Voor zijn overwinning in de Toerwagen Diesel Cup ondervond Jeroen Dik weinig weerstand. Tijdenshet Dutch Power Pack Festival op Circuit Park Zandvoort kwam de Volkswagen Golf 5-coureur na honderd minuten racen met een voorsprong van ruim vijf seconden als eerste over de finish. De eenzame race van Dik stond in schril contrast met de strijd om de overige podiumplaatsen. Na een rondenlang gevecht kwam het tweetal Marcel Nooren en Maik Barten (BMW 123d Coupé) als tweede over de streep, vlak voor gelegenheidsduo Luc Braams en Donald Molenaar (BMW 123d).

 

Jeroen Dik vertrok vanaf plaats drie en schoot binnen de eerste ronde door naar de koppositie ten koste van Braams die van pole position startte. Michael Bleekemolen pakte de tweede positie en bleef met de BMW 320d het dichtst bij de koploper voordat hij het stuur overgaf aan Henry van Os. Achter het tweetal reed Rob Severs, die met zijn BMW 123d ijzersterk naar de derde plek was opgeklommen. Na de verplichte pitstop ging de solorijder door waar hij gebleven was en stootte uiteindelijk door naar de tweede stek op slechts enkele seconden van de leider Dik.

Van Os verdedigde zijn podiumplaats, maar een ongeplande pitstop maakte een topklassering onmogelijk. Marcel Nooren en Maik Barten maakten daarentegen steeds meer kans op champagne. Ondanks reparatiewerkzaamheden aan het begin van de wedstrijd, reed Nooren in rap tempo naar voren. “Ik dacht dat mijn race over was. Nadat ik een tik van achteren had gekregen moest ik naar de pits om m’n achterbumper eraf te laten halen. Toch heb ik nog veel kunnen goedmaken”, concludeert Nooren. Zijn teamgenoot Barten reed na de rijderswissel onverminderd hard door. Toch moest het KNAF-erkende talent in zijn spiegels blijven kijken, omdat de ervaren coureur Donald Molenaar dichterbij kwam. De twee BMW-rijders waren lange tijd het snelst onderweg en verkleinden het verschil richting Severs.

Ronde na ronde probeerde Molenaar voorbij te komen aan de BMW van Barten door op het rechte stuk in de slipstream te duiken. Maar Barten verdedigde uitstekend en gaf zich niet gewonnen. “Ik moest alles uit de kast halen om Maik bij te houden. Het enige wat ik kon doen om er voorbij te komen was later remmen bij de Tarzanbocht en hem proberen in een foutje te dwingen. Maar hij sloot iedere keer de deur en reed super netjes”, complementeert Molenaar zijn concurrent.

Beide rijders vonden aansluiting bij Severs, waarmee de strijd voor de tweede positie begon. In de voorlaatste ronde vond Molenaar een weg langs Barten, maar het jonge talent revancheerde zich en pakte uiteindelijk in de laatste kilometers de tweede plek. “Donald en Rob waren met elkaar in gevecht en ik zat eerste rang”, zegt Maik, die binnendoor stak bij beide rijders en uiteindelijk de tweede plaats pakte. “Dit was een geweldige wedstrijd en ik ben onwijs blij met mijn eerste podiumfinish.”

Jeroen Dik genoot ondertussen van een royale voorsprong en kon vanuit de binnenspiegel van zijn Volkswagen met moeite de gevechten achter zich volgen. “Ik heb constant volle bak gereden”, stelt Dik. “Er was geen radiocommunicatie met het team mogelijk, dus ik wist niet wie waar lag. In verband met de erestraf, waar ik als klassementsleider het meeste last van heb, moest ik het gat voor de pitstop zo groot mogelijk maken. En dat lukt alleen door heel geconcentreerd te rijden. Ik ben ontzettend blij met deze overwinning en ik heb goede zaken gedaan in het kampioenschap. Dit had ik niet verwacht.”

Morgen wordt de tweede race van de Toerwagen Diesel Cup verreden tijdens het vervolg van het Dutch Power Pack Festival op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Dutch Power Pack Festival 2011
Race 1 Toerwagen Diesel Cup:
1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, 47 ronden in 1.40:46,591 (120,522 km/u),
2. Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, op 5,472,
3. Eq. Luc Braams / Molenaar, BMW 123d, op 12,181,
4. Rob Severs, BMW 123d, op 14,405,
5. Eq. Baars / Roeleveld, Volvo C30 D5, op 30,849,
6. Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 37,849,
7. Eq. L’Ortye / Rijswick, BMW 120d, op 41,044,
8. Eq. van Leen / Swart, BMW 120d, op 59,610,
9. Eq. van der Kolk / Fridman, BMW 120d, op 1.19,221,
10. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 123d coupe, op 1.29,784,
11. Eq. Cornelissen / de Kleijn, BMW 123d, 1.30,216,
12. Eq. Bleekemolen / van Os, BMW 320d, op 1 ronde,
13. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Leon, op 2 ronden,
14. Eq. Liesette Braams / Zwart, BMW 123d, op 2 ronden,
15. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 120d, op 4 ronden.

Niet geklasseerd:
Eq. den Dekker / Charles, BMW 120d, op 47 ronden

Tekst: PR

10530358
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
6695
9746
26015
10432803
187819
257487
10530358

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven