij het stuur overgaf aan zijn teamgenoot.

Ondertussen vocht Jeroen Dik zich terug en nestelde hij zich op de tweede plaats. HTC Dutch GT4-duo Ferdinand Kool en Henry Zumbrink (BMW 120d) losten als een van de laatste deelnemers de verplichte pitstop in en verdedigende met hand en tand de derde plaats. Equipe Lev Fridman en Peter van der Kolk roken namelijk hun kans op een podiumplaats en zaten rondenlang op de achterbumper van hun tegenstanders. Toch lukte het Van der Kolk om er aan voorbij te komen, maar de rijder van Day V Tec werd vervolgens niet met rust gelaten. De strijd duurde tot aan het vallen van de finishvlag.

“We hebben een rondje of twintig gevochten, dat was erg leuk. Ook in de HTC Dutch GT4-race eerder vandaag vocht ik met hen en toen legden zij ook het loodje, dus dat is goed”, lacht Peter van der Kolk na de wedstrijd. “We hadden wel wat mazzel dat een aantal coureurs een drive through penalty kreeg, maar een positie rond de topvijf moet onder normale omstandigheden ook mogelijk zijn. We hebben nog niet alles uit de auto gehaald, dus er zijn nog volop kansen. Maandag gaan ik er weer tegenaan met Jeroen Bleekemolen als teamgenoot.”

Met een voorsprong van ruim tien seconden bracht Dennis de Groot de Volkswagen Golf 5 als eerste over de finish. Maar het had niet veel gescheeld of hij was in de laatste ronde gestrand. “Hoewel het voor mij een vrij saaie wedstrijd was, rook ik aan het einde een brandlucht. Daar moeten we nog even naar kijken”, zegt De Groot. Ondanks dat de equipe geholpen werd door de straffen van anderen, heeft Morien in de beginfase hard moeten knokken. Gestart vanaf plaats twaalf werkte hij zich snel op naar de topdrie. “Ik heb vol het gaspedaal ingetrapt om bij Marcel Nooren en Jeroen Dik te komen en we werden geholpen door de straf. Maar we zijn erg tevreden en kijken uit naar de race op maandag.”

Op Tweede Paasdag wordt op Circuit Park Zandvoort de tweede race over vijftig minuten gereden, tijdens het vervolg van de Kruidvat Gillette Paasraces.

Uitslag Kruidvat Gillette Paasraces 2011
Race 1 Toerwagen Diesel Cup:
1. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, 47 ronden in 1.41.08,058 (120,095 km/u),
2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 10,614,
3. Eq. Fridman / van der Kolk, BMW 120d, op 18,204,
4. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 120d, op 26,939,
5. Eq. Van Leen / Swart, BMW 120d, op 33,685,
6. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 123d coupe, op 1.03,359,
7. Rob Severs, BMW 123d, op 1.12,066,
8. Eq. Liesette Braams / Zwart, BMW 123d, op 1.12,066,
9. Eq. Van Os / Bouhuys, BMW 320d, op 1.24,186,
10. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Leon, op 1.39,731,
11. Eq. van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d, op 1.50,232,
12. Eq. Cornelissen / de Kleijn, BMW 123d, op 1 ronde,
13. Eq. Charles / den Dekker, BMW 120d, op 2 ronden,
14. Eq. Bol / Luc Braams, BMW 123d, op 2 ronden,
15. Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, op 8 ronden.

Niet geklasseerd:
Eq. Werkhoven / Koster, BMW 123d, op 14 ronden,
Eq. Baars / Roeleveld, Volvo C30 D5.

PR

10529991
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6328
9746
25648
10432803
187452
257487
10529991

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven