Topkarter Maik Barten maakte afgelopen weekend zijn officiële autosportdebuut tijdens de Kruidvat Gilettte Paasraces. En hoewel pech goede uitslagen in de twee Toerwagen Diesel Cup wedstrijden beïnvloedde waren er meer dan genoeg aanknopingspunten om van een succesvol eerste optreden op Zandvoort te spreken.



Aangezien de beslissing om uit te komen in de TDC-klasse pas laat werd genomen stond alles tijdens het Paasweekend in het teken van ervaring op doen. Teamgenoot Marcel Nooren offerde veel tijd in de vrije trainingen op zodat Maik zichzelf in het openingsweekend van het seizoen kon ontwikkelen. Dit had effect want gedurende de sessies voor de kwalificatie verbeterde de Knaf Talent First-winnaar zich constant en nestelde hij zich qua rondetijden solide in de top tien. Toen Marcel Nooren zich ook nog eens als vierde kwalificeerde leek een plek in de top van het klassement absoluut weggelegd voor het Nooren Autosport duo.

De snelste mannen bijhouden
Het zou anders lopen. In de eerste, 100 minuten durende, wedstrijd startte Nooren uitstekend en pakte bij de start de leiding voordat remproblemen roet in het eten gooiden. Een lange pitsstop om het probleem te verhelpen zorgde ervoor dat het team kansloos was voor het podium en dus werd besloten om van de race een testsessie voor Maik te maken. Op een vrije baan zette de coureur uit Geldrop ontzettend sterke rondetijden neer, sneller dan de mannen die vochten om het podium. Al gauw haakte hij aan bij Henry Zumbrink en Peter van der Kolk, beiden succesvol actief in het Dutch GT4 kampioenschap. Tot zijn verrassing bleek Maik sneller dan de auto’s voor hem en moest hij zich inhouden om zich niet teveel met het gevecht aan de kop te bemoeien.

Eerste start
Een hele ervaring rijker, en in de wetenschap dat tot het einde van de wedstrijd zijn rondetijden net zo snel en soms sneller waren dan die van de snelle mannen vooraan mocht Maik de tweede wedstrijd starten. In zijn eerste start nam Maik geen enkel risico maar bleek in de openingsfase meer dan snel genoeg om zich naar voren te vechten. Zo belandde hij in de hevige strijd op het randje van de top tien waarin hij continue zich naar voren werkte. Een misverstand met een andere coureur zorgde echter voor een vroegtijdig einde van de wedstrijd toen de Nooren Autosport BMW beschadigd raakte in de Hugenholtzbocht waardoor het potentieel wat door Maik, en vooral door de combinatie met Marcel Nooren was getoond er niet uit kwam.

Positief gevoel overheerst
Wat betreft resultaten had Maik iets meer voorgesteld van zijn eerste raceweekend als autosportcoureur, maar toch overheerst een positief gevoel bij de huidig vicewereldkampioen karting: “Natuurlijk had ik hier samen met mijn teamgenoot mee kunnen strijden om het podium, maar dat is er door omstandigheden niet uitgekomen. Toch ben ik heel blij met de snelheid die ik heb kunnen laten zien en met de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt.” In die ontwikkeling heeft Maik veel gehad aan zijn team en teamgenoot: “Met de hulp van Marcel Nooren en het Nooren Autosport team heb ik ontzettend veel geleerd en weet ik zeker dat we er staan tijdens de Pinksterraces. Ik kan niet wachten!”

De eerstvolgende wedstrijden van het Toerwagen Diesel Cup kampioenschap worden verreden tijdens de Profile Tyrecentre Pinksterraces op 11 en 13 juni op het circuit van Zandvoort.

Maik Barten en Malcel Nooren worden dit seizoen ondersteund door: Stopaq Seal For Life (www.stopaq.com),
KNAF Talent First, Barten Sneltransport V.O.F. (www.bartensneltransport.com)

10529895
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6232
9746
25552
10432803
187356
257487
10529895

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven